Die komt nu ook met tweewielaandrijving, wat hem bereikbaarder maakt en het verbruik laat zakken. Net zoals een Audi A4 Allroad of een Skoda Octavia Scout, is deze Country Tourer een gewone break met wat meer plastic rond de wielkasten, een carterbescherming, aluminium beschermplaten en verduisterde lichtblokken. Hij krijgt standaard 18 duimswielen, om hem wat meer potentie te geven. Om dezelfde reden krijgt hij 20 mm meer veerweg toebedeeld.
Het is wat jammer dat je achter het stuur niet het gevoel krijgt in een ander soort Insignia te zitten. Wel is de facelift de aanleiding geweest om de hele knopjeszee op de middenconsole te ordenen. Zo blijven alleen nog de bedieningsknoppen van de airco over en het absolute minimum om het multimediasysteem te bedienen. De rest verloopt via toetsen aan het stuur (al blijft het daar wat te druk wat knopjes betreft) of via het achtduim aanraakscherm, of via de touchpad. Met een beetje handigheid kan je zo zelfs de bediening intuïtief laten verlopen, zonder je ogen en aandacht van de weg te laten glijden. Alleen had de indeling van de menu’s wel wat eenvoudiger gemogen. Zoals het nu is, duurt het wel even voor de neofiet er zijn weg in vindt.
De Insignia weet nog steeds zijn passagiers te verwennen. Elk van de vier inzittenden beschikt over een royaal bemeten ruimte. De stoelen vooraan bieden een perfecte steun. Zo is het ook echt genieten van de zachte rit wanneer je de Tour-modus selecteert in de FlexRide ophanging. Voorbij de achterbank vind je nog 540 liter aan bagageruimte. Maar dat is wel het minste wat je mag verwachten van een auto die 4,92 meter meet in de lengte.
Unieke motor
In de 4x2-versie permitteert Opel het zich om slechts één motor aan de man te brengen: de 2.0 CDTi met 163 pk en 350 Nm. Die trekkracht kan even 380 Nm worden dankzij een overboost bij inhaalmanoeuvres. De cavalerie volstaat maar net om de 1.800 kg zware Insignia in beweging te houden. Hij beschikt ook nog eens over een zestrapsautomaat die wel zacht de versnellingen elkaar laat opvolgen, maar hij toont zich wel meer twijfelend dan zijn concurrenten wanneer een snel schakelmanoeuvre nodig is. Hierdoor moet je vaak aandringen, wat zich vertaalt in een verbruik dat makkelijk boven 6 l/100 km klimt, wat aanzienlijk meer is dan de 4,5 l/100 km die Opel belooft.
Het is een onaangename karakertrek die de Insignia Country Tourer snel weet te doen vergeten. Hij stuurt veilig en zeker, dankzij een precies stuur en een uitstekend onderstel. Hij blijft vlak in het bochtenwerk en heeft de rolneigingen van het koetswerk goed onder controle. Zeker wanneer je ook nog eens de Sport-modus activeert die ingrijpt op gaspedaalrespons, stuurbekrachtiging en demping. Je merkt wel dat de motor, normaal al wat aan de lawaaierige kant, nog meer van zich laat horen.
Je kiest dus voor een Insignia Country Tourer 4x2 omwillen van zijn stoere look. Dat maakt dat je 2.750 euro meer moet willen neertellen (36.500 euro) dan een gelijkaardige Opel Insignia Sports Tourer met dezelfde 2.0 CDTi 163 pk met de automaat.