In het kort
De Nissan Juke heeft na zijn facelift niet alleen een nieuwe gele kleur, maar ook een compleet nieuw dashboard en een grote upgrade qua (veiligheids)technologieën. Wat de motoren betreft, is het business as usual.
De Nissan Juke heeft na zijn facelift niet alleen een nieuwe gele kleur, maar ook een compleet nieuw dashboard en een grote upgrade qua (veiligheids)technologieën. Wat de motoren betreft, is het business as usual.
Nee, je hoeft het scherm van je toestel niet opnieuw te kalibreren, want Nissan geeft ons alleen beelden van de nieuwe Juke in het geel. Daar is niets bijzonders aan, maar het vraagt wel om een beetje uitleg. Tijdens de mid-career update van de eerste generatie Juke verscheen geel in de catalogus. Vreemd genoeg was het een populaire keuze. Tien jaar later doet Nissan het opnieuw!
Laten we eerlijk zijn: je moet diep in het persbericht graven voordat je de visuele veranderingen bij deze facelift vindt. Natuurlijk is er de nieuwe kleur. Maar Nissan heeft ook aangekondigd dat de 17- en 19-duimswielen zijn vernieuwd. En… dat is het!
Het resultaat is letterlijk Nissans kleinste crossover, met zijn lachende gezicht en beroemde ronde koplampen. De lijnen zijn nog steeds strak voor de 4,2 m lange stadsavonturier, waardoor hij een van de meest compacte in zijn segment is.
Je raadt het nooit: ook in het interieur speelt Nissan de gele kaart. Je vindt het op de nieuwe stoelen, nu in (kunst)leder, op de deurpanelen en op het alcantara dashboard. Gelukkig zijn de Japanners zo slim geweest om een alternatieve bekleding in zwart en grijs aan te bieden, voor degenen wier maag al rommelt. Ook moet worden opgemerkt dat deze gele inzetstukken niet kunnen worden gekozen in combinatie met een blauwe of rode exterieurkleur. Oef.
Achter deze kleur gaat echter een veel belangrijkere update schuil. Het hele dashboard van de Juke is opnieuw ontworpen. Het heeft de vorm van een boemerang, met nieuwe vierkante ventilatieopeningen en ruimte voor een nieuw scherm. Achter dit 12,3-inch scherm zit Nissans nieuwste infotainmentsysteem, dat we al kennen van de Qashqai en X-Trail. Beter nog, het is standaard! Aan de linkerkant is het dashboard nu digitaal, via een 7-inch of optioneel 12,3-inch paneel.
Zoals gebruikelijk ligt de nadruk bij deze midlife opfrisbeurt meer op het uiterlijk en de technologie dan op de motoren. Het is simpel: onder de motorkap verandert er niets. Het instapmodel is nog steeds een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 114 pk en een koppel van 180 Nm. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar optioneel is een 7-traps automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar.
De andere motor is de hybride. Hoewel het een Nissan is, gaat het niet om het e-Power-pakket van de Qashqai, maar om de motor van de Renault Captur. Net als bij het andere Alliance-merk combineert deze motor een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 94 pk en een koppel van 148 Nm, die wordt bijgestaan door een elektromotor met 49 pk en een koppel van 205 Nm in een zesversnellingsbak. Samen produceren ze 143 pk voor een gemiddeld gecertificeerd brandstofverbruik van 4,7 liter en 107 g/km CO2.
Aan de homologatie te zien zou je denken dat de Nissan Juke Hybrid de dorst van een mus heeft. In werkelijkheid is het beeld gemengd. Aan de ene kant is deze motor niet de meest aangename. Toegegeven, hij maakt zo veel mogelijk gebruik van zijn elektromotor. Maar wanneer de atmosferische viercilinder aanslaat, heeft hij de neiging om in de toeren te schieten... en in de toeren te blijven! Dat komt door de 'multi-mode' versnellingsbak, die slechts 4 versnellingen biedt aan de benzinemotor en de andere twee reserveert voor de elektromotor. Het resultaat is dat je altijd tussen twee vuren komt te staan: te laag in het toerengebied of te hoog!
Daardoor is de efficiëntie niet optimaal. Na onze rit over de bochtige wegen van Spanje was het verbruik op het dashboard 6,9 liter/100 km. Dat is goed, maar het kan beter. Op deze wegen schittert de Juke gelukkig wel met zijn dynamische onderstel. Van bocht naar bocht is deze kleine Nissan allesbehalve een SUV met een hoog chassis.
Voorlopig houdt Nissan de prijzen van de vernieuwde Juke nog geheim. Wat we je wel kunnen vertellen is dat ze niet veel zullen verschillen van de huidige prijzen. Een ander belangrijk punt: de uitrusting. De basisuitrusting van de nieuwe Juke is goed gevuld, met infotainment, alle actieve veiligheidsvoorzieningen - ja, zelfs snelheidswaarschuwing (bedankt Europa) - 17-duims wielen en LED-verlichting, om er maar een paar te noemen.
De Nissan Juke krijgt een facelift. Maar de kleine crossover heeft zijn belangrijkste verkoopargument niet verloren: zijn gezicht! Het nieuwe uiterlijk wordt aangevuld met een royale standaarduitrusting en vernieuwde boordtechnologie. En ja, hij is er ook in het geel!
Technische specificaties Nissan Juke 143 Hybride (2024)