Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Nieuwe diesels bij Opel – Werken aan stilte

Opel lanceert twee nieuwe dieselmotoren in zijn gamma. Daarvan is er maar één echt nieuw, maar ook de andere motor heeft interessante nieuwe troeven gekregen.

Laten we beginnen met die ‚valse nieuwe’. We ontdekken hem in Opels populaire kleine SUV, de Mokka. Tot nog toe was de 1.6 CDTi motor alleen nog maar beschikbaar in de Zafira Tourer, de Astra en de Meriva. De Mokka ploeterde door met de oude 1.7 diesel. Een dappere keuze, want hoewel geen slechte motor was hij naar de huidige normen toch een flinke brulboei geworden. Opel heeft hem dus ook in de Mokka op pensioen gestuurd.

Een jonge en bruisende 1.6 komt in de plaats, met 136 pk, 320 Nm, 4,3 l/100 km en 114 gr/km CO2. Opel noemt hem de ‚fluisterdiesel’. Bij onze eerste kennismaking ontdekten we een goed huwelijk. Hij is effectief zo stil als Opel belooft, maar bovendien met 320 Nm ook soepeler dan zijn voorganger. Hij pikt vlotter aan bij lage toerentallen en herneemt vinnig zonder sportief te zijn. Maar de motor laat het uitstekende onderstel van de Mokka toe om te schitteren. Voor de chauffeur is het genieten van een gezond rijgedrag, veilig en met een goede balans tussen comfort en dynamiek. Het mag dan maar een nieuwe motor zijn, maar hij blijkt een echte verrijking voor het Mokkagamma. Je kan hem bestellen met tweewiel- of met vierwielaandrijving. De Mokka 1.6 CDTi begint aan 23.450 euro.

2.0 CRDI

De echte nieuwigheid dus. Alhoewel, nieuw is ook hier weer relatief. De nieuwe 2.0 is gebaseerd op de oude 2.0 motor. Maar de ingenieurs hebben hem op talloze punten verbeterd. Die transformeren het gedrag van de motor in die mate dat we geen moeite hebben om hem te omschrijven als nieuwe motor. Het blok haalt 170 pk en 400 Nm (4,3 l/100 km, 114 gr/km CO2) in de Insignia waar hij zijn carrière start. Zijn karakter verschilt enorm van de andere 2.0 motoren die je in de Opelcatalogus kan aantreffen. Ook hier weer valt de stilte meteen op. Het verschil met vroeger is opmerkelijk, de Insignia krijgt er zowaar een nobel kantje door.

Opel wilde ook de beschikbaarheid bij lage toeren aanpakken. Wat gebeurd is. Zelfs onder 1.500 opm springt de 2.0 gretig naar voor, zonder strubbelingen of trillingen. Verwacht alleen geen explosieve sprints. Met een 0 tot 100 in 9 seconden heeft hij voldoende in huis, maar hij is eerder lineair van karakter. Hij zoekt meer het comfort op. De Insignia 2.0 CDTi 170 begint aan 27.800 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer