Dat maakt de Opel Adam Rocks nu goed. Met zijn talloze mogelijkheden om de Opel Adam op je eigen smaak af te stemmen, liet de kleine Opel gebreken als de krappe plaatsen achterin en de nauwelijks bestaande koffer toch vergeten. Maar de echte liefhebbers knapten af op een heel belangrijk punt: met zijn ouderwetse motoren wist hij geen passie over te brengen. Maar kijk, daar heeft Opel nu iets aan gedaan.
Drie cilinders zijn voldoende
De atmosferische 1.2 met 70 pk en de 1.4 Turbo die niet eens echt over 100 pk lijkt te beschikken, zijn aangevuld met een interessante nieuwkomer. Hij belooft beide overbodig te maken. De motor zal in het hele gamma terug te vinden zijn, maar we hebben hem nu kunnen ontdekken in de Adam Rocks, de stoere crossover-versie van de Adam. Opel toont er de nieuwe 1.0 driecilinder turbo (5,1 l/100 km en 119 gr/km CO2), die samengaat met een al even nieuwe manuele zesbak. Beide zijn schitterend. Niet één foutje.
De motor komt ook met 90 pk, maar wij testen hem hier met 115 pk en 170 Nm. Natuurlijk kan je niet rond de vergelijking met de bekendste 1.0 driecilinder turbo benzine: de Ecoboost van Ford. Wie met het mes tussen de tanden vertrekt, zal de Opel misschien wat minder bijtkracht verwijten dan de Ford. De Opel haalt 100 in 9,9 seconden. Maar hij is wel soepel, en nog iets wat de Ford niet is: stil. Zelfs met de naald van de toerenteller hoog, zelfs onder inspanning: je hoort hem nauwelijks. Ook wanneer je de radio uitzet. De versnellingsbak? Spreiding, bediening: allemaal ideaal.
Op maat van het chassis
De driecilinder schenkt de Adam de ziel die hij verdient. Maar er is meer. Hij kan ook het onderste uit de kan halen van het onderstel. De Rocks staat nochtans 15 mm hoger dan een gewone Adam, maar hij blijft dynamisch dankzij aangepaste afstellingen van de vering en de dempers. De Adam Rocks houdt er een speels karakter aan over, waarbij het ESP nog discreet op de achtergrond blijft. Het staat zelfs een lichte afwijking van de achtertrein toe, voor wie die kan provoceren. Wanneer je hem vergelijkt met één van zijn directe concurrenten, de Renault Twingo, dan merk je pas wat een verbazingwekkend veercomfort Opel wel wist te realiseren met de Adam Rocks.
Adam voor Adam
Laten we het nog even over de Adam Rocks zelf hebben ook. Die verhelpt aan een klein probleem van de Adam, die als zeer vrouwelijk wordt gepercipieerd. Dat leek ook een rem op commercieel succes. Met zijn brede carrosseriebeschermstukken en zijn expressievere bumpers, uit de Adam Rocks zich als het mannelijke alternatief. Het open dak in stof komt standaard, en opent en sluit in vijf seconden, desgewenst zelfs met 140 km/u. De Rocks krijgt nieuwe kleuren, eigen afwerkingen van de zetel- en interieurbekleding, en beschikt over nieuwe veiligheidsgadgets als de dodehoeksensor en automatisch parkeren.
We hebben dus 18 maanden moeten wachten op de komst van de Rocks om de echte geboorte van de Adam mee te maken. Zijn look overtuigt nu iedereen. Wat weten we nu: er is maar één motor die je moet kiezen. Excuses zijn er voortaan niet meer, of het moet zijn dat je elke dag met drie collega’s van meer dan 1,70 meter de auto deelt.
De Opel Adam Rocks 1.0 met 90 pk begint bij 18.350 euro. Voor de versie met 115 pk moet je daar nog 500 euro bij rekenen.