Met de Adam wil Opel een deel van het publiek opeisen dat momenteel in een Fiat 500, een Citroën DS3 of een Mini rondhost. Hun argument? Dat je hem volledig volgens je eigen smaak kan ontwerpen. We dachten dat we op dat vlak reeds alles gezien hadden. We dachten verkeerd.
Geen krachtpatser
Bij zijn lancering in de lente stelt Opel meteen twee benzinemotoren voor met start/stop. Er is een 1.2 met 70 pk (5,0 l/100 km, 118 gr/km) en er is een 1.4 met 100 pk (5,1 l/100 km, 119 gr/km). Alleen een manuele vijfbak is mogelijk. Opel legt momenteel de laatste hand aan een 1.0 turbobenzine driecilinder, die we hopelijk tegen eind volgend jaar in het gamma mogen ontmoeten. Diesels zijn er niet. De Belgische prijzen dienen nog bevestigd, maar zouden om en bij 15.000 euro schommelen.
We konden de 1.4 testrijden, en nee, je moet er geen wonderen van verwachten. Boven 3.500 opm is zijn ‘goesting’ al over. Daarentegen valt in stadsverkeer hij gewillig hij inpikt onder 2.000 opm, toch zeker voor een motor zonder turbobijstand. In derde komt hij al aardig vooruit van een toerental vlakbij het vrijloopmoment. Met 3,7 meter is hij kort, terwijl zijn breedte van 1,72 meter hem een kleine kleerkast maakt in zijn segment. Dat en zijn wielen die naar de vier hoeken zijn verwezen, maken hem zowel stabiel als agiel. Hij is dus best plezierig om mee rond te rijden. Zijn stabiliteit onderscheidt hem ook op de snelweg van zijn concurrenten. Opel heeft bijzondere aandacht aan de geluidsisolatie besteedt, want bij 120 km/u blijven de mechanische geluiden beperkt, ook al geeft de toerenteller op dat moment reeds 3.500 opm aan.
Niet voor Mbenga
Het interieur spreidt een betere afwerking tentoon dan wat we van Opel gewoon zijn. Maar de omvang van de auto maakt ook zijn beperkingen duidelijk. Wanneer de bestuurder langer is dan 1,80 meter, hoort een passagier achteraan niet meer tot de mogelijkheden. De koffer van 170 liter is ook niet de meest praktische. Bovendien verlies je nog eens bijna de helft wanneer je de woofer van het Infiniti hi fi-systeem bestelt. Tot zover de rationele argumenten. Nu de passionele.
Sterrenhemel
Wat individualisering betreft, begraaft de Adam zijn concurrenten. Eerst en vooral kies je een ‘sfeer’. Zeg dus niet: afwerking. Jam is voor het fashion victim, Glam voor de elegantie of voor de vrouwelijke touch en Slam is de sportieve kant. Vervolgens komen we bij de keuze uit 12 carrosserietinten en 3 dakkleuren, 15 motieven voor de stoelen, 4 interieurkleuren en daar dan nog eens 3 keuzes qua dakhemel bij. Twee daarvan kunnen door 64 leds verlicht worden, om een sterrenhemel te creëren zoals je die ook bij Rolls Royce aantreft. Maar dan voor slechts 300 euro. Zijn we er dan? Nee hoor. Dan moet je nog een keuze maken uit de 12 decoraties voor boordplank/deurbekleding/middenconsole (waarvan 2 met led) en 31 mogelijke velgdesigns. Oh ja, er zijn nog 6 packs, en dan kan je nog beginnen aan de accessoirelijst. Blijft er nog één keuze over, en daarin verschilt de Adam pas echt van zijn concurrenten: de keuze om van gedacht te veranderen. Mits een kleine som en enkele uren bij de dealer, kunnen de dakhemel en de interieurdecoratiepanelen gewisseld worden. Er bestaat ook één velgkeuze waarbij de vijf spaken bestaan uit kleurrijke strips. Die strips kunnen worden gewisseld.
Ook kan je al eens van telefoon wisselen. Het multimedia systeem beschikt niet over een uitgebreide sturing. Hij beschikt over radio en de geluidsinstellingen kunnen worden aangepast. De rest verloopt via een communicatie langs de smartphone, zowel de gps, als de beeldgalerij als een hele reeks toepassingen. Hij werkt zowel met iOs (Apple) als Android.
Mokka, Adam en binnenkort Cascada… Is Opel op weg om een echt hipster-merk te worden? Had men het me vijf jaar geleden hebben, we lagen over de grond van het lachen. Nu niet.