De Opel Astra krijgt voor het eerst een make-over sinds de constructeur zich aansloot bij het Stellantis-concern, en de Duitsers hebben dan ook alles uit de kast gehaald. Hun compacte C-segmenter is namelijk steeds de rots waarop het merk in de loop der jaren is gebouwd. Na 86 jaar en niet minder dan 12 generaties - als je zijn voorganger, de Kadett, meetelt - is de Astra nu jong, mooi en technologisch geavanceerd.
Broers en zussen, die delen
Deze drastische koerswijziging is ook een grote kans voor Opel. Na enkele jaren in Amerikaanse handen te zijn geweest, waait er een nieuwe wind door de Duitse ingenieursafdelingen. Een mistral, zouden we zelfs zeggen, aangezien de invloed voornamelijk Frans is. Ja, net als zijn Crossland en Grandland broers is de Astra nu gebaseerd op het modulaire EMP2-platform van Stellantis.
Er moet echter een asterisk worden toegevoegd omdat de hier gebruikte versie van dat platform - de derde, om precies te zijn - is ontworpen voor elektrificatie. Naast een nieuwe look zal deze Astra dus ook de eerste zijn met een 100 procent elektrische versie.
Dynamische Bauhaus
Een nieuwe generatie, een nieuwe stijl. Die uitspraak geldt ook voor de Astra, die besloten lijkt te hebben niet meer onopgemerkt te blijven. En het is veel beter op die manier. Aan de voorkant vinden we de inmiddels gevestigde Rüsselsheim-designtaal, vooral vertegenwoordigd door de Opel Vizor - je weet wel, de zwart getinte grille die de lichten lijkt te bevatten. De lampen zijn op alle versies uitgerust met LED's, en de topmodellen hebben zelfs 168 pixel matrixlampen.
Aan de zijkanten overheerst de dynamiek. Er is zelfs een vleugje nostalgie, want de inleg op de C-stijl doet denken aan de raampartij van de Kadett uit de jaren '80. Tot slot draagt de achterzijde bij aan de aanwezigheid van de compacte auto met zijn horizontale lichten die de indruk van breedte versterken. We weten niet hoe het met u zit, maar we zien stiekem ook een beetje van de Golf 8 daarbinnen. Bovendien wint de Astra 13 mm aan wielbasis terwijl de auto zelf slechts 4 mm groter wordt.
Een trapje hoger
Deze extra millimeters maken de Opel uiteraard ruimer. De ruimte op de achterbank verbetert en de bagageruimte groeit met meer dan 50 liter tot 422 liter (352 liter op de hybride). Maar dat is niet het belangrijkste. In deze nieuwe generatie heeft ook de cockpit een geheel nieuwe dimensie gekregen.
Het gestroomlijnde, horizontale dashboard wordt gedomineerd door wat Opel het "PurePanel" noemt. Dit is in feite een set van 10-inch infotainment- en instrumentenschermen uit één stuk. Als optie is het geheel zelfs verborgen achter een enkele gebogen, matte ruit die een zeer chique uitstraling geeft. Maak je echter geen zorgen: Opel heeft niet alles ingezet op de TFT-panelen. Op de middenconsole blijft een reeks fysieke bedieningselementen over voor een eenvoudige bediening van de airconditioning en een aantal andere functies. Naast het ontwerp zijn trouwens ook de afwerking en de materialen verbeterd.
Keuzestress
Terwijl de styling, zowel van binnen als van buiten, een duidelijke kant kiest, lijken de motoren het iedereen naar hun zin te willen maken. Er is dus nog steeds een 'eenvoudige' 1.5-liter diesel met 130 pk, net als een 1.2-liter driecilinder benzinemotor die 110 of 130 pk levert. Maar het belangrijkste - nou ja, vooral voor bedrijfsvloten - is de plug-inhybride. Voorlopig is er maar één (de krachtigere versie zal volgen). Met een 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor in de versnellingsbak levert hij in totaal 180 pk.
Als je een déjà vu-gevoel hebt, ben je niet gek aan het worden. Het zijn gewoon dezelfde hybridemotoren en -systemen als in de Peugeot 308. De Astra maakt dus ook gebruik van een 12,4 kWh-batterij die hem een actieradius geeft van maximaal 60 km. Het brandstofverbruik is officieel vastgesteld op 1,0 l/100 km en de gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 22 g/km.
Gemacht für die Autobahn
Hoewel hij zijn onderbuik deelt met een Franse auto, verzekeren de ingenieurs in Rüsselsheim ons dat de nieuwe Astra een Duitse persoonlijkheid heeft. Dit wordt snel duidelijk als je eenmaal onderweg bent, want de demping van de Astra is nogal stevig. Dit doet het comfort slechts een beetje verbleken, maar het zorgt wel voor de stabiliteit bij hoge snelheid die nodig is om Autobahn-snelheden te kunnen aanhouden.
Wat echter verbaast, is de inherente dynamiek van het chassis. Hoewel de componenten worden gedeeld, heeft de Astra een meer lineaire stuurhulp en zijn eigen torsie-instellingen op alle vier de hoeken. Het resultaat is een compacte auto die zelfverzekerd is bij hoge snelheden en altijd neutraal blijft in de bochten. De hybride onderscheidt zich dan weer van de massa door zijn bijna ogenblikkelijke koppelafgifte. Het is ook vermeldenswaard dat er goed werk is verricht aan de automatische versnellingsbak, want die heeft beduidend minder last van schokken dan de andere PHEV's in de groep.
Conclusie
Met een prijs van 24.150 euro voor het instapmodel en 36.150 euro voor de hybride, is de nieuwe Opel Astra een paar centen voordeliger dan zijn Franse broertje. Toch is de Duitser zeker niet zijn mindere. Zijn moderne interieur, opvallende design en dynamische chassis zullen hem helpen om te concurreren met de beste compacte auto's in het C-segment.