Nissan spreekt zonder schroom over een ‘kruising tussen een sportwagen en een SUV’ en dus wilden we de meest potente versie, met ruim 190 pk én permanente vierwielaandrijving, wel eens aan de tand voelen. Onder de gordellijn heeft hij de stoere look van een terreinwagen. Hoge bodemvrijheid en voor een compacte auto van 4,1 m, gigantische 17-duimswielen. Ideaal om verkeersdrempels en trottoirs te nemen. Want deze auto is in de eerste plaats voor de stad bedoeld en niet voor het open veld. Boven de gordel heeft de Juke iets van een coupé met laag liggende voorruit en smalle zijruiten. Het dak helt naar achter en eindigt in een geïntegreerde dakspoiler. Mooi? Dat is vatbaar voor discussie.
Motortank
Ook binnenin oogt deze in Londen getekende Juke vrij jong en sportief. Overwegend zwart met als opvallendste feature de ‘bike console’, de middenconsole in de vorm van de benzinetank van een motorfiets in gelakte rode of grijze metaalglans. Dat rood is mooi als de buitenkant in dezelfde kleur is, maar in ons witte exemplaar is dat even schrikken.
Topversie
Voor de rest heeft deze ‘Techno’ topversie alles wat je van een moderne auto mag verwachten, inclusief leder, stoelverwarming, navigatie en achteruitrijcamera. Onze versie is de absolute top met een direct ingespoten 1.6 benzinemotor met turbo, goed voor 190 pk, en een meer dan behoorlijk koppel van 240 Nm. Hij heeft een moderne continu variabele transmissie (CVT) die in drie modes te schakelen is: normaal, sportief of eco.
Alleen deze topversie heeft de nieuwe All Mode 4x4-I-aandrijving met ‘torque vectoring technology’ voor extra wendbaarheid en minder onderstuur. Het vermogen kan niet alleen tot een 50/50 verhouding tussen voor- en achteras verdeeld worden, maar ook tussen linker- en rechter achterwiel voor meer bochtenstabiliteit.
Vinnig
Dat komt wel van pas, want deze Juke is met z’n voor een SUV relatieve pluimgewicht (1.383 kg) een behoorlijk vinnig baasje, een spring-in-‘t-veld. Sportief door de bochten is een plezier en de extra grip van de vierwielaandrijving een geruststelling. Zeker op sneeuw, want zonder dat zou het met dit vermogen problematisch kunnen zijn. De ophanging biedt een goede mix tussen comfort en hardheid. De Juke helt opmerkelijk weinig. Qua verbruik en uitstoot zet deze top-Juke met 7,5 liter per 100 km en 175 gr CO2/km op papier vrij mooie cijfers neer voor een 4x4. In de praktijk mag je wel een litertje of twee meer tellen.
Kleine koffer
Al dat moois heeft z’n prijs. In dit geval 25.150 euro. Dat is best veel voor een ‘stadsauto’ en je kunt je afvragen waar je in de stad met al dat vermogen naartoe moet? Een reisauto kan je hem ook niet noemen. Met z’n vieren zal het niet lukken, want met 207 liter kofferruimte heb je minder dan in een doorsnee tweezitter cabrio. Oké, de achterbank kan naar beneden voor een ruime 786 liter laadruimte. Maar dan kan het enkel met z’n tweetjes.
Conclusie? Leuk hebbeding als je louter op het gevoel en de kick afgaat. Maar als je ook je verstand erbij houdt, zijn de voorwielaangedreven 1.6-liter motor van 117 pk (vanaf 16.550 euro) of de 1.5 dCi van 110 pk (vanaf 18.150 euro) wellicht de betere keuzes.