Ze zeiden het al bij de lancering: de nieuwe Nissan Qashqai wordt het eerste model dat mag experimenteren met een nieuwe hybride aandrijflijn. Of toch het eerste model in Europa, want de hybridetechniek die Nissan toepast is ook niet zo nieuw.
Generator
We trappen misschien een open deur in, maar dit is de essentie: een hybride aandrijflijn combineert twee krachtbronnen, meestal een op benzine en elektriciteit. Er is een Japans merk dat daar al decennia mee bezig is en zijn eigen richting is ingeslagen. Andere merken zijn gevolgd, met hier en daar andere accenten, maar de basis is steeds dezelfde: de benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor.
Met de e-Power gaat Nissan enigszins tegen de stroom in: in dit geval ondersteunt de benzinemotor de elektromotor door voor de nodige energie te zorgen. De Japanners hebben die techniek op hun thuismarkt al met succes toegepast in de Note, nu mag de Qashqai dat wereldwijd gaan doen.
Alles op comfort...
Op de vooras van deze populaire SUV zit een elektromotor van 190 pk en 330 Nm, die als enige verantwoordelijk is voor de aandrijving. Hij haalt zijn stroom uit een kleine batterij, die wordt opgeladen door remenergierecuperatie en vooral door een 1,5 liter grote driecilinder benzinemotor onder de motorkap. Die doet dus alleen dienst als generator.
Daardoor kan Nissan de benzinemotor compleet isoleren van de passagiers, maar ook van verkeerssituaties waarin hij normaal zou worden uitgedaagd. In de praktijk doet hij dus stilletjes zijn werk zonder dat je hem ooit opmerkt. Meer zelfs: door zijn elektromotor op de vooras gedraagt deze Qashqai e-Power zich als een elektrische auto, met alle souplesse, stilte en gebruiksgemak dat daarbij hoort.
...dan pas zuinig
Vergeleken met andere hybrides en zelfs andere benzinemotoren doet deze Qashqai e-Power dus zijn geheel eigen ding. Maar leveren die werkingsstilte en dat comfort ook een merkbaar zuinig resultaat? Na de eerste testkilometers zijn we alvast niet erg onder de indruk. Op de snelweg verbruikt deze hybride crossover net als veel elektrische auto’s meer dan je verwacht. Dat wordt weliswaar iets beter als je verschillende andere wegtypes mee in de mix gooit. Na een week testrijden kwamen wij daardoor uit op 5,2 l/100 km. Nieit slecht, en alleszins beter dan wat het merk volgens de WLTP-procedure opgeeft.
Voor de rest is de Qashqai flink verbeterd. Deze nieuwe generatie was al een stuk kwalitatiever dan zijn voorganger, maar de Japanners gaan met de hybrideversie nog een stapje verder. Vooral de standaarduitrusting is daarbij meer dan degelijk te noemen.
Prijzen
Het is evenwel niet allemaal rozengeur en maneschijn. De royale standaarduitrusting is er namelijk doordat de e-Power-aandrijving niet combineerbaar is met de basisversie. De vanafprijs ligt dus onvermijdelijk hoger: 41.990 euro. Dat maakt hem gevoelig duurder dan zijn belangrijkste concurrenten uit Japan (Toyota Corolla Cross) en Frankrijk (Renault Austral).
Conclusie
De nieuwe e-Power-aandrijving in de Nissan Qashqai is simpelweg een van de beste hybridecombinaties in het segment. Die biedt alle voordelen van elektrisch rijden, voegt daar een geluidsisolatie bij die ongezien is voor een hybride en een matige dorst. De vraag is alleen of de vraagprijs opgewassen is tegen die van de concurrentie.