Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Nissan Leaf Facelift – Wat meer weg afgelegd

In de nog jonge wereld van de elektrische auto’s, volgen de updates elkaar snel op. Om een nog steeds argwanend publiek te overtuigen, komen de facelifts dan ook sneller dan bij gewone modellen, getuige de Nissan Leaf.

Twee jaar geleden nog maar werd de Nissan Leaf onthuld. Nu trokken we naar Oslo. Waarom Oslo? Omdat Noorwegen al in 1995 zeer geïnteresseerd bleek om de elektrische auto alle kansen te geven. Laadpalen waren er toen al overal te vinden, en waar laadinfrastructuur is, kan de auto volgen. In 2012 was de Leaf de dertiende op de lijst van bestverkochte auto’s. Het eerste trimester van 2013 was hij zelfs zesde en in Bergen, de grootste stad van het land, bekleedt hij de tweede plaats.

Psychologisch tarief

De prijs is ook nog een typisch struikelblok voor de elektrische auto. Voor de vernieuwde Leaf heeft Nissan op dat vlak een inspanning gedaan. Er zijn voortaan drie uitrustingsniveaus beschikbaar, waarvan de duurste op 35.290 euro kost. Dat is 1.700 euro minder dan voorheen. Nissan heeft ook de prijzenpolitiek van partner Renault gekopieerd en laat voortaan de klant de keuze om de auto met batterijen te kopen, of die laatste te huren. In dit geval zakt de prijs naar 23.990 euro, wat hem ineens binnen het bereik brengt van een pak meer mensen.

Laden

Wat de laadtijden betreft, verandert er niet zoveel in de nieuwe Leaf. Op 220V 16A heeft hij acht uren nodig om de batterijen volledig vol te laden. In 15 tot 30 minuten kan hij aan een snellaadpaal tot 80 procent bijgeladen worden. Maar er is een nieuwe optie, in de vorm van een geïntegreerde 6,6 kWu-lader, die toelaat aan een 32A-bron op te laden in 2 uren. De laadkabel vindt nu de weg naar een verlicht stopcontact, dat kan vergrendeld worden, ook tijdens het laden.

199 km

Het grote verschil: de nieuwe Leaf kan in theorie 199 km ver met een volle batterij, waar dat daarvoor 175 km was. Die winst zit voor een deel in de nieuwe elektrische overbrenging, die kleiner is en dus lichter (30 procent). De nieuwe Leaf weegt 32 kg minder dan de vorige. Door de kleinere afmetingen kon de laadmodule naar voor verhuizen, waardoor 40 liter extra kofferruimte is vrijgekomen. Die koffer is nu 370 liter groot. Vooraan zijn de aerodynamische waarden verbeterd, waardoor hij minder verbruikt op de weg. Ook de energierecuperatie is verbeterd. Nissan heeft overigens een B (brake) functie toegevoegd die aan de versnellingspook kan worden geselecteerd. Hiermee schakel je een motorrem in, die ook nog energie opslaat. Laatste verbetering: de verwarming/airco verbruikt 70 procent minder energie dan die in de vorige Leaf. In de optielijst ontdekken we voor de koude winters een warmtepomp, die werkt zoals in huizen. Ze helpt een aangename temperatuur op te bouwen zonder de verwarming te belasten.

In het echte leven

Zelfs Nissan geeft toe dat 199 km in het echte leven niet haalbaar is, maar 130 km moet dat wel zijn. We reden een hele ochtend in gewone rijstand (niet ‘Eco’), maar met een vooruitziende rijstijl. Wel stond de verwarming op, het was maar zes graden. Af en toe werden de kW’s ook aangesproken voor een energiek inhaalmanoeuver. Uiteindelijk bleek de 130 km niet gelogen.

Voor het overige blijven de positieve punten die we al bij de vorige Leaf ontdekten, overeind: onverwacht dynamisch, comfortabel en evenwichtig. Die karakteristieken zijn zelfs nog wat verbeterd. We kunnen het dus nog maar eens stellen: de elektrische auto is er klaar voor. Alleen is er bij ons nog steeds onvoldoende laadinfrastructuur.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Nissan

Klik hier en zoek uw occasie Nissan Leaf tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Nissan Leaf, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Nissan Ariya (2023) banner

Test: Nissan Ariya 87 kWh, visitekaartje (2023)

Autotests · Nissan
Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
Ontdek meer