Het is zo’n ernstig debat rond elektrisch rijden, vindt u ook niet? Het is van moeten, omdat er een planeet dient gered, omdat we onszelf vergiftigen met dieselwalmen in de stad. Er lijkt in het hele elektrisch verhaal zo weinig plaats voor fun. Tot nu.
Zwitserse postbodes
Uit Zwitserland komt de Kyburz eRod fluisterzacht tot bij ons gerold. Kyburz is het bedrijf van Martin Kyburz, die zijn centen vooral verdient door elektrische fietsdriewielers voor de Zwitserse postbodes te assembleren. Maar daarnaast probeert Kyburz ook op vier wielen zijn stempel te drukken. De Kyburz eRod beleefde in 2016 zijn première, en is nu ook in België te verkrijgen via invoerder MBO. Die stelde ons de eRod enkele uren ter beschikking voor een eerste kennismaking.
Uren volstaan, want het rijbereik van de Kyburz eRod is nu niet meteen het meest indrukwekkende. Om het gewicht laag te houden – de eRod weegt goed 600 kilogram – is het batterijpack beperkt gehouden. De lithium-ijzer-fosfaat batterij is 19,2 kWh sterk, voldoende om de 61 pk-motor (45 kW) aan te drijven. Hij haalt 80 km/u in 4,9 seconden en ziet zijn topsnelheid beperkt tot 120 km/u. Krachtiger kan ook, Kyburz heeft zelfs een raceversie met 204 pk en 305 Nm. Het rijbereik is beperkt – maximaal 130 kilometer – en de laadtijden zijn lang: 6 tot 10 uur aan een gewoon stopcontact.
Vooruit of achteruit
Net als een Caterham is zo’n Kyburz eRod een fun-roadster met beperkt gebruiksgemak. De helm is niet verplicht maar wel aan te raden. Hij kreeg hier zelfs enkele bijkomende koetswerkpanelen tussen zijn buizenframe, maar wie door een plas rijdt zal dat aan den lijve ondervinden. De handleiding is simpel. Je klautert over de buizen, laat je kont in de kuipstoel zakken en klikt de vierpunstgordels vast. Je start niet, maar activeert de auto… weliswaar met een klassieke sleutel. Met de voet op de rem selecteer je vervolgens de gewenste rijrichting: vooruit of achteruit. Kyburz opteerde voor een gaspedaal met een erg lange slag, waardoor je makkelijk op kruipsnelheid kan vertrekken voor de manoeuvres. Pas wanneer je het gaspedaal diep indrukt, gaat er een andere wereld open.
De Kyburz eRod is puur gehouden: geen stuurbekrachtiging, geen ABS of ESP, en een sperdifferentieel is optie. Met de korte wielbasis – de eRod meet slechts 3 meter in de lengte, voor 1,60 meter in de breedte – en alle power op de achterwielen, beslist alleen je eigen kunde over het goede verloop van de gebeurtenissen. De eerste keer dat je hem echt op zijn staart duwt, is het schrikken. De eerste acceleratie tot 70 km/u van de eRod is indrukwekkend. De rush is niet zo krankzinnig als de ‘ludicrous mode’ van Tesla, maar toch... Hij gaat harder dan zijn ‘woosh’ doet vermoeden. Gelukkig bieden zijn banden meer dan voldoende grip. Tot je probeert over die grens te gaan.
Schuiven
Roadsters met korte wielbasis zijn moeilijk te controleren op de limiet. Wij mochten ons in alle veiligheid uitleven op de terreinen van het VOC in Brugge, waar Jeffrey Van Hooydonk via zijn DreamDrive driftlessen zal aanbieden met de eRod. Twee dingen vallen op: hoe makkelijk de eRod gedag zegt aan de grip, mits een stevige dot op het gaspedaal. Dankzij het instant koppel gaat hij snel over in overstuur. Maar de drift aanhouden is moeilijk omdat de elektrische motor ook snel weer aan koppel inboet. Je moet dus de voet op het rechterpedaal begraven houden, wil je een ‘slide’ aanhouden. Alleen aan te raden in een beveiligde omgeving dus.
Als nuluitstoot maakt de Kyburz eRod zijn funbelofte wel waar, maar de prijs ligt hoog. 47.795 euro is een Alpenhoge prijs voor een stukje speelgoed. In zelfbouwpakket kan je daar wel nog 10.000 euro af doen, maar dan nog. Maar als boodschap dat groen rijden ook plezant mag zijn, is dit alvast een opsteker.