Dan is de Peugeot 108 de wagen die u zocht.’ Dat is tenminste de boodschap die Peugeot lijkt uit te sturen. Maar naast de marketingpraat is er natuurlijk de realiteit. In het geval u een gadgetliefhebber bent, dan is deze 108 misschien echt wel iets voor u. Eerst en vooral, de Peugeot 108 is een stadswagen, en dat betekent dus compacte afmetingen. Hij meet in de lengte 3,47 meter en is 1,61 meter breed. Draaien doet hij binnen een cirkel van 9,60 meter. Daarmee is de stad zijn uitverkoren speelterrein, maar hij is niet zo frêle dat hij op de snelweg uit zijn rol zou vallen. Dat is voor een deel een visuele indruk, en dan helpt het dat de 108 aansluiting zoekt bij zijn grotere broers. Een tweede argument in zijn voordeel: hij is iets ruimer dan zijn voorganger, de 107. Zo kunnen er echt vier volwassenen plaatsnemen, op voorwaarde dat de groteren vooraan zetelen. Met 196 liter heeft hij geen geweldige koffer aan te bieden, maar je kan er wel de bagage voor een lang weekend kwijt en de boodschappen. Wie de in twee delen neer te vouwen achterbank plat gooit, krijgt tot 780 liter kofferinhoud vrij. Een detail dat we wel appreciëren: de lage kofferdrempel (77 cm). Dat tilt makkelijk.
Ruime keuze
Op een tijdstip waar het imago even belangrijk is als de mobiliteit, wil Peugeot met de 108 beter doen dan de Toyota Aygo en de Citroën C1, waarmee hij zijn genen deelt. Peugeot maakt het verschil met een uitgebreid individualiseringspakket. Zo zijn er liefst 7 thema’s en 8 carrosserietinten. Daarbij kan je nog kiezen voor het soepele stoffen dak van 80 X 76 cm, wat er bijna een cabrio van maakt. Dat dak rolt alleen niet tot voorbij de achterruit op, zoals in de Fiat 500C. De 108 is dus geen echte cabrio die de haren in de wind doet wapperen.
Het interieur is uitnodigend. Jammer genoeg vinden we wel nog wat goedkope plastics terug, die Peugeot zo goed als kan probeert te camoufleren via enkele decoratieve elementen. Je zit behoorlijk goed achter het stuur. Helaas kan het stuur uitsluitend in de hoogte worden versteld. Voor het overige vinden we het 7-duims aanraakscherm best cool. Het maakt gebruik van een ‚mirror screen’, waardoor het een kopie kan worden van het scherm van uw smartphone. Bellen en muziek kiezen zoals op je telefoon dus, wat je snel laat wennen. En je kan zo ook navigeren, op voorwaarde dat je over een 3G of 4G netwerk beschikt. En er geen bug toeslaat.
Mooi evenwicht
Peugeot stelt bij de lancering twee benzinemotoren voor, driecilinders. Er is een 1.0 VTi (69 pk en 95 Nm) en er is een 1.2 VTi (82 pk en 116 Nm). De krachtigste laat duidelijk het verschil voelen. Het driecilinderblok leeft op van zodra de naald van de toerenteller 2.000 opm overschreidt. Dan verandert de 108 in een klein bommetje. Hij weegt ook slechts 962 kg. De manuele vijfbak lijkt ons de beste keuze. Zelfs met zijn lange verhoudingen blijven de hernemingen correct en stijgt het verbruik nooit boven 6 l/100 km.
De wegligging zal zelfs de meest veeleisende chauffeurs overtuigen. De Peugeot 108 stuurt gezond en zeker, en laat zich lekker plaatsen in de bocht door het gaspedaal te lossen. De ophanging filtert goed de oneffenheden in ons wegdek, zonder de rug te belasten. Alleen de stuurinrichting mocht wat sneller reageren. Maar een dergelijke stadsauto moet toch vooral zonder gemor van punt A naar punt B, en dat doet deze Peugeot 108 met verve.