Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Peugeot 2008 – Weer een sterk nummer

Ook Peugeot lanceert met de 2008 zijn mini-crossover, die de brug moet slaan tussen de nieuwe 208 en grote broer 3008. Daarmee wordt een breakversie meteen overbodig.

Downsizen is tegenwoordig het kernwoord in de autosector. Zo doken er recent ook heel wat compacte varianten van de populaire SUV’s en crossovers op, die verbazend goed in de smaak vallen. Waarschijnlijk omdat ze een betaalbaar en milieuvriendelijker alternatief bieden voor de grotere modellen en toch de flair van dit wagenconcept weten te behouden. Dat fenomeen is ook Peugeot niet ontgaan. Gesterkt door het succes van de 3008, werd bij de ontwikkeling van de 208 meteen een crossover-variante voorzien: 2008.

Oog voor design

De Nissan Juke was de trendsetter in het B-segment en kreeg sindsdien heel wat navolging van andere mini-crossovers. In het zog van de Opel Mokka, de Renault Captur en de Chevrolet Trax volgt nu dus de Peugeot 2008. Die ziet er niet zo extravagant uit als de Juke, maar is best een leuke verschijning met geslaagde proporties en enkele originele tierelantijntjes, zoals de getrapte daklijn of de dubbele dakwelving die verwijst naar de sportieve RCZ. De Fransen verloren echter niet de praktische kant uit het oog, want de 2008 biedt voldoende plaats aan vijf inzittenden en hun bagage, met een koffervolume dat varieert van 360 liter tot 1.194 liter eens de achterbank is neergeklapt. Daarmee vervangt deze crossover meteen de SW-breakversie van de voorganger.

Mini-stuur

Constructeurs zijn continu op zoek naar originele elementen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Zo probeert Peugeot tegenwoordig vooral zijn interieurs een speciale toets te geven. Opvallend is de ver naar voor geplaatste tellerpartij, de zwevende middenconsole met infodisplay en het piepkleine stuurwiel dat zo uit een spelconsole geplukt lijkt. Het geeft aanvankelijk een wat vreemde aanblik, maar het bekomen ruimtegevoel is zeker een pluspunt. Eens onderweg ligt dat mini-stuur trouwens zeer lekker in de hand.

Persoonlijk zat ik met mijn 1,87 meter zeer comfortabel in de 2008, met alle bedieningselementen goed binnen handbereik en een prima zicht op het dashboard. Kleinere collega’s vonden echter moeilijk een goede zithouding en tuurden ook op de stuurrand. Een fenomeen dat al eerder ter sprake kwam met de 208, maar volgens Peugeot geen echt probleem vormt met de uitgebreide instelmogelijkheden van de stoel en het stuurwiel… Een minpuntje vond ik eerder de beperkte opbergmogelijkheden met een zeer klein vak tussen de voorstoelen.

Scherp stuurgedrag

Eens je een goede stuurpositie hebt gevonden is het wel genieten in de 2008. Die gaat ondanks het verhoogde onderstel verbazend scherp door de bocht en moet op het vlak van rijdynamiek amper onderdoen voor de 208, waarmee hij het platform deelt. Het tempo valt best mee, maar echt sportieve prestaties moet je natuurlijk niet verwachten van deze kleine familiewagen.

Het motorenpallet omvat twee benzinekrachtbronnen en drie turbodiesels met vermogens tussen 82 en 120 pk. Daarmee is er keuze genoeg voor zowel stadsmussen als pendelaars die heel wat snelwegkilometers afleggen. De zuinigste optie is de 1.6 e-HDi met start-stop-systeem en gerobotiseerde zesbak die zich tevreden stelt met 3,8 l/100 km en slechts 98 g/km CO2 uitstoot. Daarnaast verdient de kleine driecilinder 1.2 VTi met directe injectie zeker de aandacht voor zijn vinnigheid en soberheid, die hem bijzonder geschikt maakt voor de stadsjungle.

Aantrekkelijk prijskaartje

De Peugeot 2008 biedt dus een aantrekkelijk pakket dat ook nog eens voor een zacht prijsje van de hand gaat. De aanvangsprijs bedraagt 14.900 euro, waarmee deze nieuwkomer één van de betaalbaarste mini-crossovers op de markt wordt. Wie meer snufjes en gadgets wil, kan nog kiezen uit de drie uitrustingsniveaus of zijn 2008 uitdossen met de Grip Control, die uitstekende offroadcapaciteiten verzekert, of de Connect Apps die toegang verlenen tot tal van onlinediensten.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Peugeot

Klik hier en zoek uw occasie Peugeot 2008 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Peugeot 2008, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot 408 (2022) banner

Peugeot 408: berline, crossover én coupé

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
Ontdek meer