De Peugeot 2008 is de jongste PSA-telg die het CMP-platform gebruikt (Peugeot 208, Opel Corsa,…). Zijn stijl evolueert: de leeuwenwelp is een echte leeuw geworden. Je houdt ervan of niet, maar je moet het hem nageven: de nieuwe Peugeot 2008 heeft présence op de weg. Wel is die look een beetje afhankelijk van hoe diep je in je portefeuille wil tasten. Zo grijpen de basismodellen naast de karakteristieke led-klauwen in de voorbumper bijvoorbeeld.
Ruimer en handiger, maar…
Een andere indruk die hij nalaat: de nieuwe Peugeot 2008 komt qua afmetingen dichter in de buurt bij de 3008. Dat merk je ook in het interieur en de manier waarop hij zich laat indelen. Peugeot opteerde bij de 2008 voor de grootst mogelijke wielbasis die het CMP-platform toelaat – 2,6 meter – waardoor de passagiers achteraan ook zonder achterbank op rails over flink wat beenruimte beschikken. De koffer is 24 liter groter, wat het volume op 434 liter brengt.
Anderzijds moeten we toegeven dat wanneer twee inzittenden vooraan allebei de armsteun in het midden willen gebruiken, de nieuwe 2008 op dat vlak toch wat krap aanvoelt. Wie een manuele versnellingsbak kiest, moet naar onze smaak kampen met een pook die te ver naar achter geplaatst is. Maar die keuze is ingegeven door de erg handige opbergvakken voor de versnellingsbak, waaronder een handige steun voor de smartphone. Maar wie klein is van gestalte zal het moeilijk hebben met schakelen. De oplossing? Kies voor de automaat. Zoals diegene die we aantroffen in onze 1.2 PureTech benzine met 130 pk.
Volwassen
Twee dingen vallen ons op achter het stuur van de nieuwe Peugeot 2008. Ten eerste heb je wat tijd nodig om te wennen aan de i-Cockpit 3D. We vragen ons af of hij wel echt een meerwaarde brengt. Ten tweede: zelden hebben we een Peugeot gereden met een dermate licht aanvoelend stuur. Dat maakt ook duidelijk dat er bij Peugeot een nieuwe wind waait. Dankzij het nieuwe onderstel gaat de Peugeot 2008 behoorlijk snel door de bocht, maar hij is minder speels dan voorheen. En dat terwijl de vorige Peugeot 2008 bij de topdrie hoorde van leukte SUV’s in zijn klasse. Maar volgens een verantwoordelijke bij Peugeot zoeken de klanten meer naar comfort.
Goed, maar dan moet Peugeot wel opletten dat het niet in het vaarwater van Citroën en DS terechtkomt, die van comfort hun voornaamste eigenschap gemaakt hebben. De afstelling van het stuur lijkt ons beter in combinatie met de 1,5-liter diesel, maar hier maakt het hogere gewicht hem minder levendig. We vonden de diesel wel homogener als totaalpakket, met minder trillingen dan de driecilinder benzine.
Elektrische verrassing
Maar de echte verrassing voor ons was de volledig elektrische Peugeot e-2008. Die is met zijn 1.598 kilogram niet te zwaar, heeft een laag zwaartepunt en is zo ruim als de versies met brandstofmotor. Het rijbereik bedraagt maximaal 320 kilometer volgens de WLTP-cyclus, en je moet rekenen op 36.000 euro.
Peugeot 2008 | Active 1.2 PureTech 130 EAT8 |
---|---|
Motor | driecilinder turbobenzine, 1.199 cc |
Pk | 130 pk bij 5.500 opm |
Nm | 230 Nm bij 1.750 opm |
0-100 km/u | 9,1 sec |
Top | 198 km/u |
Verbruik (WLTP) | 6,0 l/100 km |
Testverbruik | 7,0 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 137 g/km |
Prijs | 25.000 euro |