In Europa bestaat 21% van de compacte middenklassers uit breaks of vijfdeursmodellen. Een maximum aan ruimte voor een beperkte prijs vormen het leitmotiv van veel gezinnen. In dat segment komt een belangrijke nieuwe speler postvatten: de Opel Astra Sports Tourer. Dat is de breakversie van de nieuwe Opel Astra, recent verkozen tot Auto van het Jaar. Door een performante dieselmotor onder de kap te introduceren, zal hij niet alleen familievaders naar de showroom lokken.
Sportieve stijl
Alvorens we de slingerwegen en de snelwegen opzoeken, willen we het nog even over de charmante verschijning van deze Opel hebben. Zijn bevallige lijn weet iedereen te beroeren. Net als de Astra komt hij strak in het pak voor de dag, terwijl hij achteraan een en al elegantie toont. We zijn ver van de vierkante breaks van weleer verwijderd. Met de overgang van de ene naar de andere generatie Astra zijn er natuurlijk wel enkele millimeters in verschillende richtingen bijgekomen. Die extra plaats komt vooral de inzittenden ten goede, zowel voor- als achteraan. De koffer wint ook nog eens 80 liter aan nuttig volume.
Verwarmende en verfrissende stoelen
De Opel Astra Sports Tourer blijkt bijzonder ruim, zelfs de passagier die in het midden zit op de achterbank heeft eigenlijk niet te klagen. Maar deze break is net zo goed de perfecte gastheer. Opel claimt dat het vijf jaar gestudeerd heeft op deze stoelen. Maar het Duitse merk imponeert evenzeer met opties die we nog niet vaak in deze klasse tegenkwamen: niet alleen beschikt hij over verwarmde stoelen, maar ze hebben ook een ventilatiefunctie. En een massagefunctie. Het interieur is identiek aan dat van de gewone Astra. Hij beschikt over voldoende bergvakjes om het predicaat ‘praktisch’ te verdienen.
Datzelfde geldt ook voor de koffer. Die is sowieso al 540 liter groot, maar met de achterbank plat – in drie delen – wordt dat zelfs 1.630 liter. De koffervloer is plat en de laaddrempel laag. In optie kan je een systeem plaatsen waarmee je de openingshoogte van de kofferklep kan regelen. Met een trapbeweging onder de bumper open je zo ook de koffer zonder je handen te gebruiken.
160 pk uit een 1.6 diesel
Al na enkele kilometers in het gezelschap van deze Opel Astra Sports Tourer verschijnt er een brede glimlach op ons gelaat. Opel heeft het rijplezier in de Astra naar een nieuwe hoogte getild. De reden: een 1.6 CDTi BiTurbo viercilinder diesel met 160 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. Zijn 350 Nm trekkracht zijn quasi instant beschikbaar. Je moet dus weldegelijk je rechtervoet in bedwang houden wil je de orde niet verstoren. De motor is krachtig, zonder hondsbrutaal te reageren.
Dat ligt ons wel. Met dit blok begrijp je wel dat deze Opel Astra 100 km/u haalt in 8,9 seconden en een topsnelheid van 220 km/u binnen bereik is. Bovendien is hij zuinig in het echte leven. Wij sloten onze test met een gemiddelde van 5,5 l/100 km. Het enige wat we de Opel Astra Sports Tourer kunnen aanwrijven zijn iets te lange verhoudingen voor de vijfde en zesde versnelling. Maar dat zijn details die eigenlijk het vermelden niet waard zijn.
De Opel Astra Sports Tourer begint aan 18.825 euro, reken op 26.875 euro wanneer je deze BiTurbo wil.
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo |
---|
4 cilinder biturbodiesel 1.598cc |
160 pk bij 4.000 opm |
350 Nm tussen 1.500-2.250 opm |
0-100 km/u in 8,9 seconden |
Top: 220 km/u |
Verbruik: 4,1 l/100 km |
Testverbruik: 5,5 l/100 km |
CO2: 109 gr/km |
Prijs: 26.875 euro |