Merci Stellantis! Na het laatste decennium wat op de dool te zijn en stiefmoederlijk behandeld te worden door vorige eigenaar General Motors, kwam Opel in 2017 onder de vleugels terecht van het toenmalige PSA. De groep achter Peugeot, Citroën en DS vormt intussen Stellantis samen met FCA, de groep achter onder meer Fiat, Jeep en Alfa Romeo. In die grote merkenvijver voelt Opel zich als een vis in het water, en is het oeroude Duitse merk aan zijn tweede jeugd begonnen.
Getuige daarvan deze nieuwe Opel Astra, die sinds 2021 aan zijn zesde generatie toe is. En laat ons de ontknoping meteen al verklappen: deze Astra L (zoals zijn interne codenaam luidt) is de beste van de zes. Met dank aan de derde generatie van het EMP2-platform, de technische basis die bij Peugeot en Citroën ontstond en die vandaag plaats biedt aan milde hybride, plug-inhybride en elektrische aandrijflijnen.
Strakke stijlgids
Maar laat het ons eerst even over de looks hebben, want deze Astra L is tegelijk ook de meest sexy Astra van de zes. Daarvoor haalt Opel inspiratie uit zijn huidige stijlgids, en dat boek dicteert duidelijk strakke, sobere en sportieve lijnen. Vooraan zie je bijvoorbeeld de ‘Vizor’, dat zwarte paneel tussen de ledkoplampen dat op deze Hybrid 180 ook nog als radiatorrooster fungeert. In profiel wordt het contrasterende zwart vooral achteraan gebruikt om de C-stijl wat slanker te doen ogen, en ook achteraan zijn de lichtblokken slanker dan ooit.
Binnenin springt meteen het ‘Pure Panel’ in het oog, ook hier Opel-marketingtaal voor het infotainmentscherm van 10 duim en de digitale instrumentencluster van eveneens 10 duim, die in één visueel geheel worden verwerkt. Gelukkig laat de Astra nog wel genoeg fysieke knoppen over voor een ergonomische bediening. De lage zitpositie en slanke stuurvelg vallen bovendien aardig in de smaak. En in de hand.
Verder mag deze zesde Astra L een 1,3 centimeter langere wielbasis hebben dan zijn voorganger (2.675 millimeter), hij gaat er maar 4 millimeter in totale lengte op vooruit (4.374 millimeter). De extra millimeters komen vooral het koffervolume ten goede, dat met zo’n 50 liter toenam en in deze Hybrid 180 met de achterbank in de juiste positie 352 liter bedraagt (1.268 liter met de rugleuning neer). Dat is zo’n 70 liter minder dan in de reguliere Astra. Bovendien hebben we de plaatsen op de achterbank al ruimer geweten, onder meer in zijn grootste concurrent, de zowat 10 centimeter minder lange Volkswagen Golf.
Aan de stekker
Die kleinere koffer in deze Hybrid 180 komt natuurlijk door de plaatsing van de batterij. Die is 12,4 kWh groot en levert stroom aan een elektromotor van 110 pk (81 kW). Die is ingewerkt in de achttrapsautomaat en ondersteunt een 1,6 liter grote viercilinder benzinemotor van 150 pk. Het totale systeemvermogen van deze Hybrid 180 komt daarbij uit op 180 pk en 360 Nm, dat naar de voorwielen wordt gestuurd. Opel hoopt dat de Astra Hybrid 180 daardoor zo’n 68 kilometer elektrisch rijdt en in 7,9 seconden naar 100 km/u sprint.
In de praktijk zet deze Hybrid 180 inderdaad zoveel mogelijk in op elektrisch. Hij start bijvoorbeeld in elektrische modus en reageert dankzij het instantkoppel ogenblikkelijk op je input via het gaspedaal. Opel heeft duidelijk gewerkt aan de integratie van de verschillende aandrijflijnen: de overgang naar de benzinemotor is weliswaar hoorbaar – maar stoort niet – maar de achttrapsautomaat rijgt alles netjes aan elkaar. Het enige storende element is de dosering van het rempedaal: daar mocht de overgang tussen het regeneratieve remmen en het fysieke remmen met de remschijven vloeiender zijn.
Gelukkig maakt de rest van het rijgedrag dat meer dan goed: deze Opel Astra stuurt en rijdt als een Peugeot 308. Gezien de identieke technische basis is dat geen toeval, maar tegelijk is het ook een compliment. Ook de Astra heeft een bijtgrage vooras en een onverstoorbare balans bij een zwierige rijstijl. Er zitten uiteraard verschillen in de afstelling. Zo is de Astra ‘op zijn Duits’ gedempt: wat stugger en droger, en niet bepaald geholpen door de 18-duimsvelgen van de GS Line. Maar echt storen doet dat gelukkig niet.
Prijzen
De nieuwe Opel Astra staat als vijfdeurs in de catalogus vanaf 27.500 euro, maar de Hybrid 180 doet daar meteen een flinke schep bovenop: 40.300 euro. Ga je voor de sportiever aangeklede GS Line van onze testversie, dan begin je aan 43.700 euro. Gelukkig is de standaarduitrusting op dat niveau gerust degelijk te noemen. Toch zal de Astra Hybrid 180 zijn grootste afzetmarkt in ons land op de zakelijke markt vinden, wellicht tot de fiscale spelregels in juli van dit jaar veranderen.
Conclusie
We gaven het al in het begin van deze rijtest weg: deze zesde generatie van de Opel Astra is de beste die ze in Rüsselsheim ooit gebouwd hebben. Hij ziet er beter uit dan ooit en rijdt beter dan ooit, en maakt gelukkig niet de fout om zomaar een doorslagje te zijn van de technisch zowat identieke Peugeot 308. Deze Hybrid 180 zal het goed doen op de zakelijke markt, maar krijgt een pittig prijskaartje.