In het kort
Opel wedt met de nieuwe generatie Astra op alle paarden. Zo komt hij er als diesel, benzine, plug-inhybride en als 100% EV. Die laatste is misschien wel dé beste variant van de populaire C-segmenter.
Opel wedt met de nieuwe generatie Astra op alle paarden. Zo komt hij er als diesel, benzine, plug-inhybride en als 100% EV. Die laatste is misschien wel dé beste variant van de populaire C-segmenter.
De EV-lutie is volop aan de gang. Want tegenwoordig kan er geen nieuw model op de markt komen zonder dat er een stekker aan hangt. Niet anders voor de zesde generatie Opel Astra. Die deelt tegenwoordig zijn genen met Franse gerief (lees: Peugeot 308) maar wordt daardoor beter dan ooit. Ook als volstrekt elektrisch model.
Wat Duitsers Volkswagen ID.3, BMW iX en Mercedes EQE met elkaar gemeen hebben? Dat ze een futuristisch design op het netvlies van de kopers willen dwingen. Niets daarvan bij de Astra Electric. Want zoals het een goede Opel betaamt, heeft die op designvlak geen ambitie om bakens te verzetten. Zouden we daardoor vroeger de term “saai” in de mond hebben genomen, dan vinden we dat in dit geval een goede zaak.
De Opel Astra Electric heeft namelijk het schokeffect van een grijs geschilderde muur. Vanuit alle hoeken ziet hij er modern, tijdloos en degelijk uit, zonder uit de band te willen springen. Oké, het derde remlicht achteraan staat voortaan verticaal in plaats van horizontaal… maar dan heb je het zowat gehad.
Na enkele generaties onder de vlag van General Motors, is dit de eerste Astra onder de vleugels van Stellantis. Het resultaat is dat het interieur van deze knaap er uit ziet of het is met liefde in elkaar geschroefd. Het dashboard oogt modern, geniet van twee digitale 10” displays en strak weggewerkte ventilatiemonden. De deurpanelen zijn dan weer wel een rommeltje van verschillende materialen en texturen. Ach, het voordeel is wel dat het gehele interieur zo zwart is als een kelder, dus echt opvallen zal het niet doen.
Vooraan willen AGR-stoelen met de spotlight gaan lopen. Dat is meubilair dat de goedkeuring heeft gekregen van een Duitse groep kinesisten en dokters. Gek detail: hoewel de hoogte en de hoek van de rugleuning elektrisch verstelbaar zijn, moet je nog manueel de stoel in de diepte verplaatsen. Achteraan kan de Astra Electric niet verbergen dat hij zijn genen deelt met verbrandingsmotor-broertjes. Beenruimte is niet riant en de koffer is met 352 liter eerder beperkt. Al biedt Opel weerwerk door de elektrische Astra ook als Sports Tourer stationwagen aan te bieden.
Wie gehoopt had op meerdere versies van de Opel Astra Electric is eraan voor de moeite. Er is - op dit moment - namelijk maar 1 Opel Astra Electric beschikbaar. Die combineert een 156 pk (270 Nm) sterke elektromotor op de vooras met een accu van 50.8 kWh (netto). Wie thuis is in Opel-land weet dat dit de specificaties zijn van de kleinere Opel Corsa electric.
Die aandrijflijn in een grotere auto zorgt voor eerder bescheiden prestaties. Een sprint naar de honderd van 9,2 seconden is in EV-land weinig indrukwekkend. Kom je echter uit een Astra diesel, dan merk je geen vuiltje aan de lucht. Ook weinig indrukwekkend is het maximaal DC-laden aan 100 kW. Tijdens onze testperiode raakten we vaak niet boven de 70 kW DC, wat zowat de helft is van wat een MG4 of VW ID.3 in de praktijk maximaal haalt.
Tot dusver zou je denken dat we allesbehalve onder de indruk zijn van deze Opel Astra Electric. Niets is echter minder waar! Want op de baan is dit een zeer overtuigende EV. Hij voelt opvallend volwassen aan qua demping, geluidsisolatie en rijcomfort. Sluit je de ogen tijdens het rijden (al raden we dat niet aan), je zou zo in een Audi A3 of Mercedes A-Klasse kunnen zitten!
Hoewel hij dus de pittige prestaties van sommige concurrenten mist, zorgt het relatief lage gewicht van 1.7 ton er wel voor dat hij efficiënt om kan gaan met zijn energie, ook op de snelweg. We klokten onze testweek af met een verbruik van 17 kWh/100 km. Wat gezien de koude omstandigheden meer dan puik is! Alleen… door die compacte accu zit je wel met een gemiddelde range van zo’n 300 kilometer. Hoewel Opel dit op papier de Astra Electric “Long Range” noemt, zou een grotere batterij deze Astra wonderen doen.
Al begrijpen we Opels strategie wel. Want door de aandrijflijn van de Corsa Electric (en een hoop andere stalgenoten van Peugeot, Citroën, Jeep,...) over te nemen, kan de Astra vijfdeurs Electric met een relatief laag prijskaartje pronken. Met een instapprijs van 39.990 euro blijft hij onder de kaap van 40.000 euro. En maakt hij daardoor dus ook aanspraak op de Vlaamse Premie van 5.000 euro. Vink je eenmaal wat opties aan, dan stijgt de prijs vlot richting de 45.000 euro.
Onderhuids mag deze Astra Electric dan wel zo Duits zijn als Camembert en Brie, hij straalt een toef Duitse degelijkheid uit. Het is dan ook doodzonde dat Opel geen “Long Range” variant aanbiedt met riantere accu.
Specificaties Opel Astra Electric Vijfdeurs