Niets saaier dan in een perszaal geparkeerd worden om op een stoel 20 minuten te moeten luisteren naar de uitleg van een saaie piet in grijs pak over een nieuwe koplamp. Maar sinds kort klinkt het bij Opel allemaal wat luchtiger. Een teken dat het ook binnen het bedrijf goed draait. Nu ja, met een product als de Astra GTC is er zichtbaar vertrouwen aanwezig.
Gespierd
Op foto’s komt de ware aard van de Astra GTC niet zo goed naar boven. Eens te meer moet je ervoor plaatsnemen om onder de indruk te raken van zijn charisma. Zijn wielbasis is met 1 cm verlengd ten opzichte van de vijfdeurs Astra, vooraan krijgt hij 4 cm meer spoorbreedte, achteraan is dat 3 cm en hij is 1,5 cm lager. Hij straalt zijn compactheid (l: 4,46 m, b: 2,02 m, h: 1,48 m) uit, terwijl de gordellijn overgaat in de brede schouders-annex-wielkasten. Wanneer je het moet benoemen: iets tussen een 100 meter loper die uit de startblokken gaat knallen en een zware jongen die je aankijkt over de rand van zijn Ray Ban terwijl de ‘heb ik iets aan van u dan’ over zijn lippen rolt. De ‘automotive bad guy’ zoals ze het binnen Opels designdepartement graag verwoorden. Geparkeerd tussen 2 Corolla’s zal hij alleszins opvallen in het straatbeeld.
In tegenstelling tot wat je dan zou verwachten, is hij bijzonder aangenaam aan boord. Om te beginnen is er zijn unieke panoramische voorruit, die overvloedig licht laat binnenvallen en een enorm gevoel van ruimte geeft. En dat is niet alleen een gevoel. Zelfs een passagier van 1,80 meter kan achter een bestuurder van dezelfde lengte plaatsnemen zonder dat zijn knieën de stoel raken, en al evenmin is er sprake van contact tussen hoofd en plafondbekleding. Knap. En dan blijft er nog 380 liter aan koffer over.
Inzake afwerking blijft Opel zijn intussen vaste positie bekleden, ergens tussen VW en Ford in. Alleen had de GTC over iets meer sportieve touches mogen beschikken dan alleen maar semi-kuipstoelen.
Nee, aub niet de Ring!
De Astra GTC krijgt vooraan de ophanging mee van de Insignia en achteraan een parallelvormige Watt-achteras. Die is lichter, stabieler, compacter en potenter om lawaai en trillingen op te vangen dan een multilink ophanging. Raad eens waar Opel het onderstel van de GTC op punt heeft gesteld? Jawel, op de oude Nürburgring. Een nieuwe sprinter die de chrono van de Ring aan diggelen rijdt en uw rug ook? Niet met het FlexRide chassis, een optie, maar de enige testmogelijkheid die we kregen. Een welbestede 800 euro. Zelfs op slechte wegen in Sportstand vallen de schokken nog mee. Al die uren op de Nordschleife hebben dus gelukkig niet alleen gediend om de snelste set-up te pakken te krijgen, maar ook om een goed compromis voor elke dag te ontwikkelen.
Keuzes maken
Vijf motoren staan ter beschikking bij de lancering: een 1.4 benzine met 100 pk, diezelfde motor met turbo en start/stop (120 pk en 140 pk) en de motoren die we testten: de 1.6 turbo 180 pk en de 2.0 CDTi met 160 pk.
Als echte benzineliefhebbers hadden we hier wat graag gesteld dat de 1.6 de onvermijdelijke beste keuze was. Alleen is dit een oude generatie 1.6, die is aangepast aan de strikte Euro5
De Astra GTC is een zeer geslaagde denkoefening van Opel. En met de nieuwe 1.6 turbo die Opel aankondigt voor volgend jaar, vraag ik me zelfs af of hij me een zeker Ford Focus Ecoboost kan doen vergeten.
De Astra GTC (1.4 basis) begint aan 19.950 euro, de 2.0 CDTi aan 24.200 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Opel
Klik hier en zoek uw occasie Opel Astra GTC tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Opel Astra GTC, en een selectie van tweedehandse