Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Peugeot 208 GTi – Hij leeft!

Dat in de jaren '90 te veel onwaardige auto's de GTI-badge opgespeld kregen, heeft er toe geleid dat de mythische letters uiteindelijk slechts bij twee merken overeind zijn gebleven. We zijn uitgenodigd om te rijden met het jongste product dat die beroemde badge draagt: de Peugeot 208 GTi.

De 208 GTi is natuurlijk de jongste afstammeling van de Peugeot 205 GTi, een auto waar men nu nog niet over uitgepraat is. De laatste keer dat Peugeot nog eens een GTi die naam waardig baarde, was bij de 206 GTi. Uit de latere periode herinneren we ons nog de 308 GTi, al was die wat te timide om zich echt te kunnen laten gelden. Nochtans had hij 200 pk, maar dat kan deze 208 GTi ook zeggen, die vooral een stuk lichter uitvalt. Maar bon, is dit een echte GTi?

90 kg lichter

Het gewicht vormt een belangrijke pijler van wat een goede GTi maakt. Daarom begonnen de fan van het merk al luidop te dromen toen Peugeot bekendmaakte dat het gewicht van de basisversie van een 208 onder 1.000 kilogram zou blijven. Effectief, met een homologatiegewicht van 1.160 kilogram komt de 208 GTi liefst 90 kilogram lichter uit dan zijn spirituele voorganger, de 207 RC. Met een 1.6 Turbo springt het beschikbare vermogen naar 200 pk en naar 275 Nm bij 1.700 opm. Dat is +25 pk en 35 Nm ten opzichte van de RC. Het gevolg laat zich raden: een top van 230 km/u en een spurt naar 100 in 6,8 seconden. Dat is een volle seconde sneller dan de RC. Ten opzichte van de referentie – de 205 GTi 1.9 met 130 pk – zien we dat die 7,8 kg per pk moest voorttrekken. In de 208 is dat 6,4 kg per pk.

Grrr

De 208 in GTi-vorm ziet er iets expressiever uit dan in dieselvorm, zonder in extremen te vervallen. Zowel vooraan als achteraan hebben de wielen meer ruimte gekregen, respectievelijk 1 en 2 cm. Die bredere pose schenkt hem een meer atletische pose. Dat bevestigen de 17-duims velgen (205/45 banden). Voorts bleef het basisdesign gerespecteerd, en versterken chroomdetails, een dubbele uitlaat en aluminiumkleurige spiegelbehuizingen de sportieve aspiraties. Langs binnen zijn de verschillen markanter. Zo zien we een afgeplat sportstuur, sportstoelen, aluminium pedalen en inlegplaatjes met een kleurverloop van zwart naar rood. Accenten die je net in de juiste sfeer brengen zonder te moeten overdrijven.

GTi anno 2013

Op weg valt op welke weg dit type auto in 30 jaar heeft afgelegd, en ook de bestuurders van de sportieve hatchback. Vandaag is het gewoonweg ondenkbaar dat een constructeur nog een dergelijke 'speelse' auto in de handen van bestuurders zou brengen, waarbij de achtertrein er soms een heel eigen mening op na hield, die al eens compleet durfde te verschillen van die van de voortrein. Met in het beste geval een gat in de haag tot gevolg. Niet zo in de 208 GTi. Die komt veel voorspelbaarder voor de dag, en wordt vooral met de voortrein gestuurd. Wanneer de bestuurder echt te hard de bocht in wil, zal in de meeste gevallen onderstuur opduiken om hem tot de orde te roepen. Of het ESP, al moeten we zeggen dat deze auto zoveel grip ter beschikking heeft dat we het niet hebben voelen ingrijpen, terwijl we toch à la Loeb tekeer gingen. Een bocht die meer toenijpt dan je denkt? Geen probleem, iets meer stuurhoek en de wielen volgen prompt. Het ESP kan worden uitgeschakeld, maar dat lijkt ons overbodig gezien zijn discrete aanwzigheid.

Op een bijzonder bochtenrijk testparcours blijkt de 208 GTi een echte revelatie. Eén brok spelplezier. Hij duikt graag van de ene bocht de andere in, schakelt licht en precies en de ophanging is perfect afgesteld tussen sport en comfort in. Peugeot spaarde zijn auto en onze rug niet en stuurde ons bij momenten over bijzonder slecht asfalt, maar de 208 GTi toonde zich nooit oncomfortabel. Ja, de Ford Fiesta ST is radicaler en zal voor bestuurders die een auto kunnen provoceren – en dat vervolgens ook weten op te vangen – de betere keuze zijn. Maar voor de verplaatsingen van elke dag zal hij te hard voor de dag komen. Neen, dan scoort Peugeot met de perfecte GTi voor 2013. De 208 GTi kost 23.315 euro. Persoonlijk hopen we dat Peugeot zijn verkoopsobjectieven ruimschoots overtreft.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Peugeot

Klik hier en zoek uw occasie Peugeot 208 GTI tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Peugeot 208 GTI, en een selectie van tweedehandse Peugeot’s.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot 408 (2022) banner

Peugeot 408: berline, crossover én coupé

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
Ontdek meer