Steeds meer landen in Europa en daarbuiten hebben een deadline gezet op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Er komen ook steeds meer lage-emissiezones bij. Wie voorlopig nog geen antwoord krijgt op de vele vragen die deze beslissingen oproepen, zijn eigenaars van old- en youngtimers. Mogen zij over enkele jaren wel nog met hun verbrandingsmotor blijven rijden of moeten ze ook overschakelen op elektriciteit? De eigenaars in kwestie hebben er in de meeste gevallen het raden naar.
Conversie en restomod
Een vaak aangehaalde oplossing is de conversie van je old- of youngtimer naar een elektrische aandrijving. Je kunt daardoor wel op beide oren slapen, maar moet voor zo’n ombouw uitwijken naar gespecialiseerde bedrijfjes – er zijn nog maar weinig merken die het zelf aanbieden – het kost vaak handenvol geld en je verliest er onvermijdelijk een deel van de charme van je auto door.
Toch besliste Opel om zo’n elektrische ombouw eens uit te werken, en het plakte er tegelijk een ‘restomod’-projectje aan. Een wat? Een restomod, de restauratie en modificatie van een old- of youngtimer, waarbij je hem dus niet alleen weer opmaakt maar op sommige punten ook verbetert. Het resultaat is deze Manta GSe ElektroMOD, op basis van een Manta A uit 1974.
Oud en nieuw
Je ziet meteen op welke punten Opel de Manta heeft aangepast. Vooraan duikt de Vizor op, Opel-taal voor het zwarte paneel tussen de koplampen dat je ook kent van de nieuwe Mokka. Dat fungeert hier als een soort matrixbord om boodschappen op te projecteren als de Manta stilstaat. Het eigenlijke radiatorrooster heeft geen functie meer en verhuisde naar een plek onderaan de voorbumper.
De lichtblokken krijgen vooraan en achteraan een modernere interpretatie, en alle chroom werd op deze ElektroMOD achterwege gelaten. De zijspiegels zijn de originele spiegels van de Manta A, maar kregen een extra spiegelkap die volgens Opel uit de 3D-printer rolde. De velgen werden een flink maatje groter, van 13 naar 17 duim, en ook de remmen werden opgewaardeerd. Deze Manta GSe ElektroMOD neemt immers 175 kilogram aan extra gewicht mee vergeleken met het origineel. Maar daarover meteen meer.
Pure Panel
Want ook binnenin krijg je dezelfde mix tussen oud en nieuw. De twee digitale schermen – voor het instrumentenpaneel en infotainmentscherm – herken je als het ‘Pure Panel’ uit de nieuwste Opel-modellen, de sportzetels komen uit de Adam S. Het dashboard zelf is verder origineel, het Petri-sportstuur was destijds een accessoire op de originele Manta. En wie goed kijkt, ziet het meteen: deze Manta GSe ElektroMOD heeft drie pedalen. De originele manuele versnellingsbak is dus nog steeds aanwezig.
Daardoor komen we dus uit bij de aandrijflijn. De originele 1.6-viercilinder van 80 pk maakte onder de motorkap plaats voor een elektromotor van 147 pk (108 kW) en 255 Nm, achterin zit een lithium-ionbatterij van 31 kWh. Opel heeft de gewichtsverdeling zo ideaal mogelijk geprobeerd te houden (48:52) maar deed wel een beroep op een gespecialiseerd bedrijf voor de motor en batterij. Onderhuids schuilt er dus geen elektrische Mokka-e.
Schakelen of niet
In totaal geraak je met de Manta GSe ElektroMOD zo’n 200 kilometer ver op een volle lading. Dat zijn kilometers in een bijzondere sfeer. Allereerst omdat je door de afwezigheid van de verbrandingsmotor alle andere rij-, rol- en transmissiegeluiden ongefilterd binnenkrijgt. Daarnaast is het stuur nog een onbekrachtigd tandheugelstuur, en mist het op een charmante manier de precisie van modernere stuurhuizen.
Dat is ook het geval voor de versnellingsbak, die zich soms weinig nauwkeurig door zijn vier verzetten laat geleiden, waardoor je tijd neemt voor elk schakelmanoeuvre. Strikt gezien heb je het koppelingspedaal en de versnellingsbak alleen maar nodig om de Manta in versnelling te zetten. Door de korte verhoudingen gebeurt dat trouwens het best in een hogere versnelling. Rem je af voor een verkeerslicht, dan heb je door het stationaire toerental van 0 tpm van de elektromotor het koppelingspedaal niet nodig. Dat afremmen doet de Manta trouwens net als een moderne EV in de eerste plaats op zijn elektromotor.
In de praktijk betrap je jezelf erop om toch op de ouderwetse manier regelmatig te schakelen. Dat deden wij toch althans. Doordat de verhoudingen aan de korte kant zijn, doe je dat ook vaker naarmate de snelheid toeneemt. Dat, gepaard met alle bijbehorende mechanische geluiden, is misschien nog het grootste deel van de charme van deze ElektroMOD.
Conclusie
Of deze one-off ook tot een productieversie zal leiden, wil Opel niet zeggen. Het merk is naar eigen zeggen wel verrast door de grote positieve respons op het project, maar tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Deze Manta GSe ElektroMOD bewijst wel dat een youngtimer ook met een elektrische aandrijving meer dan genoeg charme kan bewaren.