Net als de eerste generatie Insignia krijgt ook de tweede generatie zijn stoere vrijetijdsversie: de Country Tourer. De plastic beschermingen van de wielkasten en de zijschorten zijn vanzelfsprekend duidelijk aanwezig, net als de aluminium carterbescherming en de lichtjes verhoogde vering (met 2,5 centimeter). Hij beschikt over alle visuele eigenschappen om een klantenbestand te overtuigen dat wel de SUV-eigenschappen wil, maar geen al te hoge auto hoeft.
Exclusief
Om zijn hippe kantje verder te verfijnen, mag de Insignia Country Tourer als eerste het Opel Exclusive-programma. Net zoals bij de premium-concurrenten kan je zo onder meer een specifieke koetswerkkleur kiezen, op maat gemaakt. Misschien wel de ultieme individualiseringsoptie, maar waarvan de hoge prijs (tot 5.000 euro) wel wat klanten kan afschrikken.
Maar zelfs zonder deze optie krijgt de Opel Insignia Country Tourer voldoende aparte eigenschappen, met onder meer eigen inlegstukken en stoelbekleding. De sfeer is duidelijk op natuur en vrijetijd geïnspireerd. Gelukkig verliest de break niets van zijn handige karakter. Op alle plaatsen zit je ruim, en in de koffer kan tussen 560 en 1.665 liter kwijt. De koffer heeft een gemotoriseerde klep en is handenvrij te bedienen.
Echte 4x4
Om zijn stoere uiterlijk in daden te kunnen omzetten, krijgt de Insignia Country Tourer vierwielaandrijving in combinatie met zijn krachtigste motoren. Dat is het geval voor de 2.0 turbobenzine met 280 pk en de 2.0 CDTi met 170 pk, alsook de CDTi biturbo met 210 pk. Maar dus niet de 1.5 turbobenzine met 140 pk en met 165 pk. Het gaat om een echte vierwielaandrijving met twee multischijvenkoppelingen die elektronisch aangestuurd worden om het vermogen tussen de beide wieltreinen te verdelen. Het systeem laat ook toe om per individueel wiel het koppel te veranderen door het wiel aan de binnenkant van de bocht lichtjes af te remmen. Dit verbetert de stabiliteit en de bochtensnelheid.
Liever sneeuw dan modder
Hierdoor hoeft de Opel Insignia Country Tourer niet terug te deinzen van een onverhard stuk weg, of zelfs niet van een modderbad. Maar zoals het een echte hipster betaamt, is hij minder vlot in het 4x4-werk dan zijn uiterlijk aangeeft. Dat merk je ook aan het ontbreken van echte offroad-rijinstellingen, terwijl ook de bijkomende veerweg al bij al beperkt is. Zo niet loop je het risico op beschadiging van de beschermingspanelen. Maar de vierwielaandrijving brengt wel bijkomende bescherming in winters weer. Dat mochten we zelf ondervinden tijdens onze test op besneeuwde wegen. De grip is uitstekend, en dat in alle omstandigheden. Dit is een bijkomend pluspunt, bovenop alle andere kwaliteiten van de Insignia zoals het comfort van zijn Flexride-onderstel, zijn zachte rijgedrag (nog versterkt door de nieuwe achttrapsautomaat) en zijn geluidsisolatie waardoor hij een erg comfortabele kilometervreter wordt. Dat zal ook de voornaamste reden worden waarom kopers voor de Country Tourer zullen vallen. De minimumprijs bedraagt 33.750 euro.
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTi biturbo |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.956 cc |
210 pk bij 4.000 opm |
480 Nm bij 1.500 opm |
0-100 km/u: 8 sec |
Top: 228 km/u |
Verbruik: 7,2 l/100 km |
CO2: 191 g/km |
Prijs: 43.250 euro |