Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Radical RXC – Racewagen voor elke dag

Droomt u er ook van om een echte racewagen op uw oprit te parkeren? Met de Radical RXC kan dat zelfs perfect legaal, want deze prototyperacer heeft een Europese homologatie op zak.

Engelsen zijn op vele vlakken vreemde snuiters, maar als het op sportwagens aankomt tonen ze zich vaak geniaal. Zo ook Radical, de constructeur uit Peterborough, die snelle prototyperacers produceert en de meeste van zijn modellen homologeert voor de openbare weg.

In Engeland is die procedure namelijk vrij eenvoudig zodat je vrijwel met elke vierwieler voorzien van een kenteken, knipperlichten en een claxon de straat op kan. Voor de nieuwe RXC (de afkorting voor Radical Extreme Coupé) verkreeg het merk een Europese homologatie, waardoor ook klanten op het continent probleemloos met hun bolide de openbare weg op kunnen.

Le Mans-gevoel

De meeste Radicals zijn open proto’s die in de eerste plaats bestemd zijn voor circuitgebruik. De RXC kreeg echter ook een dak en vleugeldeuren, waardoor hij beter geschikt is voor dagelijkse verplaatsingen. De styling is geïnspireerd op de recente LMP-bolides en maakt uiteraard indruk als je door het verkeer laveert. Verbaasde en bewonderende blikken wisselen elkaar af, want echt niemand kan het nalaten deze exotische sportwagen na te gapen.

Goed, de luxe van een limousine moet je niet verwachten, maar je kan met de RXC echt makkelijk rondsnorren. Voor een dag scheuren op circuit begint de pret dus al meteen thuis, want deze Radical rijd je gewoon vanuit je garage naar de paddock van je favoriete omloop. Het enige nadeel is het ontbreken van een bagageruimte, zodat je je spullen enkel aan de voeten of op de schoot van je passagier kwijt kan.

Razendsnel!

De RXC weegt slechts 900 kg en wordt aangedreven door een 380 pk sterke 3,7 liter-V6 Ford. Die cocktail staat uiteraard borg voor spetterende prestaties: de sprint van 0 tot 100 km/u lukt in slechts 2,8 sec. en de topsnelheid bedraagt 282 km/u! Wie daarmee niet genoeg heeft, kan nog kiezen voor een upgrade met de 3.5 V6-Biturbo goed voor 450 pk of de 3.0 V8 met 480 pk, die telkens boven de 300 km/u pieken. Die achtcilinder is trouwens een eigen product van Radical en bestaat uit de originele combinatie van twee viercilinders afkomstig van de Suzuki GSX-R Hayabusa.

Downforce

De lijn in LMP-stijl van de RXC is niet alleen fraai, maar ook aerodynamisch uiterst verfijnd. “Op topsnelheid levert de RXC zijn eigen gewicht aan downforce, waardoor de bochtensnelheid zeer hoog ligt. Met deze bolide kan je héél hard gaan, maar fijn stuurwerk is noodzakelijk om scherpe chrono’s neer te zetten”, stelt Donald Molenaar, Sales Manager bij Benelux-invoerder Intrax en Nederlands toerwagencrack.

Zuiver rijgevoel

De basis van de RXC is een echte racewagen. Dat is te merken aan de afstelmogelijkheden van de ophanging met pushrods, dubbele wishbones en Intrax-dempers, die toelaten de complete geometrie aan te passen, en de instelbare achtervleugel. Opmerkelijk is dat er helemaal geen elektronische rijhulpmiddelen, zoals ABS, tractiecontrole of ESP, voorzien zijn. In de Radical RXC heb je alles nog in eigen handen en zo’n zuiver rijgevoel is tegenwoordig uiterst zeldzaam.

Ik mocht de Radical RXC testen op het racecircuit in Zandvoort, wat uiteraard een perfecte locatie is om zo’n bolide de sporen te geven. Ook daar waren de eerste rondjes adembenemend, want deze straatracer gaat oerenhard! Gelukkig laat de RXC zich vrij makkelijk rijden met een voorspelbaar rijgedrag en eenvoudig schakelwerk met spatels aan het stuur. Je slaagt er zo eenvoudig in het tempo stelselmatig op te drijven zonder de pedalen te verliezen. Het volledige potentieel van de RXC aanwenden is geen dan weer geen eenvoudige klus. Na mijn stint die naar mijn gevoel vlot verliep, merkte ik namelijk dat mijn chrono’s toch nog enkele seconden verwijderd waren van de referentietijd van de professionals. Nog even oefenen dus.

Besluit: geweldig speelgoed voor grote jongens deze Radical RXC. En ook al mag je met deze proto op straat, toch blijft hij vooral een circuitbeest dat gezien zijn prestaties toch best betaalbaar is met een prijskaartje vanaf 114.000 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

AS24 Lynk & Co 2021 banner

Lynk & Co 01: niet kopen maar abonneren

Autotests · Others

Test: Kyburz eRod – Als de bliksem

Autotests · Others

Test: Michelin CrossClimate – Wat als je de zomerband ook in de winter kon gebruiken?

Autotests · Others
Ontdek meer