De Nissan X-Trail heeft er al een vrij aardige carrière op zitten, sedert deze generatie in 2014 zijn hoekige voorganger verving. Nissan verkocht al 110.000 X-Trails, waarvan een 1.6 turbodiesel de krachtigste versie was. “Maar we zien dat 46 procent van de verkoop in dit segment naar krachtige motorversies gaat.” Nissan had ook binnen de eigen rangen werk, want heel wat oude X-Trail-klanten hadden zo hun twijfels of ze met en 1.6 wel een caravan/paardenwagen/boot konden slepen.
Euro6-motor
Die twijfels worden met een nieuwe 2.0 DCI viercilinder turbodiesel beantwoord. Nissan gaf de oude 2.0 Renault-diesel uit de oude Laguna en Koleos een update, met een kwart aan nieuwe onderdelen die hem een Euro6-norm opleveren. 177 pk en 380 Nm zijn voldoende om hem – in combinatie met vierwielaandrijving – 2 ton te laten slepen met de manuele zesbak. De versies met CVT-automaat trekken tot 1,6 ton.
Verwacht geen wonderen van 177 pk voor 1.710 kilogram. De snelste versie – de manueel geschakelde – haalt 100 km/u in 9,4 seconden. Hij stuurt vlot, maar heeft toeren nodig om echt op dreef te geraken. Met een rustige rijstijl tekenden we met de manueel geschakelde zesbak een gemiddelde op van 7,7 l/100 km, wat eigenlijk wel een liter minder had mogen zijn en ver verwijderd is van de 5,6 l/100 km (149 gr/km CO2) die Nissan zelf opgeeft.
Zuinige automaat
Gek genoeg bleek de zwaardere automaat zuiniger. Nissan stelt de bekende continu variabele versnellingsbak (CVT Xtronic) voor, met zeven voorgeprogrammeerde versnellingen die je desgewenst manueel kan bedienen. Met alleen voorwielaandrijving verbruikt die volgens Nissan 5,6 l/100 km (148 gr/km CO2), met vierwielaandrijving is dat 6,0 l/100 km (158 gr/km), terwijl wij bij een ecorit op 6,4 l/100 km uitkwamen. Met gewone rijstijl is 8 liter de norm.
Van de twee versies bevalt de manuele zesbak het meest. Die is uitsluitend verkrijgbaar in combinatie met vierwielaandrijving, maar met zijn prijs van 34.610 euro is die slechts een fractie duurder dan de CVT voorwielaandrijver. CVT met 4x4 kost 36.360 euro.
Elektronische 4x4
De vierwielaandrijving is een elektronisch gestuurd systeem dat in de praktijk vooral de voorwielen aandrijft. Je kan hem in voorwielaandrijving vergrendelen, in de Auto-stand gaat hij dan weer zelf op zoek naar de beste verdeling terwijl in 4WD Lock je de vierwielaandrijving vergrendelt. Zelfs met gewone wegbanden blijkt de Nissan X-Trail zo best zijn mannetje te staan voor een robbertje moddercatch in een steengroeve. Bospaden, steile hellingen en afdalingen, hij verteert het allemaal met gemak. Een opmerkelijk gegeven voor wat uiteindelijk vooral een licht aangepaste Qashqai met vierwielaandrijving is.
Fiscale last
Het valt nog te bezien hoeveel mensen bij ons een 2.0 nodig hebben en daar de fiscale last van willen dragen, al weegt die in Vlaanderen minder zwaar door dan in Wallonië en Brussel. Maar hij vult hoe dan ook een leemte in de catalogus op. Nissan heeft hem concurrentieel geprijsd, terwijl de basisuitrusting best goed is. Met een koffer van maximaal 2.000 liter en de mogelijkheid om zeven zitplaatsen te installeren, zal je niet snel iemand horen klagen.
Nissan X-Trail 2.0 DCI 177 4x4 |
---|
Motor: Viercilinder turbodiesel, 1.995 cc |
177 pk bij 3.750 opm |
380 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: 9,4 sec |
Top: 204 km/u |
Verbruik: 5,6 l/100 km |
Testverbruik: 7,7 l/100 km |
CO2-uitstoot: 149 gr/km |
Prijs: 34.610 euro |