In de wereld van de muziek is het ‘moeilijke tweede album’ een begrip, het album dat op een succesdebuut moet volgen. Bij Nissan kun je bijna spreken van een ‘moeilijke derde’: in 2007 introduceerde de eerste Qashqai de crossover op de Europese markt, en dat succes nam bij de tweede generatie niet af. Ook het succes van het segment niet, integendeel. Vandaag zijn er al 3 miljoen Qashqais verkocht in Europa en is de Japanse bestseller aan een nieuwe generatie toe.
Evolutie versus revolutie
Never change a winning team was duidelijk de boodschap voor de Nissan-teams die de ontwikkeling moesten begeleiden. Deze nieuwe generatie kiest er dus voor om de fundamenten te verbeteren die de Qashqai zo populair maken. Beperkte buitenafmetingen, een degelijke binnenruimte en een dynamische stijl.
De Japanners – en de Britse designers – ruilden de ronde vormen en gegolfde lijnen op het koetswerk in voor een uniformere afdruk. De moderne stijl van de nieuwe Qashqai wordt gedomineerd door een krachtlijn die recht van de koplampen naar de achterlichten loopt. Die lichtblokken krijgen een nieuwe boemerangvorm en uiteraard ledtechnologie.
Dat was nodig
Onder die scherpe lijnen huist het moduleerbare CMF-C-platform van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Die nieuwe basis doet de Qashqai 3 centimeter langer worden, waarvan zo’n 2 centimeter naar de wielbasis gaat. Volgens het merk is die extra ruimte alleen bedoeld om de achterpassagiers meer beenruimte te geven. En dat merk je: een volwassene kan er eindelijk comfortabel zitten. Een bijkomend gevolg van die verandering is dat de koffer met maar liefst 75 liter grote wordt. De Nissan Qashqai kan nu concurreren met een koffervolume van 503 liter.
Voor de rest krijgt ook het interieur een volledige make-over, met een dashboard dat wordt gedomineerd door een tabletvormig scherm van 9 duim. Daarnaast zien we een digitaal instrumentenpaneel (12,3 duim) en een (optioneel) head-updisplay van 10,8 duim. Het dashboard is overtrokken met zachte materialen en krijgt ook een inzetstuk dat geïnspireerd is door Japanse houtbewerking.
Eerst mild
De stijl mag dan wel evolueren, de motoren kiezen voor een revolutie. Het aanbod is simpel: op dit moment zit er nog maar één motor onder de kap. Het gaat om de 1,3 liter grote viercilinder benzinemotor die we al kennen van bij Nissan, Renault en Mercedes. Hier is hij 140 of 158 pk sterk en is hij standaard voorzien van milde hybride ondersteuning op 12 volt. De instapversie zet zijn vermogen aan de grond via een manuele zesbak, de topversie krijgt een continu variabele transmissie en vierwielaandrijving.
De dieselmotor blijft aan de zijlijn staan, maar volgend jaar komt er een nieuwe hybride aandrijflijn. Die heet ‘e-Power’ en paart een elektromotor aan een benzinemotor. Dat is vandaag niets indrukwekkends, maar het systeem van Nissan koppelt het benzineblok volledig los van de voorwielen om hem alleen als generator te gebruiken.
Iets dynamischer
Nissans Britse ontwikkelingscentrum zegt ook aan het dynamische weggedrag van de Qashqai gewerkt te hebben. Het chassis werd geoptimaliseerd, het stuur werd directer voor een preciezere voortrein. Dat merk je op de weg. De nieuwe crossover is iets snediger en directer, maar is daarmee natuurlijk nog geen GT-R. De facelift van de vorige generatie pakte de minder sterke ophanging aan, maar het nieuwe model is eerder stijf, met een matige filtering. Dat ligt ongetwijfeld aan de 20-duimsvelgen op ons testmodel.
De motoren doen het goed en minder goed. De kleine 1.3 van 158 pk is stil en goed geïsoleerd, en werkt perfect met de CVT, die hem in zijn optimale koppelmoment houdt. De versie van 140 pk met manuele versnellingsbak komt onder 2.000 tpm teveel adem te kort. En dan merk je de mild hybrid-ondersteuning niet eens.
Conclusie
De nieuwe Nissan Qashqai kost 28.500 euro en verbetert simpelweg alle details van de vorige generatie. Hij is groter, iets dynamischer en meer connected, en zal zijn plek op de markt opnieuw opeisen. Records zal hij niet breken, behalve misschien een nieuw verkooprecord voor Nissan.