Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Opel haalt zijn GSe-benaming van onder het stof voor de Astra en Grandland. Deze keer staat de ‘e’ niet voor ‘Einspritzung’, maar voor ‘elektriciteit’. Jawel, de sportieve Opel-modellen zijn voortaan plug-inhybrides. Maar de Duitsers bewijzen meer te bieden dan alleen verpakking.

Pro

Voordelen

  • - Inherente dynamiek
  • - Rijcomfort blijft bewaard
  • - Zuinige plug-inhybride
Contra

Nadelen

  • - Respons versnellingsbak
  • - Niet de sportiefste hybride aandrijflijn
  • - Sportzetels missen zijdelingse steun

Als je na de val van de Berlijnse Muur geboren bent, dan zegt de afkorting ‘GSE’ je wellicht niets. Maar dat is niet erg: Opel heeft zijn sportieve modellen nadien nog andere namen gegeven, en eerlijk gezegd zijn dat niet bepaald de modellen waar je ‘s nachts van wakker ligt.

Met de ‘e’ van ‘elektriciteit’

Toch maar een kleine geschiedenisles? Destijds verwees het ‘GSE’-logo op sportieve modellen uit Rüsselsheim naar ‘Grand Sport Einspritzung’ (‘injectie’), maar vandaag kiest Opel voor elektrificatie. De ‘E’ wordt dus voortaan klein geschreven en verwijst naar geëlektrificeerde motoren. Niet eender welke bovendien, want Opel heeft eindelijk zijn krachtigste plug-inhybride aandrijflijn in de nieuwe Astra gestopt.

Het resultaat heet dus Astra GSe, met onder de motorkap de voorwielaangedreven plug-inhybride aandrijflijn van de Stellantis-groep in zijn krachtigste versie. De 1.6-viercilinder van 180 pk en de elektromotor van 81 kW in de achttrapsautomaat zorgen samen voor 225 pk en 360 Nm. In één moeite door herdoopt Opel de plug-inhybride Grandland van 300 pk om tot Grandland GSe.

Opel Astra GSe test AS24

Alles voor de looks...

Natuurlijk kun je geen zogezegd sportief model de wereld insturen zonder bijbehorende koetswerkkit. Opel leeft die ongeschreven regel na met een voorbumper met meer zwarte accenten en een reeks zwarte velgen met diamanteffect in 18 duim. Voeg er hier en daar nog wat GSe-logo's aan toe, en klaar is kees. Dat lijkt misschien weinig, maar vergeet niet dat de nieuwe Astra er op zich al behoorlijk dynamisch uitziet.

Binnenin krijg je exclusieve sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun. Die dragen het keurmerk van de Duitse Aktion Gesunder Rücken (AGR) en zijn dus comfortabel – dat was zelden het geval bij Opel – maar missen flink wat zijdelingse steun. Daarnaast breidt de GSe-versie de standaarduitrusting stevig uit: stuurverwarming, zetelverwarming, 360-gradencamera, Pure Panel Pro-infotainmentsysteem met schermen van 10 duim en het hele arsenaal aan rijhulp.

Opel Astra GSe test AS24

…en nog meer

Allemaal goed en wel, maar voorlopig heb je dus nog niet meer dan een hybride met sportieve looks. Heeft Opel er zich dan snel-snel van afgemaakt om een stevige meerprijs te verantwoorden voor de krachtigste versie? Nee hoor, dat is gelukkig niet het geval. Opel heeft de moeite gedaan om naast de looks ook het chassis te verbeteren.

Eerst en vooral heeft Rüsselsheim een 10 millimeter lagere ophanging en Koni FSD-schokdempers gemonteerd. Die beschikken over een specifieke techniek om de compressie en rebound bij hoge frequenties beter te controleren en voegen daarmee een vleugje scherpte toe dat Opel tot nu toe niet vaak liet zien. De Astra is er nog dynamischer door geworden zonder zijn comfort te verloochenen. Bovendien gaan ook de stabiliteit en de koetswerkcontrole erop vooruit. Met andere woorden: oneffenheden in het asfalt brengen de Astra GSe niet van de wijs, zelfs niet die in het midden van de bocht.

Opel Astra GSe test AS24

De Duitsers hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook het stuur anders af te stellen. In de Sport-modus blijft dat progressief, maar reageert het directer. Volgens Opel moet dat meer feedback geven, maar eerlijk gezegd voel je met alle elektronische bekrachtiging dat verschil nauwelijks. En dan de aandrijflijn: dat plug-inhybride geheel is stil, efficiënt en krachtig. Maar de automaat verstoort de dynamische rijbeleving zoals een steentje in de schoen van Usain Bolt. Je wordt het minder gewaar als er nog stroom in de batterij zit, maar de versnellingsbak twijfelt bij de gangwissels en heeft enkele seconden nodig om terug te schakelen bij hernemingen.

Prijzen

En dan de netelige kwestie van de prijs. Met 48.900 euro kost de GSe-versie 5.200 euro meer dan de andere versie met sportieve looks, de Astra GS. Dat blijft aanzienlijk, maar je moet natuurlijk niet alleen het extra vermogen en de extra uitrusting meerekenen, maar ook de chassisaanpassingen. Zulke Koni-schokdempers zijn uiteraard niet goedkoop...

Conclusie

Opel is niet in de val getrapt om zijn krachtigste versie een sportjasje aan te meten en dan de marketingafdeling de zware taak te geven om het resultaat als dynamisch te moeten verkopen. Het team van Rüsselsheim is er echt in geslaagd om de meest dynamische, aangenaamste en meest homogene Astra van het gamma uit te werken. Alleen die versnellingsbak gooit uiteindelijk roet in het eten...

Opel Astra GSe (2023)

  • Motor: 1.6-viercilinder + elektromotor
  • Vermogen: 225 pk
  • Koppel: 360 Nm
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 7,5 s
  • Topsnelheid: 235 km/u
  • Koffervolume: 352 – 1.268 l
  • Verbruik: 4,1 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 25 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 48.900

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid 2022

Opel Astra: een nieuwe wind

Autotests · Opel
Ontdek meer