We testen hier de 2,2-liter turbodiesel van 163 pk met manuele zesversnellingsbak. Bij ons immers goed voor 75% van de verkoop én hij vervangt die dorstige tweeliter diesel met manuele vijfbak van weleer. Die zesde versnelling is alvast welgekomen en zorgt op de autosnelweg voor een aangenaam spinnend geheel. Maar echt zuinig is deze Antara er helaas niet op geworden. Laat je gaan en je zit in no time nog steeds aan 9 liter. Van het opgegeven verbruik van 6,6 liter (en dus ook de CO2-uitstoot van 175 g/km) voor deze 4x4-versie bleven wij in ieder geval ver verwijderd.
Sereen aan boord
En toen werd het stil... want op het vlak van geluidsonderdrukking scoort deze Antara anno 2011 wél zeer goed. Aan boord heerst een sereen comfortgevoel, en rij- en rolgeluiden worden zeer goed weggefilterd. De Antara geeft je ook dat solide gevoel met een echte 4x4 onderweg te zijn. Hij stuurt eerder zwaar in en hoewel de rolneigingen nu beter onderdrukt worden dankzij een stuggere afstelling van het chassis, is dit niet de SUV waarmee je een dynamisch bochtenreeksje wilt afwerken.
All Wheel Drive
In normale gripomstandigheden is deze Antara ‘All Wheel Drive’ een voorwieltrekker. Maar wordt het risky, dan wordt de tractie 50/50 verdeeld tussen voor- en achteras. Tot slot – en daarmee houdt de vergelijking met een echte 4x4 dan ook op – is de Antara standaard uitgerust met een systeem dat gecontroleerde afdalingen van gladde of steile hellingen mogelijk maakt (het ‘Descent Control System’). De handrem is elektronisch - neemt dus quasi geen plaats in - en is voorzien van een automatische ontgrendelingsfunctie. Dat maakt wegrijden op een helling gemakkelijker.
Hollandse navigatie
Onder de rubriek ‘Schandalig’ plaatsen we het DVD-navigatiesysteem: te traag en de kaartaanduiding dateert uit de jaren stilletjes. Ook de tante Kaat-stembegeleiding met zwaar Hollands accent begon ons danig op de zenuwen te werken. Ons advies: beperk je tot de radio-CD-speler MP3 met stuurwielbediening en plak voor de navigatie een TomTom of iets dergelijk tegen de voorruit. Veel goedkoper, veel efficiënter en in de eigen taal!
Het origineel
Als je het over de Opel Antara hebt, dan kan je niet om de Chevrolet Captiva heen: zijn tweelingbroer of beter, het origineel. Zelfde platform en quasi dezelfde carrosserie, andere badge. Qua prijszetting zit de Chevrolet wat gunstiger, zeker wanneer je de extra uitrustingen mee in rekening brengt. Het prijskaartje van deze Antara 2.2 CDTI 4x4 in Cosmo-uitvoering bedraagt 29.980 euro. De Captiva 2.2 TDCi 4x4 kost welgeteld 89 euro minder én hij biedt 7 zitplaatsen. Maar de Koreaan moet het dan wel stellen met een fiscaalonvriendelijke 135 kW/184 pk die 2.479 euro extra aan BIV kost.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Opel
Klik hier en zoek uw occasie Opel Antara 2.2 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Opel Antara 2.2, en een selectie van tweedehandse