Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Corsa 2011 – Onder het mes na de fitness

Nog maar goed een jaar geleden kreeg de Opel Corsa een grondige gezondheidskuur. Motoren, chassis en stuurinrichting werden up to date gebracht. Na de binnenkant, heeft Opel zich nu ook om de buitenkant bekommerd.

Sinds hij in 2006 in zijn huidige vorm op de markt kwam, was de Corsa uiterlijk nauwelijks aangepast. En omdat het nog tot 2013 wachten is op een heel nieuwe generatie, vond Opel de tijd rijp om de Corsa visueel wat op te frissen en de lijn van de nieuwe huisstijl te doen volgen.

Minder bol

Al van bij de eerste oogopslag is het duidelijk (hoewel het minder opvalt op foto): het nieuwe design doet hem niet alleen beter op de nieuwe familiefoto passen, het geeft de Corsa ook een extra geut dynamiek. Door zijn nieuwe gezicht krijg je de indruk dat de verhoudingen gewijzigd zijn. Zo lijkt hij dichter bij de grond te staan, en rust hij beter op zijn wielen. Wat mannelijker dus. Zelfs opzij bekeken, en hoewel hij alleen vooraan werd aangepast, lijkt hij wat van zijn ‘bolletejesprofiel’ te hebben geruild voor een kloekere pose.

Binnenkant

Maar wanneer je instapt, merk je meteen dat dit een Opel is van de oude stempel. De afwerking is van een goed niveau, zeker als je Opels prijzenpolitiek mee in rekening neemt, die heel on-Duits is. Maar de afstand met de ‘premium’ look die je ervaart in een Insignia, Astra of Meriva is groot. Hier laat de Corsa zijn leeftijd voelen. Gelukkig trekken de nieuwe stofjes en kleurcombinaties de scheve situatie nog wat recht.

Om aan te geven dat de Corsa definitief klaar is voor het nieuwe decennium, stelt Opel voortaan een ‘Touch&Connect’ infotainment systeem voor (690 euro bij Enjoy, 1.190 euro bij Black Edition). Dit beschikt over een kleuren aanraakscherm, met geïntegreerd TomTom navigatiesysteem. Een makkelijk te bedienen en volledig systeem, alleen is het te laag ingebouwd. Hierdoor moet je te vaak je ogen van de weg richten wanneer de gps een richtingwijziging aangeeft. Anderzijds is het kleine infoscherm bovenaan de middenconsole op zijn plaats gebleven. Op de versies zonder ‘Touch&Connect’ krijg je ook de info over geluid en de boordcomputer op dat kleine scherm. Met ‘Touch&Connect’ dient het kleine scherm alleen nog voor de boordcomputer en de klok. Niet zonder nut dus, maar het samenleven tussen beide schermen is toch wat raar.

Euro 5

Deze update van de Corsa is niet louter esthetisch. Om te voldoen aan de strengere Europese uitstootnormen, is de 1.3 CDTi nu Euro5-klaar. Goed nieuws voor u: verbruik en uitstoot zijn hierdoor nog gedaald. De ecoFlex basisversie is voortaan goed voor 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 94 gr/km, tegenover 3,9 l/100 km en 98 gram voorheen. De prijs bedraagt nu 15.175 euro, voor de staatskorting van 15%. De 1.7 CDTi verdwijnt uit de catalogus.

What next?

In afwachting van 2013, belooft Opel elke 6 maanden nieuws rond de Corsa. Bij de volgende afspraak zal het over de OPC gaan. Lang leve de zomer!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer