In het kort
De Nissan Qashqai bouwt voort op wat hij al heeft bereikt en heeft zijn rijervaring verder verfijnd. Hij is beter uitgerust, comfortabeler en stiller en kan nu meer dan één concurrent afschrikken.
De Nissan Qashqai bouwt voort op wat hij al heeft bereikt en heeft zijn rijervaring verder verfijnd. Hij is beter uitgerust, comfortabeler en stiller en kan nu meer dan één concurrent afschrikken.
We hoeven het je niet te vertellen: sinds zijn introductie is de Nissan Qashqai de absolute bestseller van Nissan. We durven zelfs met een gerust hart te zeggen dat hij ook de populairste in zijn segment is. Per slot van rekening is hij de uitvinder! De 4e generatie heeft een heel nieuw leven gekregen, waardoor het misschien wel de beste Qashqai ooit is...
Eén voor één passen fabrikanten hun modellen aan om te voldoen aan de strenge Europese regelgeving op het gebied van actieve veiligheid. Sommigen doen dat discreet, zoals Toyota met de Yaris Cross, terwijl anderen, zoals de Qashqai, van de gelegenheid gebruikmaken om de boel op te frissen! Aan de voorkant is het moeilijk om dit model van zijn voorganger te onderscheiden. Het radiatorrooster groeit tot aan de rand van de auto, met een groot aantal kleine komma's die overgaan in de koplampen.
Om dit te benadrukken, bootsen de koplampen de grille na met een visuele handtekening bestaande uit vijf lichtgevende komma's. Net boven de standaard LED-koplampen vinden we nog steeds de voorste wenkbrauwen, maar de richtingaanwijzer is nu geïntegreerd en opgewaardeerd. Voor de rest zijn er nieuwe achterlichten, een reeks opgewaardeerde wielen en een nieuwe N-Design-variant die alle kunststoffen in carrosseriekleur kleurt en speciale 20-inch wielen toevoegt.
Voor de Qashqai kiest Nissan voor de tegenovergestelde benadering van de Juke. De eerste deed hetzelfde aan de buitenkant als aan de binnenkant, terwijl de laatste heeft gekozen voor een gewijzigde styling en een identiek interieur, naast nieuwe aclantara bekleding. De passagiersruimte blijft goed, gezien het formaat van de auto, en de nieuwe lederen stoelbekleding met diamantafwerking verhoogt de toon.
Op technologisch gebied zijn er nu standaard twee 12,3-inch schermen, één voor het instrumentenpaneel en één voor het infotainmentsysteem. Deze laatste bevat nu Google-diensten, zoals Google Maps, Google Play om andere apps toe te voegen en de beroemde assistent die 'OK, Google' antwoordt. Merk op dat dit geen Android- of Google-systeem is, zoals bij Renault of Polestar. Het is dezelfde software als voorheen, met enigszins gedateerde graphics, maar besprenkeld met Google-diensten.
Omdat de reden voor deze facelift een Europese verplichting is, raakt Nissan de aandrijflijnen niet aan. Eerlijk gezegd is dat ook beter, want hybride is al een gevestigde waarde. Het instapmodel wordt aangedreven door een 1,3-liter viercilindermotor die naar keuze 140 of 158 pk levert en is voorzien van 12-volt lichthybridisatie. De krachtigste versie kan worden uitgerust met een CVT-versnellingsbak, met of zonder vierwielaandrijving.
Tot slot is er Nissans unieke ePOWER hybride motor. Dit is een van de meest ingenieuze systemen in termen van eenvoud, met een 1,5-liter driecilinder motor met een variabele compressieverhouding - zeiden we...eh...eenvoud? - maar alleen als generator. De voorwielen worden aangedreven door een elektromotor met 190 pk en 330 Nm koppel, die zijn energie haalt uit een 1,8 kWh batterij. Het resultaat is een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 117 g/km.
Laten we beginnen met de ePOWER, want dat was de enige motor die Nissan koos voor deze presentatie. Ondanks een route met bochtige wegen wist ons model zijn dorst binnen de perken te houden, met een gemiddelde van 6,1 liter/100 km. Dat is natuurlijk meer dan de concurrentie, maar alleen Nissans systeem kan echt elektrisch rijplezier bieden!
Voor de rest is de Qashqai (weer) op zijn best. Beter nog, Nissan heeft naar eigen zeggen gewerkt aan de geluidsisolatie, en dat hoor je. Of beter gezegd, het tegenovergestelde! Nissan heeft meer isolatie aangebracht op de schort en dikkere zijruiten. Het is simpel: het akoestisch comfort van de Qashqai kan nu met gemak een paar Duitse auto's tot schande brengen...
Met dit extra gemak moet Nissan zijn prijzen toch wel aanpassen? Nou, nee, want de prijslijst van de Qashqai is geen jota veranderd. Nou ja, behalve dan het verdwijnen van de instapversie. Vanaf nu is de meest betaalbare Qashqai de Acenta, die € 35.740 kost. Voor de ePOWER hybride is de prijs € 42.890.
Terwijl anderen hun modellen stilletjes updaten, grijpt Nissan de kans om zijn lieveling een echte facelift te geven. Maar het is veel meer dan een facelift, want de Qashqai is beter uitgerust en vooral veel comfortabeler!
Technische specificaties Nissan Qashqai ePOWER