520 kilometer. Dat is het rijbereik dat Opel zelf belooft voor de Ampera-e, op basis van de weinig realistische NEDC-testcyclus. Maar zelfs in het echte verkeer belooft Opel dat hij minstens 400 kilometer haalt tussen twee laadbeurten in. Daarmee steekt de Opel Ampera-e bestaande concurrenten als de Renault Zoé of VW e-Golf ruim de loef af. Maar misschien wel het allerbelangrijkste: hij schenkt de geïnteresseerde koper de gemoedsrust dat hij het wel even kan uitzingen met zijn batterijen.
Lichter gemaakt
Alleen, zo’n rijbereik vereist natuurlijk een batterij van enige omvang. In de Opel Ampera-e heeft ze een capaciteit van 60 kWh en weegt ze… 430 kilogram. Om het gewicht toch enigszins onder controle te houden, heeft Opel elders toegevingen moeten doen. Er is dus geen sprake van luxueus aanvoelende zachte plastics in het interieur van de Ampera-e, net zo min als opbergzakken in de holtes van de stoelen, of een rolscherm boven de bagage. Zelfs de middenconsole is opgeofferd ten voordele van een zwevend dashboard, dat wel een mooi effect geeft. Gelukkig heeft Opel niet bespaard op de veiligheids- en infotainmentvoorzieningen. Zo beschikt hij over een automatisch noodremsysteem en over een standaard multimediasysteem met mogelijkheid om een smartphone via inductie te laden. De Ampera-e biedt overigens voldoende ruimte voor vier inzittenden, en met 381 liter is zijn koffer zelfs nog best overtuigend. Alleen, hij zet wel 1.691 kilogram op de weegschaal.
204 pk
De Opel Ampera-e kan gelukkig rekenen op een motor met een vermogen van 204 pk. Dat is meer vermogen dan zijn concurrenten aanbieden, waardoor je in het verkeer al gauw het gewicht van deze elektrische auto vergeet. Zo hoeft hij zich niet te schamen voor zijn acceleraties. Hij haalt 100 km/u in 7,3 seconden. De ophanging houdt voldoende rekening met het bijkomende gewicht, en houdt de rolbewegingen van het koetswerk in de bochten uitstekend onder controle. Maar op slecht wegdek moet je wel kunnen leven met droog gefilterde bewegingen. Het weinig precieze stuur maakt duidelijk dat we niet echt met een sportieve auto te maken hebben.
520 kilometer, echt?
Ons testparcours bestond hoofdzakelijk uit secundaire wegen en snelwegen. Niet meteen het gedroomde parcours voor een elektrische auto, waarbij we ook de navigatie aan hielden, net als de verwarming. Zaak van toch maar zoveel mogelijk realistische rij-omstandigheden na te bootsen. De ‘Low’-rijmodus laat toe om zoveel mogelijk elektriciteit te recupereren bij het rijden. Wie de voet van het gas haalt, voelt de auto dan al echt een rembeweging maken. Wanneer dit niet volstaat om de auto tot stilstand te brengen, kan je via een handel achter het stuur de motorrem op maximale kracht instellen om zoveel mogelijk energie te recupereren. Opel noemt dit ‘One pedal driving’ omdat je eigenlijk kan rijden zonder het eigenlijke rempedaal te gebruiken. Door een gewone rijstijl aan te houden, hadden we na een testrit van 200 kilometer volgens de boordcomputer 13,6 kWh verbruikt. Dat zou ons een reëel rijbereik van 440 kilometer opleveren, een knap resultaat.
Geduld
Alleen Noorwegen kan op dit moment proeven van de geneugten van de Opel Ampera-e. Dat dankt het land aan het feit dat zijn wagenpark nu al voor 40 procent uit elektrische en plug-in hybride auto’s bestaat. Daarmee is het land de belangrijkste markt voor dit soort auto’s, op de Verenigde Staten na. Dit jaar debuteert de Ampera-e nog in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Bij ons moet je nog wachten tot 2018. Dan kan je al sparen, want er zal zo’n 40.000 euro nodig zijn om hem de jouwe te mogen noemen.
Opel Ampera-e |
---|
Motor : elektrisch |
204 pk |
360 Nm |
0 - 100 km/u : 7,3 s |
Top: 150 km/u |
Rijbereik: 520 km |
Test-rijbereik: 440 km |
CO2 : 0 |
Prijs : +/- 40.000 euro |