In het kort
De nieuwe Peugeot e-2008 profiteert van zijn facelift dankzij een nieuwe aandrijflijn. Hoewel 4 kWh extra weinig lijkt, is het effect merkbaar: een beperkt verbruik en een reëel rijbereik van bijna 400 kilometer.
De nieuwe Peugeot e-2008 profiteert van zijn facelift dankzij een nieuwe aandrijflijn. Hoewel 4 kWh extra weinig lijkt, is het effect merkbaar: een beperkt verbruik en een reëel rijbereik van bijna 400 kilometer.
Peugeot pakt ermee uit in zijn persteksten, maar er is eigenlijk niet veel van gelogen: de Peugeot e-2008 staat in Europa aan de leiding in zijn segment. Sinds zijn lancering in 2019 reden er van de Franse elektrische SUV al meer dan 75.000 exemplaren de showroom uit. En dat ondanks een vermogen of rijbereik dat geen records brak. Kan deze geüpdatete versie daar nog verbetering in brengen?
Geen technologie-update zonder facelift, zo lijkt de regel in de autosector wel te zijn. Ook bij Peugeot, dat zijn 2008-crossover onder het mes liet gaan. De kleinste SUV in het gamma kreeg destijds een assertief en weinig anoniem design, en dat is niet braver geworden, integendeel.
De voorkant krijgt nu de nieuwe Peugeot-huisstijl, waarbij de twee slagtanden vervangen worden door drie verticale lijnen aan elke kant die verwijzen naar de klauwen van een leeuw. De grille lijkt wat in de bumper te versmelten door zelfs de koetswerkkleur over te nemen, terwijl de ledlichten drie kleine modules krijgen op de GT-versie. Achteraan zijn het ook vooral de lichten die wijzigen. De drie lichtaccenten, voordien verticaal, zijn nu horizontaal, terwijl het leeuwenlogo verdwenen is. Nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns ronden het plaatje af.
De buitenkant beklemtoont de verschillen met het pre-faceliftmodel, maar het interieur houdt de verschillen verborgen tot wanneer je de auto start. Er is natuurlijk de kleinere keuzehendel voor de versnellingsbak op de middenconsole, maar het is vooral het infotainment dat de aandacht trekt. Een nieuw scherm van 10 duim herbergt het meest recente Stellantis-systeem. Een mooie evolutie vergeleken met het vorige, maar een atoomrevolutie is het ook niet.
Voor de rest behoudt de compacte Franse crossover zijn ruim interieur vergeleken met zijn buitenafmetingen, elektrisch of niet. Met de batterij onder de vloer, de middentunnel en de achterbank is de hoofd- en beenruimte achteraan immers identiek, of hij nu op elektronen of loodvrij rijdt. Idem voor het koffervolume: met 434 liter blijft dat genereus.
Maar de stijlevolutie is niets vergeleken met de nieuwe aandrijflijn. Of toch ‘nieuw’ voor de Peugeot e-2008. De aandrijflijn wordt immers al gebruikt in het merendeel van de elektrische modellen van de Stellantis-groep, waaronder de recente Jeep Avenger. De motor van de Franse SUV is geen 136 pk sterk meer maar 154 pk, terwijl de batterijcapaciteit toeneemt van 50 kWh naar 54 kWh.
Dat lijkt weinig als je naar de technische fiche kijkt, maar de Fransen hebben die nieuwe elektrische aandrijflijn efficiënter gemaakt, met onder meer een warmtepomp en batterijcellen met een hogere energiedensiteit. Het resultaat: het rijbereik van de e-2008 neemt toe met 61 kilometer, tot 406 kilometer in totaal (WLTP). Opladen kan met de standaard boordlader van 7,4 kW (11 kW als optie), terwijl snelladen maximum aan 100 kW kan.
De wijzigingen hebben vooral betrekking op de aandrijflijn. Dat betekent dat het chassis van de gefacelifte Peugeot e-2008 niet veranderd is. De crossover beschikt dus nog steeds over een vleugje sportiviteit maar mikt vooral op comfort. Op bochtige wegen trekt hij zich aardig uit de slag, maar niet meer dan dat. Met het gewicht van de batterij heeft de achteras het daarbij soms moeilijk om de koetswerkbewegingen onder controle te houden.
Maar het belangrijkste is uiteraard de verbeterde efficiëntie. Onze eerste kennismaking vond plaats op de bochtige bergwegen in Zuid-Spanje, niet meteen het beste terrein om het verbruik te beperken. De buitentemperaturen hielpen bovendien niet echt mee. Toch gaf de kleine Fransman een rijbereik aan van 402 kilometer bij het vertrek en een gemiddeld verbruik van 14,7 kWh/100 km bij de aankomst. Dat is minder dan de 15,2 kWh/100 km die Peugeot opgeeft.
Met een startprijs van 40.615 euro is de nieuwe Peugeot e-2008 nog geen 1.500 euro duurder dan de vorige versie met minder rijbereik. Peugeot laat die versie met 136 pk trouwens gewoon in de catalogus staan, maar gezien het beperkte prijsverschil vragen we ons af waarom...
De Peugeot e-2008 gaat erop vooruit. Niet zozeer door zijn opgefriste looks, zijn technologie of zijn vernieuwde logo. Wel heeft de Franse elektrische crossover een veel efficiëntere aandrijflijn. Zowel op papier als in de praktijk.