Doorheen de generaties is de focus van de Nissan X-Trail veranderd. Eerst was de X-Trail een crossover met uitgesproken terreincapaciteiten, maar bij de komst van de kleinere Qashqai transformeerde hij tot een gezins-SUV. Die transformatie is geslaagd te noemen, want vandaag is de X-Trail een van de populairste zevenzits-SUV's in het segment. Voor deze nieuwe generatie serveert Nissan dus meer van hetzelfde.
Hybridefilosofie
Als we ‘meer van hetzelfde’ zeggen, bedoelen we alleszins niet de fundamenten. Deze vierde generatie staat op het nieuwe moduleerbare platform van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi, net als de recente Qashqai en de Renault Austral. Toch is dat misschien wel het enige dat deze nieuwe Japanner deelt met die twee modellen. Onder de motorkap maakt Nissan tabula namelijk rasa met het verleden. Geen diesel, geen manuele versnellingsbak en zelfs geen conventionele benzinemotor.
Het motorcompartiment van de nieuwe X-Trail herbergt een enkele benzinemotor. Die nieuwe driecilinder is 1,5 liter groot en krijgt een variabele compressieverhouding voor meer efficiëntie. We zijn 2022, dus die nieuwe aandrijflijn is standaard voorzien van milde hybride ondersteuning. Het geheel stuurt 163 pk naar de voorwielen, maar dat is niet alles. Dezelfde motor doet ook dienst in de hybride e-POWER-versie. Net als bij de Qashqai drijft hij dan de wielen niet rechtstreeks aan, maar dient hij eerder als generator. De stroom die hij produceert, wordt dan naar een 204 pk sterke elektromotor gestuurd. En dat is nog steeds niet alles. De X-Trail voegt nog een elektromotor op de achteras toe zodat hij vierwielaandrijving krijgt (e-4ORCE), 213 pk en meer dan 550 Nm.
Moderner en hogerop
Op zich vormen deze aandrijflijnen een bescheiden revolutie in de autowereld, maar hetzelfde kunnen we niet zeggen van het uiterlijk van deze nieuwe X-Trail. Modern is hij zeker, met (standaard) gesplitste ledkoplampen, hier en daar wat scherpe vormen en een (optioneel) tweekleurig dak. Toch zou je op het eerste gezicht deze nieuwe generatie verwarren met zijn voorganger. Zelfs de afmetingen zijn quasi identiek.
Dat gezegd zijnde heeft Nissan ervoor gekozen om wijzigingen aan te brengen waar ze nodig waren, zoals in het interieur. Dat oogde streng en verouderd, maar de cockpit van de nieuwe X-Trail heeft eindelijk de 21ste eeuw bereikt. We zien dus twee schermen van 12,3 duim: een voor het instrumentenpaneel en het ander voor het infotainmentscherm. Halleluja: bedienen doe je nog steeds met echte knoppen. Het overheersende gevoel is dat Nissan het hogerop is gaan zoeken. Niet alleen qua uitrusting, maar ook op vlak van afwerking. Je ziet zowat overal zachte plastics en (imitatie)leder, en je krijgt zelfs een soort houtinleg. Een mooie evolutie.
Hoe dan ook blijft de gezinsroeping van de X-Trail prioriteit nummer één. Naast heel wat kleine opbergvakjes, bekerhouders en USB-poorten krijgt deze Nissan ook een optionele derde zitrij. De Japanners zeggen er wel bij dat die bedoeld is voor kleinere passagiers en kortere ritten. Nog steeds praktisch is de koffer: die is voortaan 585 liter groot (575 liter in de e-POWER), 20 liter meer dan vroeger.
Homerun
Hoewel hij dus niet de meest spannende auto is om naar te kijken, kan deze nieuwe X-Trail makkelijk verrassen op de weg. Niet door zijn chassis of comfort, maar door zijn hybride aandrijflijn. In tegenstelling tot andere hybrides gedraagt het e-POWER-systeem van Nissan zich als een echte elektrische auto, met het comfort dat daarmee gepaard gaat: instantkoppel, stilte en regeneratie als je het gaspedaal lost. Met het ePedal ingeschakeld kun je zelfs volledig met één pedaal rijden. De driecilinder doet bovendien zijn uiterste best om zijn acceleraties nauwelijks hoorbaar te maken. Het grootste deel van de tijd lijk je dus aan boord van een volledig elektrische auto te zitten.
Nog even over dat chassis: je mag deze grote Japanner niet onderschatten. Ondanks de 20-duimsvelgen op ons testmodel legde hij een uitstekende verhouding comfort/rijdynamiek voor. Je zou denken dat die gewaarwording op de bochtige wegen in Slovenië waar we hem voor het eerst konden testen het verbruik deed stijgen. Dat is niet het geval. Over de hele test gaf ‘onze’ X-Trail e-POWER e-4ORCE een gemiddelde van 6,4 l/100 km aan op de boordcomputer. Met andere woorden: exact het cijfer dat Nissan officieel opgeeft.
Prijzen
De nieuwe Nissan X-Trail heeft een vanafprijs van 43.300 euro, weliswaar voor de mild hybrid-versie. De hybride e-POWER vraagt iets meer opleg, met een startprijs van 47.800 euro, de vierwielaandrijving kost nog eens 2.800 euro extra. Hoewel Nissan beweert ‘de enige geëlektrificeerde crossover met zeven zitplaatsen in zijn segment’ te hebben, lijken de Japanners de Hyundai Santa Fe Hybrid, Kia Sorento Hybrid en Toyota Highlander te vergeten. Nissan mag wel zeggen de meest betaalbare van dat viertal te zijn.
Conclusie
De nieuwe Nissan X-Trail een evolutie van zijn voorganger noemen is de waarheid geweld aandoen. Onder het wat banale uiterlijk zit een gezins-crossover met een chassis dat comfort perfect rijmt met dynamiek, en met een van de beste – of zelfs de beste – hybride aandrijflijn op de markt.