Enkele maanden na de revolutionaire nieuwe 1-reeks, brengt BMW een heel nieuw lid aan in de familie van de 2-reeks: de Gran Coupé. In zekere zin een meer praktische 1-reeks.
Andere tijden, andere zeden. Het nieuwe MG dat zijn comeback maakt bij ons, doet dat met een elektrische SUV.
Op het tweede model van Polestar is het nog wachten tot de lente. Maar we konden nu al exclusief rijden met een prototype van de Polestar 2. Het eerste gevoel: hij is duidelijk sportief.
De Jeep Gladiator – de pick-up-versie van de Wrangler – is een sensatie in de Verenigde Staten. De eerste exemplaren druppelen nu ook Europa binnen. We waren er dan ook als de kippen bij om er eentje te kunnen testen.
Waarom een nieuwe Mini maken als je nog zoveel moois kan doen met de oude, dachten ze bij David Brown Automotive. Dat met de Mini Remastered op de proppen kwam.
Ja, wij willen een groene auto. Smoorverliefd zijn we op deze VW Passat Alltrack in boswachterspak. Weg met de SUV.
Toen hij aan het hoofd kwam van Aston Martin, beloofde CEO Andy Palmer dat er steeds plaats zou zijn voor een manuele versnellingsbak binnen het gamma. Vandaag valt die eer de Vantage te beurt, in de gelimiteerde AMR. We mochten ermee aan de slag.
In de race naar minder CO2-uitstoot komt voor Ford de redding uit onverwachte hoek. Van over de oceaan komt de grote Ford Explorer aangevlogen. Een grote SUV, maar wel als plug-in hybride.
Opel heeft het zichzelf moeilijk gemaakt bij de voorstelling van zijn plug-in hybride Grandland. Ongeveer alle omstandigheden die het batterijgebruik kunnen nekken, waren aanwezig. En toch…
De Jaguar XE dateert uit 2015. Toen werd hij uitgerold als de grote Britse rivaal van de BMW 3-reeks. Alleen: we zien veel 3-reeksen bij ons, en veel minder XE’s. Een update moet die situatie veranderen.
Sportief sturend en verbazend praktisch. Zo wil de Ford Puma het verschil maken met alle andere stads-SUV’s zoals de Renault Captur of de Peugeot 2008.
Volkswagen heeft zijn T-Roc, Kia zijn XCeed, en Ford zijn… Focus Active. Het merk vaart daarmee koppig een eigen koers, door naast kleine SUV’s ook een markt te zien voor klanten die hun klassieke break wat stoerder willen. Een best geslaagde formule overigens.
Wij zijn ons testjaar alvast begonnen met een ontzettend aangename verrassing. De SsangYong Korando is in staat om alle clichés rond het merk te doorbreken.
We kijken al vier jaar naar de tweede generatie van de Audi Q7. Die heeft nu een facelift ondergaan die hem kwalitatief naar een hoger niveau tilt. Indrukwekkend, vooral met de diesel dan. Wat? Diesel?
Met de ‘Polestar Engineered’ modellen laat Volvo nog eens zijn sportieve kant zien. Maar, geheel naar Volvo-traditie, krijgen die een andere invulling dan je zou denken.
De nieuwe Peugeot 2008 doet alles beter dan zijn voorganger, en hij wordt ook elektrisch. Op asfalt leren we ook een compleet andere Peugeot 2008 kennen.
Ja, we snappen het zelf ook wel. Hoe ironisch dat je net je toevlucht moet zoeken tot zo’n benzineslurpende vervuiler. Maar wanneer de klimaatverandering toeslaat, is de Jeep Wrangler echt een rots in de branding.
In afwachting van de volledig elektrische Volvo XC40 die we in 2020 krijgen, kan deze plug-in hybride XC40 de productie in de Gentse fabriek een boost geven. De T5 Twin Engine blijft overigens ook in de nieuwe regeling fiscaal interessant voor bedrijven.
Da’s durven: voortaan is de kleine Skoda Citigo alleen nog maar met een elektrische motor verkrijgbaar. Bovendien konden we zelf ontdekken dat dit één van de meest intelligente elektrische auto’s van het moment is.
De Skoda Superb krijgt er een belangrijke nieuwe versie bij: een plug-in hybride en dat zowel als break als in berlinevorm. Hiermee zet Skoda zijn grote elektrische offensief in.
De achtste generatie van de Volkswagen Golf is eindelijk onder ons. Zoals we dat gewoon zijn, lijkt er op het eerste gezicht niet veel te veranderen. Terwijl er eigenlijk toch veel wijzigt.
De Mercedes GLC kreeg recent een update. Niet meer dan logisch dat de ‘coupé’ versoe snel zou volgen. De wijzigingen aan de opgefriste Mercedes GLC Coupé zijn uiterlijk discreet, maar onderhuids diepgaand. Dat merk je zelfs met de Mercedes GLC 200 Coupé, het basismodel.
Een kronkelige bergpas, een Ferrari V8 die hijgt in je nek, en een blik op de weg alsof je door een helm kijkt. Dit is de nieuwe kijk op de Lancia Stratos: de MAT New Stratos. Een beauty.
Net geen 400 kilometer gereden en gemiddeld 1,7 l/100 km verbruikt. Hoe doe je dat? Door de plug-in hybride Volkswagen Passat GTE optimaal te benutten.
Voor het eerst hebben we goedkeurend staan knikken naar zijn coupé-achtige SUV. De Audi Q3 Sportback heeft alvast zijn looks mee, maar is hij meer dan een modefenomeen? Antwoorden met de Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro.
In 1989 debuteerde Lexus met de knappe LS 400 in de Verenigde Staten. Een jaar later kwam Toyota’s luxedochter bij ons op de markt. Na de LS 400 volgden de eerste RX-modellen en de eerste hybrides. We konden de belangrijkste modellen uit 30 jaar Lexus even aan de tand voelen.
Een ‘Outlaw’ heeft lak aan conventies, zelfs wanneer je daarvoor een stuk uit het dak moet zagen van een Lancia Aurelia B20GT. Maar het resultaat in deze ‘Fuorilegge’ is ubercool.
Dit is de nieuwe Opel Corsa, waarbij Opel de hele technische basis uit de Franse PSA-familie kreeg aangeboden. Waarbij de liefhebbers van Duitse auto’s meteen de kriebels krijgen. Terecht?
Nee, het is de Alfa Romeo Giulia en Stelvio langs buiten niet aan te zien dat er iets veranderd is. Om de veranderingen te spotten, moet je achter het stuur kruipen… en rijden. En wie dat doet, riskeert nog een lusje bij te doen.
De Levante – een SUV – heeft Maserati toegelaten om zijn verkoop op te krikken, maar niet zoals verhoopt. Dat was vast omdat de Levante niet de vereiste sportiviteit van een Maserati in zich had. Nu komt Maserati met een antwoord in de vorm van de Levante GTS en de Trofeo.
Wat is dat toch, dat hele gedoe rond de oude Mini? Waarom moet je die gereden hebben? Wat is dat, dat ‘go-kartgevoel’? Wel, als je ooit één klassieker moet hebben gereden, dan is het wel deze: de Mini Cooper S.
De Lamborghini Aventador SVJ Roadster heeft een herziene ophanging, een verbeterde aerodynamica en ook mechanisch zet de V12 nog een stap vooruit. Dit ultieme model van Lamborghini heeft niet de minste moeite om Brussel op stelten te zetten.
Een jaar nadat we voor het eerst vernamen hoe Mercedes’ elektrische SUV EQC er zou uitzien, konden we hem in ons verkeer in alledaagse omstandigheden testen. We zijn onder de indruk… maar niet betoverd.
De euforie dat Alpine eindelijk terug was, bleek onvoldoende. De fans wilden meer. Dat krijgen ze nu ook, met deze Alpine A110S.
BMW heeft de 1-reeks helemaal omgegooid. Maar het merk lijkt beter dan ooit te snappen hoe je een ‘luxe-Golf’ in de markt moet zetten. Tant pis dat je daarvoor achterwielaandrijving opoffert.
Onze eerste kennismaking met de Mercedes CLA liet ons onvervuld achter. Dus grepen we graag nog eens terug naar de Mercedes CLA 180, het basismodel. Een heerlijke ervaring.
Veel meer oranje dan onze testwagen wordt het niet. En net als de Netflix-reeks is ook de nieuwe Porsche Cayenne Coupé hipper dan hip.
De vorige Renault Captur was aan de verkoopcijfers te zien een publiekslieveling. Wat kan je daar nog aan verbeteren? Maar een test met de nieuwe Renault Captur in zijn luxueuze Initiale Paris afwerking maakt duidelijk dat Renault allerminst op de lauweren heeft gerust.
Hyundai kijkt al verder dan het batterijverhaal. Met de Nexo is Hyundai inmiddels toe aan zijn tweede auto die op waterstof rijdt. Die auto bulkt van de kwaliteiten, maar wanneer de omgeving het laat afweten wordt het ook niks. Het verhaal van een test die maar een halve test was.
Misschien dat er ooit nog een opvolger komt voor de mythische M1, maar tot dan wordt de BMW M8 Competition de vaandeldrager van het M-departement. Die is dus tot in de puntjes verzorgd, met een verbluffend resultaat tot gevolg.
Het is wel een beetje tegenstrijdig: dat je een hippe vogel bent, maar dat je wel 10 jaar in dienst blijft. Dat is nochtans wat de Nissan Juke overkwam, waarvan de vervanger zich pas nu aandient.
U bent op zoek naar een compacte break? Dan zag u waarschijnlijk de Subaru Levorg over het hoofd. We kunnen u dat moeilijk kwalijk nemen, gezien de discretie van Subaru op zowel de reclamepagina’s als in het straatbeeld. Nochtans is de Levorg met zijn nieuwe motor meer dan de moeite waard.
Daar stonden we, al helemaal klaar om de ballon te doorprikken. Die ‘Sport’ in de letter SUV, dat is tot nu toe nooit goed ingevuld. Dat zou met de VW T-Roc R niet anders zijn. Maar we hebben onze mening moeten bijstellen. Relaas van een zeer gesmaakte kennismaking.
Volvo wil tegen 2025 in de helft van zijn auto’s elektrische motoren zien. De Volvo V60 T8 speelt daar een grote rol in. In vergelijking met de vorige plug-in hybride V60, ruilt hij diesel voor benzine in de aandrijving. Een groot verschil in comfort.
Zeven jaar na Tesla staat Porsche klaar met zijn eigen elektrische auto. De Porsche Taycan is een prestigieus antwoord op Tesla. Was het wachten de moeite?
Na de coupé en de cabrio heeft BMW de derde telg van de 8-familie klaar: de Gran Coupé. Waar je zou denken dat je in een grote berline het best op de achterbank plaatsneemt, is het eigenlijk vooraan dat het meest te beleven valt.
Nu hij 4 jaar oud is, was de tijd rijp voor Land Rover om de Discovery Sport een update te geven. Dat lijkt ook wat we krijgen, wanneer we voortgaan op de foto’s. Maar in het echt is er veel meer aan de hand.
Net als bij de politie verwacht je ook bij een Alpina strepen te zien. Net als bij de politie heeft zo’n anonieme Alpina een killereffect. Deze B10 4.6 was ooit de snelste break die je kon kopen, maar je zou het niet zeggen. Heerlijk.
Zelf racen blijft een droom, alleen staat meestal het vereiste budget in de weg. Toch kan het ook betaalbaar. Verslag uit de koers van achter het stuur van een Porsche Boxster tijdens het Motorsport XL Weekend in Zolder.
De elektrische Renault Zoé dateert al uit 2012. Met zeven jaar op de teller was de tijd dan ook rijp voor een nieuwe generatie. Dat zie je niet meteen, maar hij profiteert wel van de ervaring die Renault al heeft opgedaan.