Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Mokka X 1.6 CDTi 136 – Meer Mokka aub!

Door een mysterieuze letter X toe te voegen aan zijn Mokka, wil Opel extra benadrukken dat de kleine SUV enkele belangrijke aanpassingen onderging. Want achter zijn nieuwe snuit gaat een compleet herwerkt interieur schuil en een uitrusting die een aanzienlijke update kreeg.

Aan de buitenkant zie je wijzigingen vooral aan het bijgewerkte gezicht. Dat is niet alleen expressiever, maar er duiken ook twee led-lichtblokken op die aangestuurd worden door Opels jongste AFL (Adaptive Forward Lightning) systeem. Dat regelt automatisch de lichtbundel op basis van negen functioneringsmodi: in de stad, op een kruispunt, gewone rijlichten,… terwijl het systeem ook rekening houdt met tegenliggers om hen niet te verblinden.

Complete uitrusting

Dat is nog maar een klein deel van de technologie die de Opel Mokka voortaan mee aan boord neemt. Zo krijgt de Mokka een gloednieuw, hypermodern multimediasysteem met top-verbindingsmogelijkheden: wifi-verbinding via 4G, Apple Car Play, Android Auto enzovoort. Die bedien je via een nieuw 8-duim groot aanraakscherm dat geïntegreerd is in het nieuwe dashboard. Hierdoor zijn ook alle bedieningsknoppen voor het infotainmentsysteem geïntegreerd en is de middenconsole vrijgemaakt, wat een elegantere uitstraling geeft.

De kleine SUV krijgt voortaan ook de Opel Eye camera, die verkeersborden herkent en de signalisatie weergeeft aan de bestuurder. Daarnaast beschikt hij over een arsenaal aan sensoren die je waarschuwen voor een naderende botsing of een ongewenste wissel van rijvak. Ook Opels conciërgeservice OnStar is aanwezig. De rest blijft: een interieur dat comfortabel blijkt voor vier inzittenden, terwijl de kofferinhoud 356 liter groot blijft, wat een gemiddelde waarde is in dit segment.

Vooral efficiënt

Op mechanisch vlak zijn er geen grote wijzigingen. Wel wijst hij er nog eens fijntjes op dat hij, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, toch kan beschikken over een echte, intelligent gestuurde integrale aandrijving kan beschikken. Het merendeel van de tijd werkt dit systeem als een klassieke voorwielaandrijving, maar indien nodig kan het tot 50 procent van het beschikbare motorkoppel naar de achteras sturen. Heel wat landen met een minder genadig klimaat dan het onze blijken wel te vinden voor deze oplossing, want op wereldvlak is 1 op 5 verkochte Mokka’s uitgerust met deze vierwielaandrijving. In dit segment is dat een enorm aantal.

Met zijn 136 pk heeft de 1.6 CDTi-motor voldoende pit om de kleine SUV enige bijtkracht te schenken. Maar het maximumkoppel van 320 Nm bereik je pas bij 2.000 opm, wat een nadeel is voor hernemingen bij lage toerentallen, vooral onder 1.500 opm. Geen drama echter, zeker niet omdat hij compenseert met een ophanging die het comfort vrijwaart. Daar koppelt hij een neutraal, veilig rijgedrag aan. Voor weinig kopers zal dit een beslissend aspect zijn, zij zullen vooral willen weten of de Mokka zijn verbruik onder controle heeft. Met een testgemiddelde van 5,9 l/100 km op gemengd parcours kunnen we dat bevestigen.

Opel Mokka X 1.6 CDTi
Motor: Viercilinder turbodiesel, 1.598 cc
136 pk tss 3.500 – 4.000 opm
320 Nm tss 2.000 – 2.250 opm
0-100 km/u: 10,3 sec
Top: 187 km/u
Verbruik: 4,5 l/100 km
Testverbruik: 5,9 l/100 km
CO2: 119 gr/km
Prijs: 26.150 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer