Mokka, Adam, Cascada,… De ingenieurs bij Opel hebben de afgelopen maanden de overuren opgestapeld. Terwijl de ene ploeg met nieuwe modellen bezig was, boog een ander team zich over nieuwe motoren en versnellingsbakken. In 2020 moet het gamma volledig vernieuwd zijn. Wij mochten nu al de eerste nieuwe 1.6 motorblokken in benzine en diesel uitproberen.
1.6l SIDI
De eerste motor is de 1.6 turbobenzine, die in de Cascada debuteert. Als EcoTurbo is hij goed voor 170 pk en 280 Nm. Later volgt nog een Performance variant van dezelfde motor, met 200 pk en 300 Nm. Hij neemt dan wel de bouw en de karakteristieken van de kleine versie over, maar krijgt een licht hogere compressieverhouding (9,5:1 tegenover 10:1). Tegenover de huidige 1.6 pakt hij uit met 50 Nm meer koppel, zelfs 70 Nm in overboost. Het verbruik daarentegen daalt met 13 procent. In het gebruik toont hij zich vlot in alle toeren, en dat al vanaf 1.700 opm. Zelfs hoog in de toeren blijft hij gretig om meer vragen. Wat het meest opvalt, is zijn stilte in het gebruik. Hij hoort bij de beste in zijn klasse wat dat betreft.
1.6l CDTI
De 1.598 cc grote nieuwe diesel vervangt in eerste instantie de 1.7 CDTi. Hij beschikt over 136 pk en 320 Nm. In een Zafira Tourer – het eerste model dat deze zomer met deze motor mag uitpakken – geeft Opel een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km op. Opel beweert dat het grote verbruikswinst boekte door de interne wrijvingen terug te dringen. Naast de verminderde CO2-uitstoot ziet de 1.6 ook zijn andere uitstoot verminderd door de toevoeging van het Ad Blue-additief. Maar tijdens onze korte testrit wist hij ons toch minder te overtuigen dan de benzine. We houden ons eindoordeel in beraad tot na een uitgebreidere testrit.
Werk aan de winkel
Naast de nieuwe motoren werkt Opel ook aan een ander gamma versnellingsbakken. Die zijn nog volop in ontwikkeling. Opel concentreert zich hoofdzakelijk op automatische versnellingsbakken, omdat het merk verwacht dat ze een steeds belangrijker rol gaan spelen in de markt. Zo zal de zesbak van de Insignia binnenkort met hendels aan het stuur te bedienen vallen. Later staat ook een automatische versnellingsbak met acht trappen gepland. Die laatste toont zich zo snel en zo zacht als de beroemde dubbele koppelingsbak van VW in het schakelwerk. Voor de kleinere modellen staat een automaat met vijf trappen gepland. Daarvan zei Opel tijdens de test dat hij nog maar voor de helft klaar was. Gelukkig maar, want tijdens de test verliep het schakelen bijzonder nukkig.