Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Nissan e-NV200 Evalia – Camionette zonder uitstoot

De Nissan NV200 krijgt de aandrijving van de Leaf, waardoor Nissan voortaan ook koeriers nuluitstoot kan aanbieden. Er zijn twee versies. Nissan blijft verder inzetten op de elektrische modellen. Na de Leaf komt er nu ook een volledig elektrische bestelwagen: de e-NV200.

Die komt als bestelwagen met banken, en ook met volledig gesloten cargoruimte. De eerste versie is interessant voor taxibedrijven en andere shuttlediensten. De tweede richt zich naar koeriers en naar elke zelfstandige die zich wat graag een ‘ecofriendly’ imago wil aanmeten. Als bestelwagen heeft de NV200 zijn deugdelijkheid al ruim bewezen: 4,2 kubieke meter cargoruimte, en de mogelijkheid om tot 770 kg te laden (twee europaletten). Maar de e-NV200 heeft nog andere kwaliteiten ook.

Familiespirit

De Evalia is de benaming die Nissan geeft aan zijn ludospace-versie van de NV200. Zeg maar de Japanse Renault Kangoo, Fiat Doblo of Ford Tourneo Connect. Hij is vanzelfsprekend ruim, maar wil ook een echte familiale sfeer uitstralen. Zo telt hij talloze opbergvakken, en blijkt hij makkelijk in te delen. De achterbank kan in twee delen (60/40) neer, maar ze kan jammer genoeg niet verschoven worden. Dat zou meer beenruimte geven voor de passagiers. Wel kan de hele bank samengevouwen worden om een extra kofferruimte te creëren. Met de achterbank op zijn plaats is er nog 2,27 kubieke meter koffer beschikbaar. Daarmee kan hij moeiteloos de bagage van vijf inzittenden kwijt. Laat maar komen die vakantie.

170 km, in theorie

De technische basis neemt de e-NV200 over van de Leaf. Een elektrische motor met 109 pk dus, die gevoed wordt door lithium-ion batterijen. Verrassingen zijn er niet tijdens het rijden. Je herkent dezelfde charmes die de Leaf heeft: meteen beschikbaar vermogen en stilte tijdens het rijden. De batterijen zijn onder de chassisbodem verwerkt en geven een laag zwaartepunt, waardoor de e-NV 200 zelfs wat aanvoelt als een grote kart. Nu, je moet er niet mee als een racewagen gaan rondscheuren, maar een snelle start aan het rode licht behoort steeds tot de mogelijkheden. Alleen, dan hou je niet veel rijbereik over. Theoretisch beschik je over 170 kilometer, en het is net de kunst om je rijstijl dermate aan te passen dat je over zoveel mogelijk van die kilometers kan beschikken. Daarvoor moet je over een lichte rechtervoet beschikken, zoveel mogelijk anticiperen op het verkeer om zo weinig mogelijk te moeten afremmen en optrekken, en wegblijven van de topsnelheid van 120 km/u. De e-NV200 is dus ideaal voor wie het jaar door zen wil rijden.

Niet zo duur

De gemiddelde rijkost voor 100 km bedraagt 1,83 euro voor een e-NV200 Evalia. Een vergelijkbare diesel komt aan 8,48 euro. Je moet dus geen master in de economie hebben om te snappen dat hier zaken te doen zijn. Nissan verkoopt hem aan 31.990 euro, maar de batterijen moet je wel huren. Dat lijkt veel, maar anderzijds: wordt het niet eens tijd dat wie veel in de stad rijdt ook aan de toekomstige generaties denkt? Overstappen naar een elektrische auto kan daar een eerste stap zijn.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Nissan Ariya (2023) banner

Test: Nissan Ariya 87 kWh, visitekaartje (2023)

Autotests · Nissan
Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
Ontdek meer