De temperatuur flirt met het vriespunt op de parking van het vliegveld van Basel-Mulhouse. Het is hier dat Opel de Grandland X Hybrid 4 opgesteld heeft voor ons. Nu weten we dat batterijen veel van hun vermogen verliezen in de koude. De auto’s zijn weliswaar ingeplugd en Opel had bijvoorbeeld de batterijen kunnen voorverwarmen, zoals de klanten dat kunnen via de app op hun smartphone. Maar dat is niet gebeurd. Het resultaat? In plaats van de beloofde 59 kilometer rijbereik volgens de WLTP-meting, beschikken we slechts over 34 kilometer volgens de boordcomputer. En dat met volgeladen batterijen.
370 kilogram
Tweede handicap: het eerste gedeelte van ons testparcours is 74 kilometer lang en brengt ons naar een hoogte van 1.300 meter. De Opel Grandland X zal dus 40 kilometer moeten klimmen met minder elektrische bijstand, terwijl het hybride systeem toch 370 kilogram meer toevoegt aan het gewicht in vergelijking met een Grandland X 1.6 benzine. In totaal weegt hij 1.800 kilogram. Wil Opel hier echt zijn eigen product zien falen bij de lancering?
Portret
Pauze. Tijd om even deze nieuwe speler in het plug-in hybride-landschap beter te leren kennen. Met zijn 300 pk wordt dit de meest krachtige versie van de hybride Grandland X-modellen. Hij is zelfs gewoonweg de krachtigste Grandland X. Hij krijgt twee elektrische motoren. De eerste neemt plaats tussen het 1,6-liter benzineblok en de achttrapsautomaat, terwijl de tweede aan de achteras gemonteerd is. Zoals zijn naam aangeeft, beschikt de Hybrid 4 hierdoor over vierwielaandrijving. Het elektrisch systeem wordt gevoed door een batterijpack met een capaciteit van 13,2 kWh. Dat opladen kost je 4 uur aan een gewoon stopcontact of 1 uur en 50 minuten aan een snellaadpaal of een Wallbox. Volgens de WLTP-cyclus verbruikt de hybride Grandland X gemiddeld 1,3 l/100 km en stoot hij 29 g/km CO2 uit. Door het hybride aspect krimpt het koffervolume naar 390 liter.
Opel stelt vier rijprogramma’s voor. Hij start steeds in de elektrische modus, en kan zo tot 135 km/u accelereren. De hybride modus zal pas overnemen boven 135 km/u, of wanneer je volgas geeft of wanneer de batterij onvoldoende geladen is om hem nog alleen elektrisch aan te drijven. De 4x4-modus behoeft geen verdere uitleg. Soms is de verbrandingsmotor hierbij zelfs niet eens nodig. En tot slot is er de sport-modus waarmee je een maximum vermogen tevoorschijn tovert. Die hebben we niet gebruikt in deze winterse weersomstandigheden.
Opvallend gemiddelde
We trokken dus op pad in behoorlijk slecht weer voor een auto die batterijen gebruikt. Al na enkele kilometers schakelen we over van elektrisch naar hybride, in de hoop zo wat van de batterijkracht te sparen voor later. Alleen: behalve in bovenvermelde omstandigheden zal hij in de hybride stand evenmin de benzinemotor gebruiken, tenzij af en toe om het interieur wat op te warmen. 34 kilometer na ons vertrek – de boordcomputer had wat dat betreft niet gelogen – neemt de benzinemotor pas echt over, om de laatste 40 kilometer op bergwegen voor zijn rekening te nemen.
In het algemeen zie je in zo’n geval het benzineverbruik exploderen. Sommige merken willen echter zoveel mogelijk het elektrisch gegeven benadrukken, dat ze het hybride aspect ondergeschikt maken. De sturing van PSA maakt bijvoorbeeld optimaal gebruik van die laatste 5 procent batterij die je op de boordcomputer aangegeven ziet staan.
Eervol
We hebben u nu wel genoeg in spanning gehouden. Uiteindelijk beëindigen we de test met een gemiddeld benzineverbruik van 5,1 l/100 km volgens de boordcomputer. Dat is een meer dan eervol resultaat, om niet te zeggen uitzonderlijk in deze omstandigheden. Indien de Opel dit kan op een moeilijk parcours van 74 kilometer, dan moet hij op kortere verplaatsingen nog tot veel meer in staat zijn. Zeker met beter weer.
Blijft wel: op lange ritten zoals het vakantieverkeer, loopt het verbruik op. Zo deden we de terugrit op de test zonder batterijen en voornamelijk op de snelweg. Met de cruise control op 130 km/u zagen we een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km. Dat is meer dan een diesel zou verbruiken. Alleen: die heeft geen bereik waarbinnen hij 0 l/100 km verbruikt. Dat doet de hybride wel. Volgens ons compenseert hij zo zijn handicap op de snelweg. De Opel Grandland X Hybrid 4 begint aan 49.050 euro. In de lente komt er een goedkopere Hybrid met 224 pk, vanaf 42.500 euro.
Opel | Grandland X Hybrid4 |
---|---|
Motor | Viercilinder turbobenzine + twee elektrische motoren, 1.499 cc |
Pk | 300 pk |
Nm | 520 Nm |
0-100 km/u | 6,1 sec |
Top | 235 km/u |
Rijbereik elektrisch (WLTP) | 59 km |
Verbruik (WLTP) | 1,3 l/100 km |
Testverbruik | 6,7 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 29 g/km |
Prijs | 49.050 euro |