De SUV’s zijn populair, de crossovers volgen in hun zog. Maar hun succes is ten koste gegaan van de monovolume. Zeker bij de grote monovolumes is marktaandeel verloren gegaan, moet u anders maar eens vragen aan de Renault Espace-verkoper. Maar met de Zafira Tourer denkt Opel dus de brokken te kunnen lijmen in een segment dat aan diggelen lijkt. Meer zelfs, Opel hoopt mensen te kunnen lokken die nog nooit een monovolume hebben gekocht.
Nieuwe inspiratie
De Zafira Tourer etaleert vanzelfsprekend enkele van de nieuwe stijlkenmerken van Opels jongste designtaal. Zo zijn er de led-dagrijlichten in boomerangvorm, maar de designers hebben zich wat meer laten leiden door het gezicht van de Ampera dan door de Insignia. Een terechte keuze. Bij de Zafira Tourer zorgt het voor een karaktervol gezicht. Ook het profiel is redelijk dynamisch, zonder echt valse hoop te wekken. Achteraan vallen vooral de lichtblokken op, met hun knap getekend vormen. De mix van dynamisme en elegantie liggen mooi in lijn met de verwachtingen die Opel heeft om de Zafira Tourer als klasseproduct te lanceren.
Lounge
Dankzij de panoramische voorruit en het enorme glazen dak (beide opties) baadt het interieur van onze testwagen in het licht. Maar wie echt klasse wil zijn, moet toch vooral zien dat de kwaliteit op niveau is. En in de Zafira Tourer is dat het geval. Enige dissonante noot is de grote hoeveelheid knopjes. Maar wie de juiste opties kiest, kan echt een premium Zafira op de weg zetten, een ongeziene gebeurtenis tot nu.
De stoelen zitten uitstekend vooraan, de achterbank voelt wat te hard aan en ontbeert zijdelingse steun. De derde rij (een optie, 500 euro) is zoals steeds veeleer voor noodgevallen. En voor mensen die kleiner zijn dan 1,70 meter.
Flex
Naast enkele nieuwe ‘Flex
Ook het kantelsysteem van de stoelen wijzigt. Zo kan je op de tweede zitrij kiezen voor ofwel een driezitsconfiguratie, ofwel voor twee plaatsen en een luxueuze armsteun in het midden. Zolang je de derde zitrij niet hoeft te benutten, kan de beenruimte achteraan zelfs wedijveren met een Mercedes S-klasse L. De extra 20 cm die de Zafira Tourer (4,67 meter) biedt, zijn dus goed benut.
Sjjjt
Bij de lancering is er keuze uit 3 benzinemotoren (1.8 115 pk en 1.4 Turbo met 120 pk of 140 pk) en 3 diesels. Hier gaat het om de 2.0 CDTi in 3 variaties, met 110 pk, 130 pk of 163 pk, Ecoflex Stop & Start (5,2 l/100 km, CO2: 137 gr/km). Een 130 pk Ecoflex (4,5 l/100 km en 119 gr/km) staat aangekondigd voor 2012. Alle versies krijgen een manuele zesbak, behalve de 1.8 basisversie.
Met 163 pk en 380 Nm is de Zafira Tourer zo vlot als je zou vermoeden, ook al is hij met 1.700 kg niet echt een pluimpje. Al hoef je geen sportieve verwachtingen te koesteren. Hierdoor kan je je beter concentreren op het comfort, dat van een heel hoog niveau is. In het bochtenwerk valt op dat de carrosserie goed gecontroleerd blijft. Een uitstekend compromis. Maar het allergrootste pluspunt van de Zafira Tourer is wel de stilte, die deze van een premium berline benadert. Zelfs met snelheden die alleen in Duitsland wettelijk zijn. Dit doet ons definitief vallen voor deze Opel.
We zouden nog kunnen doorbomen over de veiligheidssystemen, maar het ontbreekt ons aan ruimte. Maar het volstaat te zeggen dat Volvo er bijna het schaamrood van op de wangen zou krijgen.
Eén ontgoocheling: het verbruik. Je moet al echt moeite doen om onder 6,2 l/100 km te duiken. Desalniettemin is dit een zeer interessant voorstel. Zeker gezien de prijs voor dit topmodel: 26.650 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Opel
Klik hier en zoek uw occasie Opel Zafira Tourer tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Opel Zafira Tourer, en een selectie van tweedehandse