De Opel Grandland en Crossland kwamen op de markt toen de Franse reus PSA het merk opkocht. Maar hun ontstaan dateert van voor die belangrijke gebeurtenis, door een contract tussen vorige eigenaar GM en het Franse concern. Deze nieuwe Corsa is wel een product dat volledig onder Franse auspiciën is ontwikkeld, met schaalvoordelen in het achterhoofd.
Gemeenschappelijke basis
Deze compacte stads-Opel huist dus op het modulaire CMP-platform voor auto’s uit het B- en C-segment. Dat heeft PSA nog maar recent ontwikkeld, maar wordt al gebruikt door de Peugeot 208, 2008 en DS 3 Crossback. Het platform werd bovendien van in het begin ontworpen voor elektrificatie. Goed nieuws voor de kleine Opel dus: naast klassieke benzine- en dieselmotoren is hij er ook als volledig elektrische versie.
Die heet Corsa-e en krijgt dezelfde vitale organen als de andere elektrische modellen die Peugeot en DS recent voorstelden. Onder de achterbank en de middentunnel huist dus een lithium-ionbatterij van 50 kWh. Die voedt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm op de vooras. En dat is alles!
Voeten op de grond
Door zijn respectabele batterijcapaciteit is het rijbereik degelijk: volgens de WLTP-cyclus haalt hij op een volle batterij 330 kilometer. Om op te laden heeft de kleine Opel een boordlader van 11 kW, waardoor hij via CCS kan snelladen aan 50 kW. Dan heb je maar 30 minuten nodig om tot 80 procent te laden.
Eenvoud siert
Esthetisch verschilt deze elektrische Corsa maar weinig van de klassieke versies. Op de afwezigheid van een uitlaat en de toevoeging van “e”-logo’s op de flanken na zien we dezelfde lijnen als de gewone Corsa. De nieuwe generatie is trouwens lager, langer en breder dan zijn voorganger. Binnenin lijkt de toevoeging van batterijen geen negatief effect te hebben, zowel op de interieurruimte als op de kofferruimte. Er gaan wel enkele liters af, maar niet dramatisch.
Het ordewoord in het interieur lijkt verder wel eenvoud te zijn. Goed volgens sommigen, een gebrek aan durf volgens anderen. Maar het interieur van deze Corsa straalt zuinigheid uit. Het dashboard heeft wel een infotainmentscherm van 10 duim met touchscreenbediening, en er is ook een digitaal instrumentenpaneel, maar dat zijn de enige argumenten. De afwerking schuwt op zijn beurt de harde plastics niet.
Zozo
Ondanks zijn dynamische exterieurontwerp en belofte van “Duitse kwaliteit” ontgoochelt de Opel Corsa-e met zijn saaie en sombere interieur. Maakt hij dat goed op de weg? Ja... en nee. Zoals alle elektrische auto’s profiteert deze kleine Opel van vermogen en koppel dat meteen beschikbaar is, en dat in volstrekte stilte wordt afgeleverd. De Corsa-e krijgt zelfs pluspunten voor zijn doordachte geluidsisolatie.
Toch lijkt er bij de ontwikkeling van de ophanging geen rekening gehouden te zijn met de toevoeging van een zware lithium-ionbatterij onder de achterbank. Bij elke snelheidsremmer springt de stadsauto met zijn comfortabele chassis op en tikt hij tegen zijn stootrubbers.
Op vlak van verbruik worden de meubelen wel gered. Na een testweek tekende ‘onze’ Opel een gemiddeld verbruik op van 15,1 kWh/100 km. Op die manier bedroeg het rijbereik met volle batterij 290 kilometer, wat niet zo ver af is van de opgegeven 330 kilometer. We moeten wel zeggen dat we met een fluwelen rechtervoet reden, in de Eco-rijmodus en zonder sneller te gaan dan 100 km/u op de snelweg. Met een normale rijstijl moet je eerder rekenen op 260 kilometer.
Conclusie
Deze nieuwe Corsa-e zal Opel zeker helpen om zijn uitstoot te verkleinen, maar hij blijft een enigma. Vooral vergeleken met de concurrentie. Met een catalogusprijs van 30.495 euro is hij amper goedkoper dan de Peugeot e-208. Beide auto’s hebben niet alleen dezelfde basis, maar de Fransman is atypischer en dynamischer, en is beter afgewerkt en comfortabeler. Uiteindelijk is niet alles een kwestie van smaak.