Dit jaar mochten wij zelf meerijden met een Ampera. Deze rally staat open voor eenieder die een eco-auto in zijn bezit heeft, en er enkele vrije dagen alsook 500 euro startgeld aan wil spenderen. Wij maakten deel uit van het ‘fabrieksteam’ van Opel. Daarmee waren we heus niet de enigen. Voor veel deelnemers is dit een ernstige zaak en ze komen dan ook tot in de puntjes voorbereid aan de start.
Hoe loopt dat?
93 teams stonden dit jaar aan de start. Een curieus allegaartje van de klassieke ecomodellen, hybrides, enkele Ampera’s, een volledig elektrische Tesla en zelfs een Ferrari 458 op E85 ethanol. Hoofdzaak: de auto moet ergens een alternatieve aandrijfbron hebben. Vervolgens mag je aan de slag in twee elk 400 kilometer lange dagetappes, met acht speciale proeven.
Bij die proeven moet je een vooraf vastgelegd gemiddelde snelheid aanhouden over een bepaalde afstand. Te traag levert strafpunten op, maar hetzelfde geldt ook voor te snel. De klok in de gaten houden is dus een must. Bovendien meet de gps op verschillende punten in het parcours hoever je van het ideale gemiddelde afwijkt. Op een bochtige weg en ’s nachts is dit allesbehalve voor de hand liggend.
Tactische 60ste plaats
Onze gebrekkige kennis van de tijdsopnameapparatuur maakt dat we het pas in het snotje krijgen wanneer we de voor ons gestarte deelnemer in het vizier krijgen: we gaan te hard. De eerste dag sluiten we af op wat mij co
Op dag 2 stellen we een kilometerschema op, waarbij we precies kunnen volgen hoe we het ten opzichte van de ideale snelheid doen. Het resultaat laat zich snel merken: we eindigen de eerste proef als 23ste en klimmen in de algemene stand op naar plaats 56. Helaas, te vroeg gejuicht en enkele fouten doen ons duikelen in het klassement. We sluiten af op de 67ste plaats. 83 deelnemers reden de rit uit.
De organisatie telt ook het energieverbruik mee over de hele rit. Wie buiten de speciale proeven zuinig rijdt, kan zo zijn klassement nog verbeteren. Zoals de uiteindelijk winnaar, het duo Prusak/Loty dat met zijn Toyota Prius de wedstrijd als zesde beëindigde, maar door zuinig tussenin te rijden zowaar het klassement won.
Efficiëntie telt
In ons geval kon de Ampera zich niet bewijzen als toonbeeld van efficiëntie. We wonnen nog slechts één plaats: 66ste. De 1,9 ton zware elektrische auto met zijn range extender benzinemotor verbruikte gemiddeld tussen 6 en 9 l/100 km. Hij kon dan wel 40 tot 80 km ver op elektrisch vermogen, maar op een rit van 400 km speelt dat maar een beperkte rol. Op een bergachtig parcours zoals we dat voorgeschoteld kregen, is de rol van de elektrische motor in de Ampera snel uitgespeeld. Opel Duitsland haalde met zijn topteam wel een aardige twaalfde plek in de eindrangschikking binnen, terwijl twee Franse Ampera’s zesde en negende werden.