Traditioneel kennen we drie bandentypes: de zomerband, de winterband en de alleseizoensband. Traditioneel elk goed in hun seizoen, en het laatste type dat nergens uitblinkt maar wel in alle omstandigheden kan dienen.
All-seasonbanden zijn geen winterbanden, en dat is nu porecies waar Michelin pretendeert het verschil te kunnen maken. Volgens de Franse bandenfabrikant is zijn CrossClimate wel in staat goed om te gaan met winterweer. De CrossClimate lijkt wel bedacht voor ons klimaat. Zelden zwaar winterweer, waardoor heel wat chauffeurs overtuigd blijven dat het hele jaar door op zomerbanden de beste keuze is. Volgens Michelin geldt die redenering zelfs voor 65 procent van de Europese chauffeurs.
Sneeuw
Michelin geeft meteen toe dat in echt winterweer de winterband nog steeds de beste optie is. Maar een gewone winterband heeft in zomers weer meer meters nodig om tot stilstand te komen, zowel in het nat als op droog wegdek. De Cross Climate scoort volgens Michelin wel beter in zomerse testomstandigheden, en klopt moeiteloos een allseasonband in de vergelijkingen. Dat merkten we ook in de vergelijkende proeven die we ook met banden van de concurrentie konden ondernemen. Dat ging van remtests in droge weer naar griptests in de regen en zelfs een steile ondergesneeuwde helling oprijden, vanuit stilstand.
Benelux-keuze
Het is duidelijk dat deze nieuwe band zeer goed kan scoren in de Benelux. Zowel Vlaanderen als Nederland hebben goede profielen: vlak landschap, zelden zwaar winterweer. Voor zij die tegen de extra prijs van een set winterbanden opkijken, en tegen de jaarlijkse wissel, kan de CrossClimate een alternatief zijn dat je in de winter toch veilig houdt. Zelf blijven we toch voor de allerveiligste keuze gaan: zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter.