Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Leapmotor C10, de nieuwe uitdager (2024)

Leapmotor arriveert in Europa onder de beschermende vleugel van de Stellantis groep. Het doel van dit nieuwe Chinese merk is simpel: een alternatief bieden voor de gevestigde elektrische SUV's door in te spelen op de prijs. Nieuwe uitdager of slappe hap?

In het kort

Ondanks zijn jonge leeftijd heeft de Leapmotor C10 veel te bieden. Hij beschikt over geavanceerde apparatuur en een royale binnenruimte. Snelladen ontbreekt echter...

Pro

Voordelen

  • Uitrusting
  • Afwerking
  • Prijs
Contra

Nadelen

  • Slechte snellaadcapaciteit
  • Ergonomie
  • Onbekend merk

Een elektrische SUV op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Nog eentje!? Jep, hier staat weer een nieuw Chinees merk dat elektrische auto's verkoopt. Je zou er bijna blasé over kunnen zijn, maar Leapmotor belooft iets anders te zijn. Ten eerste omdat het naar het Oude Continent komt onder de beschermende vleugel van de Stellantis groep. Ten tweede omdat het de prijzen wil verlagen...

Exterieur

Voordat we bij dat laatste punt komen, moet gezegd worden dat deze nieuwe Leapmotor C10 veel interessanter is dan de naam doet vermoeden. Achter de smakeloze nomenclatuur schuilt een grote 4,74 m grote elektrische SUV met een strakke esthetiek. Er zijn overal vlakke oppervlakken, vlakke deurgrepen en een grote LED-strip aan de voor- en achterkant.

Leapmotor

Alles bij elkaar werkt het lompe pakket best goed en lijkt het niet aan de harten te willen trekken. De C10 doet niet onder voor de VW ID.4 en Skoda Enyaq, maar is wel 10 cm langer. Toeval of niet, hij is even groot als een Tesla Model Y...

Interieur

Hoe het ook zij, deze nieuwe C10 ziet er volwassen uit en die indruk zet zich voort in het interieur, dat er zeer verzorgd uitziet. Bovendien zijn de gebruikte materialen niet goedkoop, integendeel zelfs. Er is geen harde plastic en zelfs het plantaardige leder ziet er goed uit. Ook de stoelen zijn heerlijk comfortabel en standaard elektrisch.

Leapmotor

Voor de bestuurder bevindt zich een 10,25-inch touchscreen met graphics die griezelig veel lijken op die van Tesla. Dezelfde melodie is te horen op het stuurwiel en de bedieningselementen. In het midden van het dashboard bevindt zich nog een scherm, dit keer een 14,6-inch touchscreen. Zoals tegenwoordig gebruikelijk wordt het gebruikt om alle functies van de C10 te bedienen, aangezien er geen fysieke knoppen zijn...

Motor

We zeiden het al: Leapmotor is niet alleen een Chinees merk, het is ook volledig elektrisch. Deze C10 wordt aangedreven door een elektromotor op de achteras van 218 pk die een koppel van 320 Nm ontwikkelt. Dat is genoeg om in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 170 km/u te halen. Als er meer nodig is, komt er later volgend jaar een krachtigere versie met vierwielaandrijving op de markt.

Leapmotor

Onder het chassis zit een 69,9 kWh batterij - en dat is het! Dat klinkt misschien niet als veel in vergelijking met zijn rivalen, maar volgens Leapmotor heb je genoeg energie voor 424 kilometer. Als de accu leeg is, kan de C10 worden aangesloten op een snellaadpunt, maar... dat heeft maar een maximum van 83 kW! In het Frans: c'est ridicule. Het duurt dus een uur om van 10% naar 80% te gaan. Niet erg snel!

Rijgedrag

Tot nu toe ziet de Leapmotor C10 er goed uit, maar technologisch stelt hij teleur. Tenminste, alleen als het gaat om snel opladen. Een andere technologie waar het Sino-Europese merk over opschept is 'cell-to-body'. Met andere woorden, de batterij is een integraal onderdeel van het chassis, wat de stijfheid van de carrosserie verhoogt. Dit geeft hem een voordeel op de weg. Niet zozeer in termen van sportiviteit, maar meer in termen van comfort.

Leapmotor

Toegegeven, de rijervaring is niet vergelijkbaar met die van een Mercedes S-klasse, maar het moet gezegd worden dat deze 2,0 ton zware elektrische SUV het beter doet dan zijn rivalen. Vooral beter dan de Amerikaanse! Wat betreft brandstofverbruik zit hij precies goed: ons gemiddelde was 17,0 kWh/100 km.

Prijs

Comfortabel, goed afgewerkt en met respectabele prestaties. Als dat niet genoeg is om je door de deur van de dealer met zijn nog onbekende logo's te krijgen, zal de prijs dat zeker doen. Dat klopt, deze Leapmotor C10 - een grote SUV van 4,7 m, weet je nog - wordt verkocht voor € 36.400).

Leapmotor

Om dat in context te plaatsen: een eenvoudige Golf kost tegenwoordig hetzelfde... Dat is gewoon indrukwekkend. Bovendien is dit geen uitgeklede versie, want de uitrusting is bijna compleet. De concurrentie is al aan het zweten...

Besluit

We weten dat de Europese klant sceptisch is over de komst van Chinese merken. Er zijn echter maar weinig automerken, ongeacht hun herkomst, die erin slagen een comfortabele, leefbare en goed uitgeruste elektrische SUV aan te bieden voor deze prijs!

Leapmotor

Technische gegevens Leapmotor C10 (2024)

  • Motor: elektromotor
  • Vermogen: 218 pk
  • Koppel: 320 Nm
  • Versnellingsbak: vaste versnelling
  • 0-100 km/u: 7,5 seconden
  • Topsnelheid: 170 km/u
  • Bagageruimte: 435 liter
  • Brandstofverbruik: 17,0 kWh/100 km (gemeten)
  • Accu: 69,9 kWh
  • Actieradius: 420 km (WLTP)
  • Prijs: € 36.400

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Test: Kyburz eRod – Als de bliksem

Autotests · Others

Test: Michelin CrossClimate – Wat als je de zomerband ook in de winter kon gebruiken?

Autotests · Others

Test: Radical RXC – Racewagen voor elke dag

Autotests · Others
Ontdek meer