Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: OPEL Corsa 2006 – Kleine luxe

Zijn debuut maakte de Opel Corsa in 1982. Sindsdien heeft de fabriek in Rüsselsheim meer dan 9,4 miljoen exemplaren van haar kleine wagen aan de man gebracht. De vierde generatie van de bestseller is er geweldig op vooruit gegaan.

Met een groot aantal comfortabele extra’s die tot nu voorbehouden bleven aan de hogere klassen, moet de Corsa een nieuwe maatstaf in zijn segment worden.

Dynamisch bochtenlicht, tempomaat, wegrijassistent, verwarmd stuurwiel. Het lijkt wel de optielijst van een wagen van boven de 40.000 euro grens, maar het betreft allemaal verkrijgbare extra’s voor de nieuwe Opel Corsa.De Opelbouwers bewijzen dat je ook een kleine wagen comfortabel kunt uitrusten. Maar wacht even, eigenlijk is de Opel Corsa niet één wagen, maar twee. Bewust scheiden de marketingstrategen de twee- van de vierdeurs.

Uit één wordt twee

In alle dimensies is er bij beide versies iets bijgekomen, vooral ter bescherming van voetgangers. Zo meet de nieuwe telg bijna vier meter – 15 centimeter meer dan de voorganger. Twee- en vierdeurs hebben motorkap, de voorste spatborden, koplampen en A-stijl gemeen. De rest is individueel. De variant met twee deuren werkt dynamisch en herinnert aan de Astra GTC. De daklijn loopt optisch vlak naar achter af, beschrijft een boog die in de achterspatborden eindigt. Deze hebben een krachtig uiterlijk en verlenen de Corsa brede heupen. Juist daardoor maakt de Opel, van achter gezien, soms eerder een mollige indruk, in plaats van een sportieve.

Comfort met vier deuren

Bij de vierdeurs stond comfort centraal, ofschoon ook hij getekend is met vlotte, dynamische elementen. De Corsa is sowieso een auto voor liefhebbers van lijnen en subtiele plooien. Deze leiden de blik steels over de wagen, benadrukken de mooie kanten en verbergen waar dat nodig is. Tot de opmerkelijke punten behoren de ver in de motorkap getrokken koplampen die aan kattenogen moeten doen denken. Een mooie auto is slechts het halve eieren eten, belangrijk is de keuze van de motor. Opel biedt ter marktintroductie op 07 oktober drie benzine- en twee dieselmotoren aan. Basis is een 60 PK sterke 1,0-liter-viercilinder, daarboven komt een 1,2-liter–aggregaat met 80 PK, desgewenst met automatische transmissie. De instapprijs ligt bij 11.590 euro.

Vlot optreden

Op ons eerste uitstapje worden we begeleid door de sterkste ottomotor. Uit 1,4 liter cilinderinhoud haalt hij 90 PK en bij 4.000 toeren stelt hij 125 Newtonmeter beschikbaar. Dat is genoeg om de circa 1.150 kilo wegende wagen vlot aan te drijven. Tenminste wanneer je de wagen flink op toeren jaagt. In het lagere toerentalbereik laat de krachtontwikkeling nog wat te wensen over. Geen aanleiding tot kritiek vormen de standaard 5 versnellingen, noch wat overbrenging noch wat schakelcomfort betreft. Soepel en exact kun je van de ene in de andere versnelling schakelen, zoals het hoort bij een stadsauto.

Diesel om te cruisen

Eveneens over 90 PK beschikt de sterkere versie van de 1,3-liter diesel (de lichtere heeft 75 PK). Maar toch hebben deze in de diesel bij lange na niet zoveel pit als bij de benzinevariant. Koppel – de krukas genereert toch 200 Newtonmeter – zegt nu eenmaal niet alles. Om relaxed te cruisen leent het aggregaat zich uitstekend wanneer men het gat onder de 2.000 toeren eenmaal overwonnen heeft. In het lage toerentalbereik is hij akoestisch zeer bescheiden om dan vanaf 3.500 toeren onaangenaam luid te worden.

Sport of comfort

Wat chassis betreft worden de twee verschillende filosofieën snel duidelijk. De vierdeurs is uit op comfort, veert zacht en weet ook goed raad met ruw wegdek. Maar dat gaat wel ten koste van het sportieve rijgedrag, vooral in bochten moet je rustig aan doen. En: ESP kost altijd extra. De tweedeurs daarentegen belichaamt de sporter. Het chassis is strakker en verleidt tot een offensievere manier van rijden. Bovendien biedt opel een sportversie aan. Deze wordt gekenmerkt door een 18 millimeter dieper chassis, een progressievere karakteristiek van de besturing en een kortere overbrenging van de transmissie.

Chic ingericht

Zowel in de tweedeurs als in de vierdeurs voel je je binnenin altijd prettig. De grote middenconsole met beeldscherm heeft alle bedieningselementen voor radio, airco en navigatie. Al naargelang de uitrusting kan het entertainment-systeem ook via knoppen aan het stuur worden bediend. Indien gewenst kunnen de knopjes in pianolak-optiek worden besteld. Achter de strakke maar comfortabele stoelen voor gaat het er, zoals gebruikelijk bij kleine wagens, wat krapper aan toe. Om de ruimte tenminste qua gevoel te verbeteren biedt Opel een groot panoramaglasdak aan (750 euro). De rugleuning van de achterbank kan bovendien, wederom afhankelijk van de uitrusting, in hoek worden versteld en omgeklapt. De normaal 285 liter bevattende kofferbak biedt zo maximaal 1.100 liter bergruimte. Handig: Opel biedt als eerste producent een geïntegreerde fietsimperial aan. Het van conceptcar Trixx overgenomen Flex-Fix-systeem verdwijnt als het ware onder de kofferbak. Desgewenst kan het inclusief bumper uit worden getrokken en er kunnen dan veilig twee fietsen mee vervoerd worden.

Conclusie

De Opel Corsa laat zien dat een kleine wagen geen Spartaans uitgerust transportmiddel hoeft te zijn. Met vele in dit segment ongekende extraatjes wil de nieuwe Corsa de gunst van de koper verwerven. Eind van het jaar wordt de motorvariëteit uitgebreid met een 125 PK sterke 1,7-liter diesel. Ook een OPC-variant moet dan volgen. Die zou dan tegen de 200 PK moeten hebben.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer