Toen PSA (Peugeot-Citroën) Opel van GM overkocht vroegen sommigen zich af of het wel mogelijk was om zoveel populaire merken binnen één groep te laten samenleven. Maar uiteindelijk was het antwoord niet moeilijk: gewoon elk merk zijn sterke punten verder laten uitspelen. Bij Opel is dat Duitse kwaliteit voor een lage prijs. Toen we de nieuwe Corsa in het prototypestadium onder handen namen, merkten we nog Franse invloeden. Zijn die verdwenen in het definitieve product?
Ernstig en handig
Dit is volgens ons een van de leukst ogende Corsa’s uit de reeks. Maar het is vooral aan de binnenkant dat hij zijn eigen identiteit het best mag uitspelen. Zoals je verwacht van een Duitse auto is de kwaliteit verzorgd en de bediening precies. Bovendien vind je op de knoppen om de spiegels en de ruiten te bedienen geen zichtbare raakpunten met de Franse familie. Opel laat ook de Franse manie om alles naar het scherm te verbannen aan zich voorbijgaan. Zo heb je nog echte knoppen om de airco te bedienen, in plaats van verschillende menu’s die je moet doorploegen.
Technologie voor iedereen
Opel maakt technologie die je doorgaans in een Mercedes of Audi vindt toegankelijk voor iedereen. Zo krijgt elke Corsa actieve rijvakcorrectie. En in de optielijst vind je de Intellilux Matrix lichten. Dit zijn gestuurde led-lichten die je toelaten om de grootlichten vaker te gebruiken zonder daarbij de tegenligger te verblinden.
We zien ook een minpunt: de volledig digitale tellerpartij. Ten eerste neemt het 10-duim scherm niet de volledige oppervlakte van de tellers in, wat je een beetje een ‘cheap’ gevoel geeft. Ten tweede is geen enkele van de lay-outs mooi te noemen. Dit is dus een optie die je gerust kan laten schieten.
Strak
Maar een Duitse auto maakt vooral het verschil op de weg. De Opel Corsa kan je verkrijgen met ofwel een 1,2-liter benzine driecilinder met 75 pk, die motor met turbo met 100 pk of 130 pk en een 1,5-liter turbodiesel met 102 pk. Ze kunnen bijna allemaal ofwel een manuele zesbak krijgen of de nieuwe achttrapsautomaat. Alleen de 75 pk benzine stelt zich tevreden met een manuele vijfbak. De 130 pk is uitsluitend met automaat verkrijgbaar. Er volgt ook nog een elektrische Opel Corsa met 136 pk (WLTP-rijbereik 350 kilometer).
Alle motoren vind je ook terug in de Peugeot 208, de Citroën C3 en de DS3 Crossback. Er zijn dus zeker raakpunten te vinden, maar daar zal niemand om rouwen want nog nooit voelde een Corsa zo lichtvoetig aan als nu. Nog nooit toonde zijn voortrein zich zo vastberaden. We konden de 100 pk en de 130 pk motoren testrijden, die zo bruisend aanvoelen als we dat gewoon zijn van PSA. De 130 pk blijkt wel minder op het gemak met de achttrapsautomaat dan met de oudere zestrapsautomaat van weleer. De manuele bak voelt beter aan. De nieuwe Opel Corsa voelt vooral Duitser aan in de strakkere ophanging, het stuurgevoel en de bediening van de versnellingsbak.
We kunnen dus wel stellen dat het kan: een Duitse auto maken met Franse componenten. Opel heeft dus een plaats bij de Franse tegenhangers zonder dat ze elkaar lijken te beconcurreren. Maar nu zijn we nog nieuwsgieriger, want zal het ook lukken met de nog grotere fusie met FCA die op til is? De nieuwe Opel Corsa heb je vanaf 15.995 euro.
Opel | Corsa 1.2 100 pk |
---|---|
Motor | 3-cilinder turbobenzine, 1.199cc |
Pk | 100 pk bij 5.500 opm |
Nm | 205 Nm bij 1.750 opm |
0-100 km/u | 9,9 sec |
Top | 188 km/u |
Verbruik (WLTP) | 5,4 l/100 km |
Testverbruik | 5,9 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 122 g/km |
Prijs | 18.695 euro |