In het kort
De Opel Grandland is gebaseerd op hetzelfde platform als de Peugeot 3008 en 5008, waardoor hij toegang heeft tot moderne hybrides en elektrische aandrijflijnen. Maar dat is nog niet alles...
De Opel Grandland is gebaseerd op hetzelfde platform als de Peugeot 3008 en 5008, waardoor hij toegang heeft tot moderne hybrides en elektrische aandrijflijnen. Maar dat is nog niet alles...
De Opel Grandland, die toen nog een X droeg, was een van de eerste modellen die voortkwam uit de fusie tussen PSA en Opel. Nu onder de Stellantis Groep, geeft Opel zijn populaire crossover een complete revisie. Tegelijkertijd maken de Duitsers van de gelegenheid gebruik om het een persoonlijk tintje te geven...
Op het eerste gezicht is de Grandland een grote stap voorwaarts. De teams van Opel hebben de nieuwe SUV vele knipogen gegeven naar het “Experimental Concept” van een paar jaar geleden. De bekende Vizor-grille is terug, maar nu met de visuele handtekening en het Blitz-logo is zelfs verlicht. De achterkant is ook voorzien van een aantal lichtbalken en de merknaam is zelfs geïntegreerd in het LED-pakket.
De combinatie van een contrasterend dak en een bredere carrosserie geeft de Duitse SUV meer zelfvertrouwen. Het werkt allemaal prachtig. Bij een donker gekleurde Grandland zoals onze tester gaat dit effect echter een beetje verloren. De Grandland ziet er gewoon uit als een grote SUV en dat is niet verwonderlijk. Dat klopt, dit nieuwe model is 17 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en met een lengte van 4,65 meter zit hij tussen de Peugeot 3008 en 5008 in.
In het interieur gaat Opel door op de ingeslagen weg. De cabine is veel moderner dan voorheen en wordt bijna volledig gedomineerd door een groot 16-inch touchscreen dat bijna alle functies bedient. Gelukkig is de Duitse rationaliteit nog steeds aanwezig in de vorm van een reeks fysieke bedieningselementen, waaronder voor de klimaatcontrole.
Afgezien van de moderniteit is het onmogelijk om de kleine eigenaardigheden van de Stellantis-groep te missen. De 3008 heeft een zwevende middenconsole, terwijl de Grandland twee bekerhouders heeft met een onhandige vorm. Dat allemaal voor twee flesjes water, vreemd. Voor de rest is de binnenruimte van de Duitser goed. Ondanks zijn dimensies biedt hij echter geen optie voor 7 zitplaatsen. Hij heeft wel een praktische koffer van 550 liter.
Of je nu de motorkap optilt of het specificatieblad bekijkt, je merkt al snel dat de Grandland een product is van de Stellantis groep. Hij is namelijk gebaseerd op het nieuwe STLA Medium-platform dat ook door de 3008 en 5008 wordt gebruikt. Daarom beschikt hij over dezelfde hybride, plug-in hybride en zelfs elektrische aandrijflijnen. Die laatste is een primeur voor de Grandland, die beschikt over een 73 kWh of 96 kWh batterij met een maximaal bereik van bijna 700 km.
De herlaadbare plug-inhybrideversie heeft een elektrisch bereik van 87 km, maar het is de instapversie, simpelweg Hybrid genaamd, die de meeste aandacht trekt. Deze wordt aangedreven door het nieuwe blok van de groep, een bijgewerkte versie van de 1,2-liter driecilinder, die 136 pk produceert met behulp van een elektromotor in de automatische zesversnellingsbak. Het resultaat is een lichtgewicht hybride die soms lijkt op een normale hybride en in complete stilte start.
We zeggen hierboven dat het een tussenweg is, want met zijn 28 elektrische pk en 55 Nm koppel is deze elektromotor allesbehalve krachtig. Bovendien haalt hij zijn energie uit een batterij van minder dan 1,0 kWh. Toch is de elektrische ondersteuning veel groter dan bij een conventionele lichte hybride. De Grandland Hybrid kan daarom elektrisch starten en manoeuvreren.
Indien nodig helpt de benzinemotor een handje. Het moet gezegd worden dat hun interactie vrij vloeiend is, want het systeem schakelt naadloos tussen elektrische en benzinekracht. Toegegeven, soms is er wat aarzeling, maar dat is gemakkelijk te vergeven, zeker als je kijkt naar het brandstofverbruik. Na een week gevarieerd rijden, noteerden we een gemiddelde van 6,4 liter/100 km. Ook in dit opzicht presteert de Grandland beter dan je van een 'mild hybrid' zou verwachten, al loopt het verbruik iets op wanneer je veel op de snelweg rijdt.
De combinatie van deze twee motoren zorgt ervoor dat we de 100 km/u bereiken in 10,2 seconden, en laten we eerlijk zijn: voor dagelijks gebruik heb je niet meer nodig dan dat. Af en toe merken we zelfs dat deze Grandland meer te bieden heeft dan alleen comfort, want hij is behoorlijk dynamisch en blijft opvallend stabiel in snelle bochten. Opel heeft dus echt zijn best gedaan om de Grandland een geruststellend karakter te geven. Het nadeel is dat er SUV's met zachtere vering in dit segment zijn...
De nieuwe Grandland is veel volwassener dan zijn voorganger. In elk opzicht, inclusief de uiteindelijke prijs. Het instapmodel begint bij € 33.490, maar dat is al de hybrideversie die hier is getest. Voor de oplaadbare hybride moet je € 41.499 neertellen, terwijl de elektrische (73 kWh) € 43.989 vraagt.
De nieuwe Opel Grandland is een geslaagde SUV. Hij wint aan persoonlijkheid, technologie en aantrekkingskracht, waardoor hij zich van de massa onderscheidt. Hij kan zonder gêne naast zijn Leeuwenbroeders staan, dankzij de doordachte ergonomie van het interieur, de goede binnenruimte en een chassis met een geruststellende stabiliteit die een Duitse auto waardig is.
Opel Grandland Hybride (2025)