Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI Automaat – Tussen sportief en klassiek

De nieuwe Astra Sports Tourer zweeft tussen sportief en klassiek. Zeker in deze uitvoering: mét de 160 pk sterke tweeliter diesel, mét zestrapsautomaat, mét Sports-pakket en een hele rist andere opties en extra’s.

Eindelijk! Sinds de Insignia tekent én bouwt Opel opnieuw opwindende modellen. Deze Astra ‘Sports Tourer’ pikt zowel het dynamische design als zijn sportieve alias voor ‘break’ van zijn grotere broer.

In vergelijking met de vijfdeurs Astra is deze stationwagon bijna 28 centimeter langer. Die ruimte gaat enkel en alleen naar de kofferbak die trouwens superhandig is. Zowel de laadvloer als de zijkanten zijn mooi vlak. En met één druk op de knop flip je de FlexFold-achterbank naar voor en heb je 1.550 liter aan stouwruimte. Onder de vloer bevindt zich trouwens een aparte ruimte van 73 liter om te voorkomen dat je boodschappen onderweg hun gangetje gaan. Handig!

Aan boord

Afgezien van het duizelingwekkende aantal bedieningsknoppen op de middenconsole, verloopt alles zeer sereen en comfortabel aan boord. Opel heeft duidelijk aan het kwaliteitsgevoel gewerkt,… maar vergat daarbij in wat extra isolatie te voorzien om het geknor van de 2.0 common-raildiesel te dempen. Jammer, want de 160 pk en vooral het koppel van 350 Nm dat al vanaf 1.750 opm beschikbaar is, zorgen voor een aangename duw in de rug. De zestrapsautomaat kan het trouwens prima vinden met de diesel en schakelt zeer alert.

FlexRide aan de top

We waren ook nu weer weg van de optionele FlexRide stabiliteitscontrole (950 €). Rustig cruisen op de autosnelweg? Zetten we hem in de Tour-modus en deint hij gezapig over het asfalt. Kleine wegen en rotondes? Snel de Sport-modus inschakelen en de ophanging zet zich schrap om de bocht in te snijden. Ook gaat de Astra dan zenuwachtiger met het gas om.

Noemenswaardige opties

De 2.0 diesel Astra Sports Tourer met automaat en Sport-uitrusting kost standaard dik 27.000 euro. Ons Fresco-blauwe testexemplaar was bijkomend voorzien van enkele noemenswaardige opties. Voor veelrijders (of ruglijders) is het Seat Comfort Pack 1 (enkel bestuurder 300 €; bestuurder en passagier 500 €) een dikke aanrader. Reken bij de aanschaf van je Sports Tourer zeker ook de parkeerassistent erbij (Park Pilot achteraan 325 €; voor- en achteraan 500 €). Deze Astra is geen kleintje en zijn smal toelopende zijruitjes zijn mooi, maar maken hem niet overzichtelijker.

AFL

Het Adaptive Forward Lighting (AFL) met bi-xenon en grootlichtassistent (900 €) is een ingenieus snufje dat de vorm van de lichtbundel van de voorlichten aanpast aan de snelheid en de weersomstandigheden. Nuttig? Ja, als je veel op onbekende of buitenlandse wegen komt waar de straatverlichting niet is zoals we dat bij ons gewend zijn. Leg je met je Astra elke dag quasi dezelfde woon-werkafstand af, dan gaan jij en AFL het al vlug oneens worden over wanneer die grootlichten nu aan moeten, ja of neen.

De telefoonvoorbereiding met Bluetooth is prijzig (450 €), maar eigenlijk verplicht vanaf je eerste telefoontje in de wagen. En de Hifi met iPod-aansluiting (950 €) is een mooi gadget als je je muziekbibliotheek ook door de speakers van je Sports Tourer wil laten knallen.

Tot slot: dankzij het smogalarm zagen we kortstondig ons verbruik wegzakken naar 5,2 l/100 km. Zie je wel dat het kan.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer