De familiewagens hebben hun laatste woord nog niet gezegd. Ze komen met nieuwe argumenten om te overtuigen tussen de modieuze SUV’s. Daar horen een charismatische lijn bij, toptechnologie, krachtige motoren en ‘premium’-gevoel. De voorbije maanden hebben we gezien hoe de Skoda Superb, Volkswagen Passat en de Renault Talisman succes kenden. Vandaag komt daar nog de nieuwe generatie van de Opel Insignia bij, voortaan bekend als Insignia Grand Sport.
Inspiratie uit de Monza
De lijn van de Opel springt meteen in het oog. Hij lijkt op het eerste gezicht een evolutie van zijn voorganger, maar maakt toch voldoende het verschil, onder meer door te flirten met de stijl van een vierdeurscoupé en ook door wat inspiratie te vinden in de Monza concept uit 2013. De belangrijkste punten uit zijn design zijn het meer verticale radiatorrooster, de indrukwekkende motorkap en de vloeiende daklijn. Mits een aangepaste koetswerkkleur, kan je je zonder moeite voorstellen dat de Insignia Grand Sport plots de allures van een statiewagen aanneemt. Dat maakt hij ook aan de binnenkant waar, want bij de generatiewissel heeft hij flink wat centimeters gewonnen. Je krijgt het gevoel plaats te nemen in een luxewagen wanneer je in de Insignia Grand Sport instapt.
Premium cocon
Het nieuwe interieur heeft niets meer gemeenschappelijk met het oude interieur. De lay-out is aantrekkelijker, de assemblage lijkt verzorgder en de materialen zijn van betere kwaliteit. De bestuurdersstoel is 3 centimeter lager geplaatst, terwijl alle bedieningen en schermen naar hem gericht zijn. Toch hebben de andere passagiers geen reden tot klagen. De stoelen zijn niet alleen ergonomisch vormgegeven, ze beschikken ook over zowel een verwarmings-, ventilatie, als een massagefunctie. De hoofdruimte is beter en de beenruimte is aanzienlijk. Nee, je zal niemand horen klagen.
Alles voor de geek
Om de cocon helemaal perfect te maken, gooit Opel er een hoop snufjes tegenaan. Zo is er de head-up infodisplay, de Intellilux led-matrixlichten, adaptieve cruise control, automatische noodremhulp, rijvakassistentie en voetgangersdetectie. Die laatste drie rijhulpen biedt Opel overigens standaard aan. Voor de geeks heeft Opel zijn multimediasysteem compatibel gemaakt met Apple Car Play en Android Auto, biedt het Wifi 4G LTE aan en is draadloos laden via inductie mogelijk.
Groot potentieel
Bij de eerste kennismaking ging onze aandacht uit naar de Opel Insignia Grand Sport met het 2.0 CDTi-dieselblok met 170 pk, de ideale kilometervreter. Met dit blok toont de Insignia, die 175 kilogram lichter is dan de vorige generatie, dat hij flink wat vermogen in reserve kan houden en dat hij zijn sportieve talenten goed in de verf kan zetten. Het adaptieve FlexRide-onderstel draagt daar toe bij. Hierdoor krijg je meer souplesse in de Tour-modus en een hardere afstelling in de Sport-stand. Terwijl in het algemeen het comfort goed gevrijwaard blijft. De motor toont zich soepel, lineair en gematigd in het verbruik.
Tekortkomingen? Wij hebben er twee gevonden. Eerst is er de bediening van de manuele versnellingsbak, die precisie mist, terwijl de versnellingen te ver uit elkaar liggen. De tweede? De koffer is slechts 490 liter groot in standaardconfiguratie. Maar daar weet de Insignia Grand Sport Tourer misschien een antwoord op te bieden. We hebben het er binnenkort over…
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.956 cc |
170 pk bij 3.750 opm |
400 Nm bij 1.750 - 2.500 opm |
0-100 km/u: 8,9 sec |
Top: 223 km/u |
Verbruik: 5,3 l/100 km |
CO2: 139 g/km |
Prijs: 36.400 € |