Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Opel Astra Sports Tourer – Grote jongen

Met zijn lengte van 4,7 meter overvleugelt de Opel Astra Sports Tourer alle concurrenten in zijn klasse. Hij zet zelfs grote broer Insignia in de schaduw.

Met de achterbank plat, slikt de Astra Sports Tourer – de breakversie van de Astra – 1.550 liter bagage. Dat is 20 liter meer dan de 4,9 meter lange Insignia Sports Tourer.

Chique & praktisch

Ook haalt de Astra Sports Tourer in het kofferdebat de bovenhand op de Volkswagen Golf break krijg je er 4 verankeringspunten en een bagagenet bij. De achterbank kan met één druk op een knop in de koffer neer, standaard op de duurdere modellen, 135 euro extra bij het basismodel.

Vooraan vind je de gewone Astra terug, en dat is een best aangename leefomgeving. Hoewel de kwaliteit niet de perfectie van een Golf benadert, staat ze toch ook op hoog niveau. Bovendien is het geheel met meer gevoel voor smaak ontwikkeld dan de Opels van weleer.

Rijden

Het onderstel van de Astra blijft het ook goed doen in Sports Tourer-vorm. Daarbij kan je nog kiezen voor het optionele FlexRide systeem (950 euro), dat de stand van de demping aanpast. We testten hem in combinatie met de 160 pk krachtige diesel en wandelden aardig onder de indruk weg.

Weinig nieuws bij de motoren overigens, waar we niks dan oude bekenden aantreffen. Zo vinden we bij de benzines de 1.4 (100 pk, 139 gr/km) basismotor, die 17.050 euro kost. Een bijzondere vermelding krijgt de 1.4 turbo (140 pk, 144 gr/km) vanaf 19.750 euro. Een fiscaal interessante keuze.

Dieselen

Bij de turbodiesels trapt de 1.3 CDTi (95 pk, 109 gr/km) het gamma af, vanaf 18.700 euro. Duurder dan de benzines, maar de diesels beschikken dan ook over een roetfilter en start/stop (vanaf volgend voorjaar). De 1.7 CDTi (110 pk/125 pk, 119 gr/km) start aan 19.600 euro. De 2.0 CDTi (160 pk, 134 gr/km) is beschikbaar met manuele zesbak of zestrapsautomaat. Bij de benzines kan de 1.6 – zowel met als zonder turbo – met een automaat worden uitgerust.

Opel geeft een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km op voor de 1.3 CDTi. De 1.7 heeft 4,5 liter nodig.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer