Strikt genomen is het juist: Nissan biedt geen compacte crossover met zeven plaatsen meer aan onder de naam Qashqai+2. Maar dat betekent niet dat Nissan de grote gezinnen uit zijn showrooms verjaagt. Wie zeven plaatsen wil, kan tegenwoordig terecht in de nieuwe X-Trail.
Grote Qashqai
Op het eerste gezicht zie je al duidelijke verwantschappen tussen de nieuwe X-Trail en de Qashqai, de geldmachine van Nissan. De X-Trail wil niet langer die vierkante bak zijn die appelleert aan de oude 4x4-waarden, zoals zijn voorganger. Uiterlijk lijkt hij nu meer op een evolutie van de Qashqai dan op een opvolger van de X-Trail. Met 4.643 mm lengte, 1.820 m breedte en 1.695 mm hoogte, houdt de X-Trail nochtans grotendeels dezelfde afmetingen als de vorige generatie. Wel is hij 27 cm langer en 10 cm hoger dan de vorige Qashqai+2. Daaruit leiden wij toch af dat deze de vervanger is van de vorige.
De wielbasis dan. Die is 8 cm langer dan de vorige X-Trail en 6 cm meer dan de huidige Qashqai. Het is een understatement dat je dit merkt aan boord. De ruimte achteraan is bijzonder genereus. Voor het overige ontdekken we een interieur dat geen ruimte geeft tot kritiek, maar waar we ook niet meteen warm voor lopen. Dankzij de vele ruimte kan je ook makkelijk de achterbank wat naar voor schuiven om de passagiers op de derde rij wat meer beenruimte te gunnen. Met vijf zitplaatsen krijg je 550 liter aan koffer. Nissan biedt bovendien heel wat handige indeelmogelijkheden aan.
1 motor
Bij zijn lancering is er slechts één versie beschikbaar: de 1.6 dCi turbodiesel met 130 pk. Die komt met manuele bak, met manuele bak en vierwielaandrijving of met de CVT continu variabele versnellingsbak. De 1.6 DIG-T benzine komt er pas in de loop van volgend jaar aan.
Dat de liefhebbers van automaten zich maar op het volgende verheugen: Nissan heeft de CVT helemaal herwerkt, waardoor het ‚elastiek’ effect verdwenen is, net als de zagerige motortoon. Wie zelf aan de bak wil, vindt zeven gekozen verzetten zoals in een gewone automaat. En dat is echt goed nieuws.
och vonden we de manuele versnellingsbak nog steeds de betere keuze, zeker met voorwielaandrijving. Die is 80 kg lichter dan de X-Trail met vierwielaandrijving en komt op 1.500 kg uit. Die leek ons wat loom uit de startblokken te schieten. Nissan geeft wel aan dat het met de nieuwe X-Trail 90 kilogram won ten opzichte van de voorganger. Niet slecht, maar voor een auto van deze omvang had een strikter dieet vast nog meer resultaat opgeleverd.
Zoals gewoonlijk weet de 1.6 diesel (de Renault Energy motor) het beste te maken van zijn 130 pk en 320 Nm. Daarbij klinkt hij onder druk wat lawaaierig, maar bij kruissnelheden is hij best stil. Hard aan de bak gaan? Goed, dat doet hij wel met enige voldoening, maar hij legt weinig enthousiasme aan de dag. Daarbij speelt ook de te kunstmatige indruk van de stuurbekrachtiging een rol. Maar als reisauto voor het hele gezin heeft hij zeker zijn rol te spelen, waarbij hij een comfortabele ophanging uit te spelen heeft. Hij blijft ook best zuinig. In de realiteit blijft hij makkelijk onder 7 l/100 km, waar Nissan 4,9 l/100 km en 129 gr/km CO2 opgeeft.
De 4x4 dan? Dat is geen echte offroader al weet hij zich wel uit de slag te trekken in een modderbad. Al had Nissan nu niet meteen een uitdagend parcours bedacht om hem te testen. Zelfs een Leaf had zich daar nog weten te redden.
De nieuwe Nissan X-Trail start aan 27.490 euro.