Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Opel Mokka-e: vernieuwde Blitz

De tweede generatie van de Opel Mokka doet het voortaan zonder X. Hij breekt met de tradities van het merk door zijn opvallende stijl, nieuwe technologie en elektrische aandrijflijn.

Sinds de overname door de Franse PSA-groep (die nu Stellantis heet), lijkt Opel binnen die groep vooral een bijrol te spelen. Het merk werd uiteraard niet helemaal vergeten, onder meer dankzij nieuwe modellen als de Corsa of Grandland X, maar kreeg ook geen hoofdrol. Maar dat was voor de komst van de Mokka.

AS24 Mokka voor

Puberteitscrisis

Onder de vlag van General Motors was de eerste generatie van de Mokka, ook nog een tijdje Mokka X geheten, een groot succes. Zodanig dat de nieuwe bonzen van PSA een nieuwe generatie bestelden. Maar dit keer torst de kleine crossover heel wat meer gewicht op zijn schouders dan alleen verkoopambitie. Deze Mokka belichaamt immers het vernieuwde Opel.

Dat merk je meteen als je naar het koetswerk kijkt: onopgemerkt rijdt deze Mokka immers niet voorbij. En dat is zeldzaam voor een Opel. Naast zijn geblokte vorm krijgt hij ook een nieuw familiegezicht. Dat zie je aan het glanzend zwarte radiatorrooster dat de koplampen met elkaar verbindt. Optioneel kun je op de crossover kiezen voor een dak en/of motorkap in het zwart.

AS24 Mokka vizor

“Pure” en sober

Die puberteitscrisis zet zich trouwens door in het interieur. Op het stuur en enkele bedieningsknoppen na herken je niets uit andere Opels. Het horizontale dashboard wordt gedomineerd door twee schermen. Samen vormen ze wat Opel het “Pure Panel” noemt, een geheel dat het 12 duim grote infotainmentscherm en het 10 duim grote digitale instrumentenpaneel omvat.

De software van de PSA-groep is meteen herkenbaar, maar wel netjes ingewerkt, en alles wordt door een randje chroom opgefleurd. Gelukkig houden de Duitsers wel vast aan de fysieke knoppen voor de klimaatregeling onder de schermen. Voor de rest is het interieur niet altijd even hoogwaardig afgewerkt, met vele harde of glanzende plastics en lijkt de interieurruimte er lichtjes op achteruit te zijn gegaan.

AS24 Mokka interieur

Gedeelde elektronen

De nieuwe Mokka krijgt dus het moduleerbare CMP-platform van de Franse groep, dat de Corsa en de Peugeot 208 ook gebruiken. Dat laat heel wat technologie en aandrijflijnen toe, van de 1.2 PureTech-benzine tot de 1.5-diesel en zelfs elektrokracht. De nieuwe Mokka-e heeft immers dezelfde aandrijflijn als de Corsa-e.

De batterij van die Mokka-e is 50 kWh groot en voedt een elektromotor van 100 kW (136 pk). Volgens Opel haalt deze elektrische crossover een rijbereik van 320 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Snelladen kan tot 100 kW, waardoor je 100 kilometer rijbereik bijlaadt in amper 12 minuten.

AS24 Mokka rijdend

Dynam(elektr)isch

Die nieuwe Mokka-e konden we kort testrijden – een dertigtal kilometer - in hartje winter. Ons verbruik was dus weinig representatief, gezien de korte afstand en het seizoen. Toch is de 18 kWh/100 km die de boordcomputer aangeeft aanvaardbaar in deze omstandigheden.

Als de wegen bochtiger worden, wordt het duidelijk: net als de Corsa stelt Opel deze Mokka voor als een dynamisch model, en de marketing liegt niet. De kleine avonturier blinkt uit in wendbaarheid en zijn demping mengt comfort en koetswerkcontrole zoals het hoort.

AS24 Mokka achter

Conclusie

De nieuwe Mokka kost 22.600 euro, maar deze elektrische versie kost flink wat meer: hij begint bij 36.200 euro. Toch ligt dat prijskaartje in het verlengde van de concurrentie. Naast die meerprijs zijn we niet helemaal mee met de afwerking met harde plastics, de matige interieurruimte en kleine koffer (310 liter). Maar toch heeft de Mokka-e veel te bieden. Zowel op vlak van rijgedrag, technologie als elektrokracht weet hij te overtuigen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer