De SUV-markt in België is in hoofdzaak veroverd door dieselmotoren. Nissan zelf vermoedt dat het gebrek aan een dieselmotor de Murano tot nu toe 90 procent van zijn commercieel potentieel gekost heeft. Nu moet het gezegd, Nissan heeft nooit echt wakker gelegen van wat Europa vond van zijn luxueuze crossover, die het comfort van een berline koppelde aan de look van een SUV. Het was de verkoop in de VS die telde. Nissan heeft intussen zijn oordeel over Europa herzien. Het merk dat ons bekend maakte met de crossovers, wil volop zijn succes ten gelde maken.
De diesel in de Murano is het werk van het Nissan Technical Centre Europe. Nissan maakte van de gelegenheid gebruik om ook enkele esthetische wijzigingen door te voeren. Zo is vooraan de ‘manga’ grille van het model wat verzacht. Voor de diesel is er een grote koelopening, voorzien van een honingraatgrille, bijgekomen om de radiator extra koeling te bezorgen.
4 tegen 6
De 3.5 V6 uit de 370Z past wonderwel bij het raffinement dat de Murano etaleert. Daarom lijkt de komst van de 2.5 dCi uit de Navarra en de Pathfinder wat verbazend. Ondanks het werk van de Nissaningenieurs om het motorblok wat meer manieren bij te brengen, zijn de trillingen die inherent zijn aan een grote viercilinder diesel duidelijk aanwezig. De common rail spuit de brandstof in aan een druk van 2.000 bar. En zelfs een vijfde motorsteun kan niet verhinderen dat trillingen tot in het interieur voelbaar zijn. Ook had de geluidsisolatie beter gekund. Qua karakter is deze diesel ook eerder ruw.
Kortom, we zijn hier ver verwijderd van de romige zescilinder diesels die je in een VW Touareg of een Mercedes ML aantreft. Nochtans staat de 2.5 dCi op papier wel zijn mannetje in de Murano: 190 pk en 450 Nm zijn voldoende om de Murano vlot te doen aanvoelen. In de dieselversie laat Nissan overigens de continu variabele transmissie vallen voor een automatische zesbak. Deze is zacht en reageert vlot, een geschikte partner voor deze SUV van 1,9 ton.
Japans alternatief
Nissans 2.5 dCi voldoet aan de Euro5-uitstootnormen, verbruikt officieel gemiddeld 8 l/100 km (CO2: 210 gr/km). Daarmee zit hij een beetje boven de cijfers van zijn Duitse concurrenten. Nissan heeft zich in elk geval heel wat moeite getroost om dit cijfer te bereiken. Zo is de carrosserie minder gevoelig voor luchtweerstand (Cx van 0,37 naar 0,34), en beschikt de Murano over remenergierecuperatie. Om elke druppel brandstof uit te sparen, zal de All Mode 4x4 slechts vermogen naar de achterwielen (tot 50% van het koppel) indien het echt nodig is.
Moest hij niet zo’n prestigieuze tegenstanders hebben, de Murano 2.5 dCi zou een overtuigend package bieden. Alleen mist zijn motor raffinement, waar zijn tegenstanders dat wel hebben. Ook komt de koffer van de Murano wat nipt uit. Zijn ruimte van 402 liter laat zich maar moeilijk vergelijken met de 620 liter van een BMW X5.
Natuurlijk heeft de Nissan zijn prijs uit te spelen: 46.800 euro voor een standaard reeds zeer rijkelijk voorziene Pack-versie. Hij ziet er ook exotischer uit dan de Duitse standaardkost. De Nissan Murano dCi is reeds beschikbaar.