Hij is slechts 18 centimeter langer dan een Smart (2,87 meter). Op het eerste gezicht: een luciferdoosje waar iemand wielen onder gezet heeft. De verbazing gaat verder wanneer je de schuifdeuren opent. Vooraan is de stoel van de chauffeur centraal opgesteld, met de twee passagiersplaatsen opzij van hem. Er is ook een optie voor een zitbank met drie plaatsen achteraan. Een weinig gebruikelijke combinatie. Tel er de grote centrale ruitenwisser bij die met het nodige gezoem over en weer glijdt, en je krijgt het gevoel dat je met een tram op kleine schaal op pad trekt.
Niet warm
Wel is de Mia een leuke auto om aan boord plaats te nemen. Het dashboard is kleurrijk en de stoelen kunnen desgewenst met similileder worden overtrokken. Toch is de afwerking nog niet optimaal. Op de testwagen die reeds 10.000 kilometer op de teller had, doken de eerste kraak- en rammelgeluiden reeds op. Erger is dat je in de wintermaanden een dikke jas nodig hebt in de Mia, want de verwarming en de ruitenontwasemer zijn wel aanwezig, maar je zou het niet zeggen. Wel goed: beide zijn op voorhand programmeerbaar. Het merk belooft trouwens beterschap met een nieuwe verwarmingsunit, die op… brandstof draait en beter zal functioneren.
Gelukkig maar, want van een auto met een basisprijs van nagenoeg 25.250 euro mag je toch wel wat verwachten. Natuurlijk, hier weegt de kost van de technologie zwaar door. Anderzijds: de prijs van een laadbeurt wordt op 1,50 euro geschat.
Het merk beschikt nog niet over echte dealers. Wel heeft het merk enkele agenten die op verplaatsing komen, waardoor u wel de auto kan testen. Het onderhoud is toevertrouwd aan transporteur Barloworld, die het werk bij u thuis of op het werk komt opknappen. Wel handig, zeker voor bedrijven. Die de Mia volledig kunnen inbrengen.
Stadsrat
Er bestaat slechts één motorversie. Die heeft 24 pk en 58 Nm. Wel zijn er twee batterijtypes, een van 9 en een van 12 kWu. Afhankelijk van die keuze, bedraagt de laadtijd 3 tot 5 uren. Je komt er 90 tot 125 km ver mee. Tenminste, wanneer je de ecomodus inschakelt. Zonder geeft zelfs de grootste batterij slechts een rijbereik van 90 kilometer aan. In de winterse omstandigheden waarin we testten, bleek het vooral om een theoretisch rijbereik te gaan, dat fel beïnvloed wordt door de omstandigheden.
De Mia is echt bedacht voor de stad, en voelt er zich ontzettend op zijn gemak. Door zijn omvang past hij in het kleinste gaatje en hij kan vlot mee met de verkeersstroom. Hij heeft geen stuurbekrachtiging, maar dankzij zijn lage gewicht (815 kg) en beperkte afmetingen blijft hij verbluffend wendbaar. Hij lijkt bijna rond zijn as te draaien in manoeuvres.
Toch blijf je best binnen de stadsmuren, want eens daarbuiten speelt zijn beperkte vermogen de Mia parten. Hij haalt een top van 100 km/u, maar bij de minste helling moet het gas op de plank. En dat vreet meteen aan het rijbereik.